manonym Skrevet 7. august 2008 #27 Skrevet 7. august 2008 Jeg ville selv valgt Golden Retriver, utrolig fine hunder, og ordentlig familiehund. Rolige er de også, og trenger ikke like mye mosjon som andre hunderaser. Ang. biting så er man aldri garantert en hund som ikke biter. De er ville dyr og kan bite om de blir skremt, redd, skadet o.l.
Banshee Skrevet 7. august 2008 #28 Skrevet 7. august 2008 Jeg kan no fortelle litt om min erfaring med forskjellige hunder. Papillon - Mammas valg når vi barna var små. Den hunden var så aggressiv og virkelig en enmannshund. Hun var sjefen i hus og bet vel de fleste med. Pappa kunne ikke røre mamma og gi henne en klem en gang når hunden var løs. Cavalier King Charles Spaniel - Også en liten hund, selv om de ikke er blant de aller minste. Som regel snille hunder, men bjeffer mye, etter min mening aggressive til dels og også lite hardføre hunder. En hund som passer best i en husstand uten barn eller med barn i tenårene etter min mening. Cocker Spaniel - Blir betegnet som en mellomstor hund, ligger på ca. 17-20 kg som regel. Som regel snille hunder, men vil også si at disse passer best i en husholdning uten barn eller med store barn. Boxer - (har hatt to av denne typen. en hanne og en tispe, tispen har jeg ennå) mellomstor til stor hund, 25-35 kg sånn røfft regnet, meget familiekjære og sosiale hunder som har masse energi og tålmodighet. Tispen og hannen jeg har hatt har begge vært vant til barn i alle slags aldre som har kom og gikk i døren hos oss før. Her har småbarn på rundt 2år klatret på sovende hunder, lugget i ører og munnviker og til og med bitt så hardt i halen på den intetanende, sovende hunden at han (gutten) fikk bart av hundehår. Eneste som skjedde var at hunden våknet, registrerte hva som skjedde og gikk for å legge seg en annen plass. Selvfølgelig, lar ikke unger få fritt spillerom med hundene da, men enkelte ting skjer fortere enn en får forhindret det og da er det greit med en rolig hund! Tispen min er STOR for å være tispe også, hun er større en mange hannhunder av rasen til og med. Så hun kan vel regnes som en kalv. Jeg har tispen som sagt ennå, hun er 5,5år og datteren min er 21mnder, de er fortrolige perlevenner. De ligger i en haug på gulvet å koser støtt og stadig. Jeg er kjempeglad for at vesla får oppleve en slik flott og snill hund hjemme
Gjest Skrevet 7. august 2008 #29 Skrevet 7. august 2008 Chow chow ) Det er noen roooolige og snille hunder. Blir det for mye for dem, tasser dem bare rolig vekk. Hehe... Har vokst opp med 2 slike Ridgeback er også veldig barnevennlige, men dem krever en del mosjon. Chow Chower en ektefødt østens sønn, rolig, avbalansert, selvstendig, kanskje litt kattaktig overlegen. Rasen omtales ofte som enmannshund, men den burde vel kalles en "familiehund". En Chow Chower glad i barn, har en engels tålmodighet så lenge den finner det formålstjenlig, men går og legger seg et annet sted når den har fått nok av oppmerksomheten.Den er en utmerket vakthund og en veldig rolig hund å ha i huset. Som trekkhund, jakthund eller til annet bruksarbeide egner den seg bare unntaksvis. Rasen er vennlig ovenfor andre hunder og starter sjelden en fight, men blir den provosert kan den meget effektivt forsvare seg. En Chow Chow kan lære det meste - når den selv vil! Rasens vakre utseende sammen med dens selvsikre, egenrådige og kattaktige personlighet passer enkelte hundeeiere som hånd i hanske, mens denne form for oppførsel er en rød klut i fjeset på andre. En Chow Chow passer best for rolige avbalanserte mennesker som har sans for rasens spesielle natur. "Life in the fast line" er så visst ikke noe for en Chow Chow. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=376 Ridgebacken er en velbygd, muskuløs og kraftig hund, samtidig er den smidig og rask. Den er intelligent, lojal og en utmerket familiehund. Men uansett hvor kraftig og tøff den gir inntrykk av å være, så er den svært følsom. Røff og ubehagelig behandling må aldri forekomme, det kan fort ødelegge den sensible og gode valpen. En ridgeback vokser fort og en skal derfor være spesielt oppmerksom på ikke å tilegne valpen "voksne egenskaper", modenheten kommer først i treårs alderen. Ridgebacken kan ha et stort utvalg av lyder som gjør den til en mester i å kommunisere. Vaktegenskapene hos rasen er tilstede i individuel grad, men bør ikke oppmuntres http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=247 Har vokst opp med begge raser ) Har selv en blanding mellom cocker spaniel og howavart nå, hun er også barnevennlig
Mamma til ei nydelig prinsesse Skrevet 7. august 2008 #30 Skrevet 7. august 2008 Vi har en New Foundlanshund tispe på snart 3.5 år og en datter på samme alder. De er kjempehode venner. Hunden er så rolig og må være verdens tålmodigste. Jenta vår storkoser seg sammen med hunden og omvendt. Når jenta vår sov i vogna ute la hunden seg ned rett nedenfor vogna og liksom passet på. Hunden er sammen med oss stort sett hele tiden og er med overalt. Hunden er stor, men du verden så glad jeg er for at jenta vår skal få vokse opp med en så god venn! En skikkelig kosebamse som alle nabobarna også er glad for å kose med!
St.Sunniva Skrevet 7. august 2008 #31 Skrevet 7. august 2008 Dalmatiner! En super familiehund og er veldig barnevennlig. Men dette er veldig aktiv hund,så man må like å leke og gå tur (dvs aktivisere den litt). Det er en veldig lettlært og smart, men også litt trassig :-) Jeg har hatt så utrolig mye glede av den hunden, og han er bare så søt og lærenem. Minus er at de røyter veldig, men det gjør vel andre hunder også da
Espoir Skrevet 7. august 2008 #32 Skrevet 7. august 2008 BOXER og LABRADOR Skjønne, snille, søte, morsomme og deilige hunder.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #33 Skrevet 7. august 2008 Cavalier king charles spaniel er en veldig fin familehund. Ser at en skriver at de er aggressive- langt ifra! De er utpregede flokkdyr. liker at flokken er stor. De er litt sofa-hunder, og det er rett og slett ikke snilt å ha en slik hund hvis den ikke får lov til å være der familien er, også litt i sofaen:-). De er veldig glad i selskap, så de liker seg ikke hvis de blir for mye overlatt til seg selv. Veldig snille og lette å trene. Men! Valpene er veldig små og skjøre. Å falle ned fra sofaen f.eks kan føre til så store skader at de må avlives (nå snakker jeg om små valper) Så med en 1 åring og en 4 åring, så ville jeg ikke skaffet meg en valp av denne rasen, barna kan fort bli for voldsomme for den og skade den. Valpene krever mye stell og det kan fort bli våkenetter til å begynne med. Huset må sikres, slik at den ikke kan skade seg. Generelt så vil jeg bare advare og si at valp krever mye uansett og jeg ville utsatt å skaffe meg hund i noen år. Vent til barna er litt større og lettere forstår at valper ikke kan lekes med i det uendelige og de er skjøre. Husk at alle valper kan og som regel vil, bite- de klør i tenner, de er lekelystne og de på linje med babyer vil putte ting i munnen for å finne ut hva det er.
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 7. august 2008 #34 Skrevet 7. august 2008 vil bare si ifra om at en golden retriver trenger en del mosjon, de har en tendens til å bli feite hvis de ikke har fått nok mosjon, har vært borti noen ganske feite golden (det samme med labrador) men fine hunder er de:) har selv en blanding mellom beagle og drever (gubben driver med jakt) og den trenger myyyyye mosjon og aktivisering, men er en helt super familihund, snuppa er bare 2 mnd, men bikkja bryr seg ikke særlig, kan hende det blir noe annerledes når hun kommer krabbende rundt da..hehe..men som "fru mus" skriver så kan alle hunder bite, selvom man har "verdens" snilleste hund, man kan aldri stole helt på de. Kanskje en engelsk bulldogg hadde vært noe, de greier knapt å bite oga underbitet..hehe...krever ikke så utrolig mye mosjon og de er noen store klovner, men de er tøffere en folk trur:) en utrolig herlig hund ihvertfall.
Den drygaste Skrevet 7. august 2008 #35 Skrevet 7. august 2008 golden retriever er statistisk sett den hunden som biter mest, nettopp fordi folk mener den er barnevennlig og setter den inn i familien. Jeg ville selv anbefalt mops. de er små og veldig koselig hunder!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå