Gå til innhold

Hvilken hund er mest barnevennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å kjøpe hund. Har barn på 4 og 1 år. Noen som har tips til rolige,snille og barnevennlige hunder?

Skrevet

kommer an på avl og eieren..Golden retriver er forøvrig den med mest registrerte bitt..

Vi har alltid hatt settere; alle har vært rolige, sindige og fenomenale

Skrevet

Det spørs jo også helt på hvor mye tid dere har til å aktivisere hunden, hva dere vil bruke den til, og om dere har erfaring fra hund.

Skrevet

Vi har hatt en Bullmastiff, og de er bare helt ufattelig koselige.

De er jo ikke blandt de minste hundene da, men du verden saa liten plass de tar alikevel.

Akkurat naa har vi en Riesenscnauser, og han er veldig snill og grei han ogsaa. Men veldig veldig aktiv.

Saa en Bullmastiff maa det bli, den er en ener.

Jeg har erfaring med andre hunder ogsaa, men som en familiehund som barna virkelig kan kose og leke med er det nok faa som kan maale seg.

Skrevet

er stor fan av cavalier king charles som familiehund, om man ikke ser på størrelsen da:p de er rolige,og takler fint å kansje måtte være hjemme en dag.

driver selv på med border collie, og anbefaler ikke det som bare familiehund:p det er for oss som driver aktivt:))

Skrevet

Har du tid til en del mosjon og dressur (er lette å dressere, tar ting fort, men trenger oppfølgning) hadde jeg uten tvil gått for en Rottweiler. De er så trygge og rolige mot eierene at jeg ikke kan tenke meg en bedre familiehund. Og som vakthund er de ikke å forakte heller :o)

Skrevet

cavalier king charles mente jeg selvfølgelig..hehe;)

Skrevet

Golden har nok mest registrerte bitt fordi det er den hunderasen det er mest av i Norge. Prosentvis i forhold til antallet vil jeg tro gir et litt annet bilde=)

Cocker Spaniel (engelsk) er en utrolig barnevennlig hund, men den har mye pelsstell. Det løser vi ved å barbere den 2 ganger i året=)

Fra oppdretteren fikk vi vite at hvis hunden skulle komme til å stikke av noen gang, så måtte vi stille oss å lytte. Hvis vi hørte barn ute noe sted, var mest sannsynlig hunden der også. Den er så glad i barn, at den springer gjerne til dem for å leke. Vår hund er vanvittig barnevennlig og utrolig pen i tillegg.

Skrevet

Jeg stoler ikke helt på rasevelgeren på Canis for når jeg krysser av på hva jeg skal med hunden så får jeg ikke opp en eneste rase jeg faktisk kunne tenke meg å ha. men gå inn på Canis og den siden mes raseoversikten og les litt om alle rasene så finner du ut litt om ha slags hund dere passer til å ha.

Skrevet

ønsker du deg verdesn snilleste kose bamse så kjøp berner sennen.de er bare herlige.lillemann kan gjøre nesten hva han vil med han.men er en stor hund,men god å lat:)

Skrevet

Den roligaste, snillaste, mest barnevennlige rasen EG har erfaring med er New Foundland. Tilgjengjeld så er den svær, sikler og har enorme mengder pels. Men snillere, meir trofast bikkje har eg ikkje vert borti.

Ellers så er det mange snille hunderaser, og du kan sjølv sjekke litt på canis.no. Heilt kurant side. Når du har fatta interesse for ein rase så hadde eg ringt ein oppdrettar for å snakke litt rundt rasen.

Uansett: den beste hunden er den som har familie som legger tid i oppdragelsen, og som lærer hunden opp skikkelig! Det er mykje viktigare enn sjølve rasen!

Skrevet

Ville unngått settere hvis du kun skal ha hjemme- og sofahund. Pass på å ikke få en hund som trenger mer aktivisering enn dere kan gi den, ellers får dere en spinnvill, understimulert hund. Ta den nevnte Canis-testen, grei den. Les masse om de mest aktuelle rasene, og ring oppdrettere av de/den rasen dere lander på og be om en hundeprat, de fleste oppdrettere er veldig velvillige til å snakke om rasen og hva slags mennesker den trenger :-) I allefall de seriøse, kommer du over oppdrettere som ikke stiller masse spm om dere og hva dere tenker med hunden ville jeg ikke kjøpt hund av dem...

Skrevet

Ang Golden retrivere. Dette er opprinnelig ein flott rase, men på grunn av ekstrem popularitet så har det dukka opp mange talentlause oppdrettere. Eg har vert borti ein som måtte ta tilbake valp etter valp, ungbikkje etter ungbikkje fordi dei var galne heile gjengen.

Det viktigaste du gjer før du kjøper bikkje er å sjekke rasen grundig, sjekke oppdretteren grundig, og lese om oppdragelse grundig før du setter i gang.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for mange gode tips!

• 1 måned senere...
Skrevet

Ville gått for Staffordshire bullterrier som faktisk har tilnavnet "nannydog".

Har drevet med hund i 20 år og har ønsket meg en sånn i ca 4, å endelig har drømmen gått i oppfyllelse:D

Er kjempe kjekke hunder:)

Skrevet

synes det blir helt feil å anbefalle en staffordshire som en førstegangshund jeg da... trall, selvom jeg har det selv og den første hunden min var en pitbull... ;p

Skrevet

Boxer. Ingen over og ingen ved siden ;o)

Skrevet

ser ikke at det står noen plass at det er en førstegangshund... kjenner fler som har staff og de har aldri hatt hund før, kommer jo litt ann på hva man legger i det:D

Skrevet

Om du tenker barnevennlig/familievennlig som i lav bittstatistikk/små skader ved bitt bør du gå for stor hund. Des større des færre bitt registrert pr 1000 hund. De små mellomstore hundene, som cocker og ulike terrier scorer høyt på bitt, og kan være tildels vanskelige å få til. De helt små fungerer ofte greit alene, men kan fort utvikle sjalusi ovenfor barn og andre hunder. Om du tenker lett å transportere med seg/ha i hus er en mellomstor hund enklere enn en stor. Om du tenker en hund som krever lite mosjon og hodetrening må du lese på de enkelte rasene, der er variasjonene store. Men husk for all del: en minihund krever like mye som en rotwailer. Boxer feks er kjent som en super familiehund, det samme er golden og labrador.

Skrevet

De er vel normalt ikke anbefalt som familiehunder, men jeg har veldig god erfaring med Dachs, Bulldog og Boxer.

Jeg tror egentlig de fleste hunder er "gode" hunder, men det krever litt fra familien. Hunden krever stell, kjærlighet og respekt, også fra di minste.

Skrevet

Jeg ville valgt en av de største rasene, erfarer at de ofte er adskillig roligere og mildere enn små og middels store hunder.

Uansett så krever en hund mye, det er til tider like stort ansvar og like krevende som å ha et barn til.

Jeg liker Grand danois, Grosser schweizer sennenhund, Landseer, for å nevne noen :-)

Dette er store hunder som er godt egna familiehunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...