doffine Skrevet 22. juni 2008 #27 Skrevet 22. juni 2008 LES hva jeg skrev.... DET står KREVER ikke mye.... Og det stemmer... Det er en rase som elsker lange turer like godt som små turer.... Men det er ikke å komme vekk fra at cavalierne er en glad rase...
LinnisR83 Skrevet 22. juni 2008 #28 Skrevet 22. juni 2008 De som da har opplyst deg om denne infoen om Rottweiler, har nok misforstått litt da. Rottweiler er en av de enkleste hunder og verdens snilleste familiehund om du dresserer h*n riktig, som også er kjempe flinke til å tilpasse seg. Peiling på hund og peiling på hva hunden du velger uttrykker seg gjennom væremåte, er noe du må ha uansett rase.Du vil ikke ha en minihund nei, men det er ikke hverken rottweiler eller setter heller.
fru furu med kongle Skrevet 22. juni 2008 #29 Skrevet 22. juni 2008 Her er en liten test som kan gi deg en liten pekepinne på hva slags hunderaser som kan passe for dere http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9 Jeg vil forøvrig annbefale Norsk Lundehund her kan du lese litt om rasen og se bilder. www.lundehund.cc/ny Men sier som mange av de andre, ikke kjøp hund om du ikke ønsker det. Uansett lykke til med valg!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 22. juni 2008 #30 Skrevet 22. juni 2008 Jeg må også si at jeg har reagert på en del av de anbefalte førstegangshundene som både er brukshunder, raser som trenger mye mosjon og ikke minst mye pelsstell. Da er det nok lettere med en mindre hund uten den grad av behov. Ja,alle hunder trenger stimuli og turer,men det sier jo at hun vil gi dem. Dere som fraråder henne hund,- jeg syns hun viser ansvar med å aktivt spørre om meninger og erfaringer med hund, så langt som et år før det blir aktuelt for dem uansett. Da er jo lysten på hund der,og hun er klar over sin egen frykt. Thumbs up for at du vil kurere den, Mjupsi Selv er jeg ikke så glad i minihunder, da heller cocker/buhund (som fortsatt er mini for noen da,men men) og oppover. Jeg har hatt engelsk cocker spaniel i hele barndommen til jeg var 18, fantastiske familiehunder og de kan både brukes aktivt i skog og mark, eller være mer familieorienterte kosehunder. Lekne er de uansett men det er jo bare bra. De krever litt pelsstell, men ikke så gale som f. ex. amerikanske cockere. Gemyttet på de røde og sorte kan være diskutabelt, men på de sort/hvite er det mye bedre. De to vi hadde var fenomenale som familie-hunder. Trenger selvsagt daglig tur,men ikke 3-4 timers. Springer spaniel er også glimrende familiehunder, men trenger mer mosjon. Ellers har jeg hatt en blandingshund nå i 16 år, ja hun lever fremdeles i beste velgående Hun ser ut som en cocker-størrelse flatcoat med krøll på halen og cocker-fjes....Egentlig er hun kvart buhund,elghund,labrador og flatcoat retriver. Blandingshunder har ofte herlig gemytt og er sunne og friske. Selvsagt,ekstrem gatemix gir usikre resultater,men der er nok av blandingshunder hvor vi vet opphavet. Kan trygt anbefale dem Skal ikke mase mer nå,ble langt dette.... Disse to hundetypene har jeg mest erfaring med og kan anbefale,- kjempefint at du er framsynt nok til å tenke masse på hvilken hund dere passer best. Ja det er jobb, men det er jo babyer også. Vi ville jo ikke vært foruten
<3 mine søte små<3 Skrevet 22. juni 2008 #31 Skrevet 22. juni 2008 Vi hadde en dach, synest det var en kjempe snill hund... vi ble møtt med loggrende hale, og våte kyss da når vi komm hjemm fra skole å jobb:)
LilleBjella Skrevet 22. juni 2008 #32 Skrevet 22. juni 2008 Jeg syns det er lite gjennomtenkt av dere å skaffe dere hund, om du er litt redd dem. Valper kan nemlig være ganske voldsomme og til og med litt skumle i begynnelsen. Valpebitingen kan gå ut over hender, føtter, klær og møbler, og uansett hvor "snill" hunden er, så kan det altså bli ganske voldsomt. Når hunden blir større er det viktig at du kan håndtere den, uten å være redd. Hvis du er ute å går tur, og det kommer andre hunder bort, er du da rede til å takle det? Syns det er respektløst og lite reflektert av samboeren din å insistere på å kjøpe hund når du sier du ikke vil. Det er et stort ansvar, og man BØr være enige i at man vil det. Beklager hvis jeg fornærmer deg på noen måte, men jeg er veldig opptatt av dyrs velferd, og drittlei av å se hunder bli omplassert av familier som har ombestemt seg av ulike årsaker. Så tenk gjennom dette EN gang til.
Mamma til lille M&L Skrevet 22. juni 2008 #33 Skrevet 22. juni 2008 Vi har saluki, og har ikke angret ett sekund! Røyter så og si ingenting, veldig glad i mennesker, snill som dagen er lang. Trenger jo såklart tur, og er veldig glad i å løpe fritt!(men det gjør jo definitivt whippeten også?) Er også veldig glad i whippet, som nevnt over! Saluki blir ikke anbefalt som første hund, men vi har IKKE hatt noe problemer selvom det er vår første! Som noen har nevnt tidligere, vil jeg absolutt IKKE anbefale deg å gå for schäfer dersom du er litt redd fra før..Flatcoat bla er hunder som er enkle og dressere, og kanskje derfor ett alternativ? Lykke til! synes forresten du er veldig snill som lar samboer få viljen sin emd hund selvom du er litt redd! Håper han vet å sette pris på det
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 22. juni 2008 #34 Skrevet 22. juni 2008 Her var det jammen mykje rare anbefalingar... Her trur eg de gjer lurast i å lese ein heil haug om dei ulike rasane, og snakk med nokon som verkeleg har peiling, t.d. ein vetrinær. Det går også an å ta kontak med ulike hundeklubbar. Ikkje ta forhasta beslutningar. IKKJE tenk på brukshundar som schæfer, setter, rottweiler o.l. Dette kan vere flotte hundar, men dei krev sin eigar for å seie det slik. Eg har sjølv to bikkjer, ein brukshund (fuglebikkje) og ein basset hound. Les om basset (finst fleire rasar), og gjerne basset hound spesielt. Vår er svært glad i mennesker, underdanig og kosete. Jo meir oppmerksomhet (og gjerne bli dradd i øyro av barn), jo betre er det. Er du redd for hundar høyrest dette ut som noko som kunne passe for deg (sjølv om eg er litt betenkt i forhold til at du skal ha hund viss du verkeleg ikkje vil). Lukke til i alle fall. Det er mykje arbeid med hundar, men også utruleg mykje moro. Men viktigast: snakk med nokon som verkeleg har greie på dette! Me "hundemennesker" som er glade i hundar har ein tendens til å "vite best" om det meste som gjeld hund, men ta det med ei klype salt, og ta ein prat med nokon som verkeleg kan faget.
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 22. juni 2008 #35 Skrevet 22. juni 2008 Jeg vil anbefale en Golden Retriever jeg Herlige, familievennlige, lettdresserte, tilpasningsdyktige og fulle av omsorg og kjærlighet. Men som med alle hunderaser, så er dette selvfølgelig individuellt fra hun til hund. Eier har ALT å si for hvordan hunden blir som voksen! Men man har et godt utgangspunkt til å få en flott familiehund om man velger denne rasen. Ønsker deg lykke til
Storken1979 Skrevet 22. juni 2008 #36 Skrevet 22. juni 2008 Signerer denne! Er vokst opp med store hunder, Drev med lydighet og agility da jeg var yngre. Da jeg og sambo skulle skaffe hund brukte jeg MYE tid på å finne rett hunderase for oss. Viste seg at vi valgte rett (eller hadde flaks?). Våre kriterier for hund var: Ikke stor (vi bodde i liten leilighet), ikke krav til "jobb" (slik som schæfere/boxere/rottweilere osv), ikke nødvendig med mye mosjon hver dag. Pelsstell og sånn var derimot ikke noe problem for oss. Jeg ville heller ikke ha en "sterk rase" fordi jeg har skjønt gjennom at jeg har drevet mye med hunder før at jeg ikke har de rette lederevnene til å ha en slik hund. Derfor valgte jeg Cavalier King Charles (selv om mine dressurvenner mente det var pensjonisthund:-) ) Hun har meget mildt gemytt. Selv om hun er bortskjemt av oss retter hun seg etter oss selv meg meget mild tilsnakking.Hun var babyen min i 6 år og sov i senga mi hver natt. Etter at jeg fikk en datter flyttet hunden ut av senga og det var ikke noe problem. Hun har aldri noensinne vist tegn på agressivitet- dette kan seff skyldes at hun er meget underdanig av type. Har jo møtt andre hunder av samme rase som har hatt gneldretendenser! Ville tilslutt anbefale alle som har lyst på hund om å sjekke NØYE hva slags rase som passer til seg og sin livssituasjon. Pensjonisthunden min sto ikke øverst på lista i utgangspunktet, men viste seg å være et godt valg etter nøye overveielse. Ikke velg hund pga str eller utseende. Syns synd på de hundene som velges pga hva slags signaleffekt de gir, men som ikke får omgivelsene de trenger for å bli lykkelige!
EnLitenPrins Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #37 Skrevet 23. juni 2008 Uff Har lest en go del på nettet i dag. Herregud hvor mange hunder det er å velge i da ;o) Ser mange skriver det er dumt av meg og ha hund når jeg egentlig er redd dem, men jeg gjør det for samboeren min sin skyld. Dem er hundefamilie DELUX ! Alle onklene og tantene har hund+mangen av søskenbarna Han har alltid vært blant hunder, derfor ønsker han seg så sterkt en hund selv, noe jeg har full forståelse for. Men vi har over 1 år og bestemme oss på Og når vi kommer hjem ifra ferie (stikker på tirsdag) skal vi ta kontakt med hun som har dresur-kurs her i bygda, for og gå litt mer informasjon angående hunder Sambo har veldig lyst på samojed, hvordan er dem som familiehunder?
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 23. juni 2008 #38 Skrevet 23. juni 2008 Cavalier king charles-spaniel (tror j den heter;o)) -SUPER og LITEN fam.hund som ELSKER unger å som syns d er HELT OK å sove under salongbordet en kveld eller tre i uka i stedet for å bli "dratt ut på tur" :-P fantastisk hund som du umulig kan bli redd for =))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå