Gå til innhold

Til dere hundemennesker, hvilken hund passer til MEG ? ;) Er litt redd hunder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo skal ha hund sier han, jeg vill egentlig ikke for jeg er litt småredd hunder :)

Må han en som er barnevennlig, tåler folk, det blir ikke krise hvis den ikke får en lang tur hver eneste dag, en som greier og være alene og ikke så alt for stor :P

Skrevet

Jeg anbefaler alltid schæfer jeg da, utrolig gode familiehunder :)

De er snille, tolmodige, lekne, smarte, kosete og har utrolig godt lynne!

Vil anbefale deg å finne noen raser dere kunne tenke dere og så lese opp godt om rasen før dere bestemmer dere! Er flere hunderaser som virkelig trenger en skikkelig streng eier, mamma har for eks en Cocker spaniel (engelsk) og de er ikke alltid så lette å ha med å gjøre, veldig lunefulle og liker å være leder i flokken. Selvom de ser søte og gode ut ;)

Nå er det kanskje litt dumt å anbefale schæfer til deg i og med at du er redd hunder, de fleste har jo misforstått rasen fullstendig og tror dette er drapsaskiner hehe. Men vår schæfer og andre schæfere som har vært i familien har bare vært snille som lam rett og slett, og flere "eksperter" Mener at denne rasen er veldig fin for familier.

Ellers så er dachs en fin familiehund, morsomme og snille :)

Skrevet

hei hei! jeg vil anbefale deg en portugisisk vannhund! Jeg har en selv, og er veldig fornøyd!!! De har veldig godt lynne, flere som kommenterer at hun er så rolig inne, kan ligge i flere timer og bare slappe og, også med en gang vi kommer ut eller leker så er hun i 100, løper og leker! Utrolig kjekt at det ikke er sånn enten eller.. Også er det veldig praktisk at de ikke røyter og er allergivennelige. Er sånn middelsstore, så perfekt størrelse til å leke med barn! Må bare og legge til at jeg har noen venner som er redd for hunder, men de liker min veldig godt, hun er jo bare søt og snill sier de!! Ble litt reklame, men er ikke så kjente i norge så er ikke så mange som har hørt om de! Anbefaler de VELDIG!!!

Skrevet

Selv har jeg en Gordon Setter. Fantastiske familiehunder, glade i folk og dyr. Har aldri sett henne sint. Men de er jo forholdsvis aktive hunder da, og det er få som er så liten som min. (Hun er bare 14 kg)

Mops kan du jo kanskje se litt nærmere på. De er små og glade hunder. De trenger ikke så veldig mye mosjon. Hvordan de er i forhold til å være alene tør jeg ikke si noe om, men de fleste hunder kan jo lære å være alene hjemme. Det er jo heller sjeldent at de lider av separasjonsangst.

Cavalier King Charles Spaniel har jeg også et godt inntrykk av. Problemer der er at rasen sliter mye med hjerteproblemer, så vær nøye med oppdrettet i hvert fall..

Ville styrt unna mange av de typiske småhundene som så mange faller for. Chihuahua, papillon, pomeranian, dvergpinscher... Det er så mye bråk med dem. De vil så gjerne tro at de er større enn de er, og tøffer seg i forhold til andre hunder. Noen av dem kan være ganske skarpe i forhold til folk også, og reagerer ganske raskt med å glefse dersom de havner i en ubehagelig situasjon.

Skrevet

Da vil jeg uten tvil anbefale en Cavalier King Charles Spaniel!!! Jeg har to stykker selv og de er herlige familiehunder. Dattera mi på ett år elsker dem, og de er kjempetålmodige med henne. Og de er så små at de ikke dytter henne overende hele tiden sånn som den store hunden vår gjør. De er ca. 7 kg. som voksne. Små nok til at de er enkle å ha med seg overalt, men store nok til at de er ordentlige hunder! De er kjempeglad i alle mennesker og er bare sååååå søte... Som du skjønner er jeg helt forelsket i rasen... =)

Skrevet

Jeg er LIVREDD schæfer !

Søskenbarnet mitt ble bitt av en schæfer for en del år siden, sier ikke at alle schæfere er slik, men jeg har fått skrekken etter det.

Kjenner også noen andre som har schæfer, den er kjempesnill med barn, men glefser og knurrer på voksne..Men det har jo litt med eierne også å gjøre mener jeg..

Skrevet

Hei, vi har en whippet, og har garantert funnet vår rase.

Utrolig barnevennlig

Røyter lite

Må ikke ha den vanlig brukshund mosjonen med 3 times turer daglig...

Veldig glad i mennesker men ikke overivrig

veier 12 kilo og kan lett bæres hvis det er behov for det.

Meeen, gjør som jeg gjorde før jeg anskaffet meg min hund. Sett dere ned, les nøye om alle rasene. Ikke velge hund ut fra bilder av fine og søte hunder.

På denne måten kan dere eliminere mange raser og sitte igjen med et fåtall av raser som kan passe best for dere.

Masse lykke til!!!

Skrevet

Må bare føye til noe, og det er at innendørs er hun helt utrolig rolig. Nesten på grensen til å være litt lat. Hun trenger ikke stimuli i form av leker og snuseoppgaver osv. Så det er deilig for oss småbarnsmødre:-)

Skrevet

ALLE hunderaser kan bite :) vet du hvilken rase det er registrert flest bitt på?

Det er golden retriver faktisk, en rase som de fleste tror er bare snille og gode :)

Alle hunder trenger riktig "oppdragelse" også...

Vår schæfer hadde vi i 14 år og ikke EN gang knurret eller bjeffet hun mot noen, ikke engang da noen barn sto å kastet småstein på henne stakkars :(

Skrevet

Okå :) Skal sette meg ned sammen med sambo i kveld :)

Jeg vet jeg må lese mye om hundene, sette meg inn i den rasen vi skal ha. Sambo mener det er bare og ringe og bestille en på finn han :P Tror ikke han vet hvor mye ansvar det er og ha hund..(Ikke at jeg heller vet de da men)

Men hva me blandingshunder ?

Sambo hadde lest en plass at blandingshunder var dem beste familiehundene...

Skrevet

Ut i fra hva du skriver,vil ikke jeg anbefalt schæfer.... Dette er vel i utgangspuktet en brukshund,og ikke en kosehund... Den burde få få tur hver eneste dag,og hjernetrim. Og er du uheldig,så ender man faktisk opp med et eksemplar som ikke er så bra. Schæferen har blitt så mye alvet på,og blitt en del ødelagt gemyttmessig,at jeg personlig ville ikke tatt sjangsen på å skaffet meg denne rasen. Man skal virkelig vite hva man "holder på med" når man kjøper seg en schæfer-mener JEG.

En fin familiehund...tja,finsk lapphund,islandshund, basenji, dansk-svnesk gårdshund, eurasier, kooiker, fransk bulldog, mops, shiba inu, volpino,tibetansk terrier (ikke spaniel), shetland sheepdog, norsk lundehund... ja,disse hunderasene er dem jeg vil anbefal ut i fra hva det du har skrevet. Den største av disse rasene,er vel eurasiern,ellers så er de andre hunderasene mellomstore eller små.

Du/dere burde sette Dere ned å lese litt om forskjellige hunderaser,så finner Dere nok en som Dere forelsker Dere i ganske fort..og som passer som Deres familiehund. gå inn på www.canis.no å les under "hunderaser" der...står masse kjekk informasjon! og når dere finner en rase som passer,så kan dere feks. kontakte div. oppdrettere for å få enda mere informasjon og evt. skrive dere opp på valpeliste.

Det at du er litt redd for hunder,går som regel over når du får egen hund u huset,og spes hvid dere får den fra den er valp...valper er jo såååå søte da ;) og du blir fort glad i den,og lærer hunden å kjenne,så vet du jo at den ikke er så veldig farlig likevel ;) hvis du ikke har hatt hund før (selv om samboerene din kanskje har hatt),så anbefaler jeg at du og valper melder dere på et valpekurs. Veldig kjekt å få med seg,spes hvis det er din første hund! Og fin sosialisering er der for valpen...

Og til slutt...du ønsker en hund som tåler folk og er barnevennlig... god sosialisereing er med på å gjøre hunden trygg på fremmede mennesker og på barn. så det er viktig å begynne med fra dag en...

lykke til,og håper Dere finner en rase som passer for Dere! :)

Skrevet

Tja... Det beste du kan gjøre er å lese om hunderaser du ønsker deg, og når du har elemiminert en del raser, kan du ringe diverse oppdrettere for å snakke med dem.

Men hvis du, eller samboer ønsker en voksen hund så kan dere ta turen på en omplasseringsplass/ kennel, og se hva de har og snakke litt om hundene, for så å lese litt om de rasene de har der. Det er nok flere av de hundene der som er vokst opp med barn og er tålmodige.

Jeg har en blanding mellom Schæfer og Alaskan Malamute, ganske stor og upraktisk hund...han røyter mye og trenger mye mosjon, men herregud så glad jeg er i han :) Å ha hund er liksom som en del av livet mitt, alltid vokst opp med en hund og det finnes ingenting bedre:)

Men lykke til uansett:)

Skrevet

Vi har en Parson-terrier på 1,5 år.jeg har vært mye borti hunder,emn aldri hatt en så flink og lydig hund!hun er veldig kosete og barnevennlig,rolig og snill.

Det er små hunder,som egentlig er reve-jakt hunder.

Ingen fare om ikke de får seg en daglig langtur.

Hun elsker å være i skogen,men koser seg mest i armkroken under et pledd;)

Skrevet

At blandingshunder er de beste familiehundene stemmer vel ikke akkurat. Fordi det kommer jo helt an på hva de er blanding av!

Dersom du skaffer deg en blandingsvalp, så vet du ikke hva du får når hunden blir voksen. Du må vurdere de forskjellige rasene som hunden er blanding av, og være forberedt på at den kan bli mest lik den ene, eller mest lik den andre, eller kanskje får den gemyttet fra en og utseende fra en annen...

Dersom du skaffer deg en voksen blandingshund kan du jo hilse på den, og gjøre deg opp et inntrykk at hvordan den er.

Mamma har en blanding mellom Engelsk Setter og Border Collie. Han har fargene til ES, men minner mest om en BC i utseende, og personligheten er absolutt mest BC.

Dersom du skaffer deg en såkalt "eventyrblanding", hvor ingen vet hvilke raser den består av, så har du jo ingen forutsetning for å vite hvordan hunden kommer til å bli som voksen.

Så i ditt tilfelle, hvor du er litt redd for hunder, så ville jeg anbefalt en renraset hund. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller innefor en rase også, men du vet i hvert fall bedre hva du kan forvente...

Skrevet

Hei,

jeg synes faktisk ikke dere burde skaffe dere hund hvis du ikke er motivert. En hund blir som et familiemedlem og trenger MYE oppfølging. Ingen kan garantere, uansett rase, at hunden blir barnevennlig. Har mye med gemytt,oppdragelse og samspillet i familien å gjøre. Hunder er like forskjellige som oss mennesker.

Hvis dere har mulighet til å passe en hund over tid, så kan dere jo prøve å se om dere passer som hundefamilie. Lykke til

Skrevet

Vil også som en over her anbefalle cavalieren. De er små i størrelse men orker forsatt en god tur, selv om de ikke nødvendigvis trenger en lang tur hverdag. Denne rasen elsker mennesker. Har hatt to stykker og i mine øyne finnes ikke en mer perfekt familiehund.

Skrevet

For å være helt ærlig vil jeg ikke anbefale dere å skaffe dere hund, en sånn avgjørelse burde alle i familien være med på. Ikke det beste utgangspunktet når du er redd for hunder.

Hunder skal ha masse mosjon(ja, alle raser trenger det), hjernetrim, de røyter, de blir syke, de skal mates, de kan ikke være alene hjemme i de uendelige, vanskelig å få pass til de osv, de lever i opptil 15 år osv. Ting man må tenke på før man skaffer seg hund.

Har selv en Cavalier som absolutt ikke er en sofahund, de vil og trengs og blir brukt de og.

Om du likevel skaffer deg hund vil jeg anbefale deg å gå et hundekurs eller to.....da vil du være mye bedre rustet til å møte hverdagen med en hund :)

Og som en over her anbefalte, lån dere en hund noen uker. Det setter litt persepektiv på hvordan hundehold faktisk er.

Lykke til :)

Skrevet

Herregud så korttenkte noen av dere er! Man anbefaler da ikke store brukshunder til en som vil ha en rolig familiehund (som også er redd hund) bare fordi man selv har en og er kjempe fornøyd med den! Veldig mange av rasene som er nevn her ville jeg vært skeptisk til å kjøpe fordi jeg ikke har mulighet til å bruke nok tid på en slik hund, selvom jeg går ca 1.5time + hver dag med han jeg har i dag + at jeg trener aktiv hund minst 3 ganger i uka! I tillegg kommer litt lydighet/triks/søks trening som vi legger inn i vårt "daglige virke" -Det ER krevende å gi en brukshund det den fortjener av aktivitet.

Mange av hundene som er nevn over her er hunder som krever mye mosjon og trening, og ikke akuratt ideele førstegangshunder. Hvis man har en hund som skal være aktiv som virker lat og bare vil purke på sofa'n er den mest sannsynlig understimulert og har det kanskje ikke så bra...

Jeg vil som kristine1979 vurdere sterkt om dere faktisk skal kjøpe en hund. Du er litt redd, og det høres ikke ut som dere er klar over hvor mye arbeid det faktisk er. Er dere villig til å bruke så mye tid for å gi en hund den trening og mosjon som den fortjener? -Hvis ikke vær voksne og dropp hele greia,

Hva skjer hvis dere nå har deres fine lille "sofahund" og den plutselig blir angrepet av en stor stygg en? -Da er det faktisk din oppgave som hundeeier å forsvare hunden din....

Hvis dere likevel bestemmer dere for hund, gå inn på www.canis.no søk litt der, der vanker hundefolk og du vil kanskje få noen fornuftige råd.

Skrevet

Jeg vil også som flere over anbefalle cavalier king charles spaniel. Har to stykker selv, og det er ufattelig og helt rørende hvor snille de er. Det er en rase som aldri er redd/nervøs. Ser du en cavalier som ikke er glad har den det ikke bra.

Min elste hund legger seg til og med ved siden av små barn for å trøste når de gråter. Hu yngste er fortsatt valp, men har et hjerte av gull... De behøver masse kjærlighet og krever ikke mye utover det;) Gå inn på canis.no eller norsk kennel klubb for å lese om forskjellige raser....

Skrevet

Okå :) Ser her mye forskjelli..:)

Har heldigvis god tid på og bestemme oss da :) Flytter ikke inn i ny leilighet før om 1 år :)

Hadde vært gøy og lånt en hund da, over lengre tid :) Har passet bestevenninna mi sin hund av og til, men det er bare snakk om noen timer :)

Skrevet

Så du mener at alt en Cavalier trenger er kjærlighet?

Da tror jeg min hadde blitt tullerusk....

Min får lange turer i skogen, går spor, trener LP, er med på sykkelturer og skiturer.

Må ikke få Cavalieren til å fremstå som en sofahund her, det blir for dumt!

Skrevet

New Foundlender!

Den har verdens snilleste gemytt, er utrolig beskyttende og flink med barn og har bare helt fantastiske personligheter (har kjent mange)

Ulempen er stoerrelsen da, men det trenger noedvendigvis ikke morsjon daglig, med aa maatte gaa turer. Saa lenge den kan vaere ute i en hage, greier den seg fint selv, og er jo skapt til aa kunne vere ute i massevis av minusgrader.

Vil garantert si det er verdens beste hund!

Skrevet

Hadde jeg vært dere, så hadde jeg sterkt vurdert å ikke anskaffe hund i det hele tatt. Om dere har små barn, eller barn på vei, er det en stor utfordring å gå til anskaffelse av en valp, eller hund som skal tilpasse seg dere.

Men om dere ikke slår dere til ro med dette, har jeg kun to raser jeg ville anbefalt dere. Rottweiler eller en Setter. Begge nevnte her trenger mosjon og trening, men er veldig tilpassningsdyktige. Skal dere ha valp er det utrolig viktig å få kurset de med en gang. Har en jakthund, Beagle på 1 år, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med akkurat nå, da jeg har blitt uplanlagt gravid, og venter barn om 2 mnd. Dette er noe som er utrolig slitsomt og krevende, og jeg fraråder alle å havne i en slik situasjon. Vet dere at dere ikke alltid har tid til hunden, burde dere IKKE få dere hund. Jeg sitter med dårlig samvittighet for denne Beagelen de dagene jeg ikke rekker å gå tur med henne. Har og en eldre hund, som er av rasen Dalmatiner, men hun er rolig iogmed hun er ganske mye eldre, og klarer seg somregel selv hver dag.

Så mitt tips. Diskuter hvor mye tid dere har til overs, for de første 2 årene med hund er som å ha 5 babyer! KREVENDE!

Lykke til. Håper du ble litt klokere.

Skrevet

Leonberger! :) Helt fantastiske hunder, og er kjempe snille! :)

Da jeg var 5 år fikk vi vår første leonberger! Nydelig hannhund, som var verdens snilleste! :) Han var snill med alt av mennesker og dyr, men likte veldig godt å jage rein! :) - Noe det finnes veldig mye av her i Finnmark!

Etterhvert fikk vi 2 leonbergere til, så da var det 3 kjempe store hunder i hus! :) Så koslig at! :) Nå er dessverre alle de 3 gått bort, men har nå ei nydelig lita tispe på 2 år! :) Hun er verdens snilleste, og har aldri knurra til hverken mennesker eller andre dyr! :) Og selvfølgelig heller aldri bitt!

Disse hundene er barnevennlig, og de trenger ikke tur hverdag! :)

Eneste "minuset" er at de er ganske store! :) Og at de røyter mye!

Skrevet

Rottweiler er uaktuelt som førstegangshund for min del. Har forstått det slik skal man kjøpe seg en Rottweiler skal man ha GOD peiling på hund..Men ikke vet jeg...

Vil ikke ha en mini hund !

Og hunden kommer til og få trim hver enste dag, men er det en dag vi ikke rekker og gå 1-2 timers tur med den så blir det ikke no krise..Kommer også til og gå på dresurkurs med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...