Gå til innhold

KS ved privat klinikk Norden/Nord Europa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som, av ulike årsaker, har valgt å få keisersnitt ved privatklinikk i utlandet, uten at man har tilknytning til landet ? Jobber i helsevesenet, kjenner godt til mitt lokale regionsykehus (av de bedre, midt i landet), har bevitnet både KS og fødsler i og utenfor sykehus. Pga.fødselsangst m.m ønsker jeg å selv bestemme, uten å gå igjennom "men du må da skjønne at vaginalfødsel er best" karusellen. Ja, jeg vet fordelene og ulempene, ja, jeg ønsker meg barn selv om jeg er redd for å bli gravid, føde og alt det der (det er faktisk mulig å ønske barn fortsatt). Noen som har erfaringer ?

Skrevet

Ja - jeg skal ta KS i London har jeg planlagt .Vil absolutt ikke føde vaginalt - ingenting for meg .... Ringte og en fransk privat- klinikk ..jeg snakker bra fransk .....pristilbudet jeg fikk - var samme nivå som i London .Så da reiser jeg til London - er vell nærmest .Men var ingen venteliste i Frankrike ..alltid ledige plasser -greit å vite .Ved klinikken i London - måtte en bestille i veldig god tid ... Blir dyrt -men jeg betaler det ikke alene ...samboer betaler selvfølgelig halvparten av utgiftene , ca litt over 120 000 for 3 dagers opphold og pleie etter KS ...men skal bare ha 1 unge sansynligvis - så da er det greit ....har aldri drømt om å få " mange barn " ..Vil bare oppleve det en gang - og selvfølgelig da også få en best mulig opplevelse av det tross allt ...Tar det som en " ferietur " ...får shoppe allt jeg trenger der imens .og kose meg mens jeg venter ....: )

Og reiser i god tid grunnet flyrestriksjoner ...så jeg får litt av en ferie også der nede mens jeg venter .Det mest spennende jeg har planlagt i hele mitt liv ...

Gud så - Spennende .Lykke til !

Skrevet

Jeg fikk innvilget keisersnitt i dag og jeg har faktisk ikke fått noen kommentarer av den typen du nevner fra verken jordmor eller lege. Har også fått det innvilget pga. fødselsangst og har ikke måttet sitte og gråte og trygle for å få det, har bare forklart at å føde vaginalt er helt uaktuelt for meg. For å være ærlig så hadde jeg forberedt meg på en å måtte "krangle" for å måtte få det men det har gått kjempegreit. Synes ikke det bør være nødvendig for deg å dra til utlandet og betale 120 000 kroner for et kesiersnitt når du kan få det her hjemme...

Skrevet

Hei,

Jeg er enig med siste anonym. Har også tilsvarende opplevelse med innvilging av KS i Norge og har blitt tatt på alvor fra første stund, møtt med empati og fleksibilitet. Men har du penger til overs og lyst på en tur, så er jo det selvsagt et personlig valg. Husk å sette dere godt inn i statsborger reglene dersom dere føder i utlandet. Det varierer fra land til land. Håper uansett dere får en fin fødselsopplevelse.

Skrevet

Er bare det at jeg rett og slett ikke er imponert over tilbudet hjemme i Norge ..og " overformynderiet " over gravide her ! I og med at jeg har forsøkt allerede å få planlagt KS her hjemme - men ikke blitt møtt med forståelse for mitt valg eller ønske innfridd - men møtt nei og negativitet hele veien .Måtte igjennom karusellen med samtaler " du må skjønne naturlig fødtsel er det beste for deg " bla bla ...men uten å få lovnad om KS . Så da orker jeg ikke utsette meg selv for å bli tvingt til å føde vaginalt mot min vilje på off . norsk sykehus ...ærlig talt - kan jo oppleves traumatiserende ....., er jo det de forsøker seg på ....ved å ikke ville love KS ... - er da voksen og bestemmer selv .Velger derfor privatsykehus i utlandet for å føle meg 100 % trygg på at jeg får den behandling jeg ønsker .... Der OPPFORDRER DE PASIENTEN TIL Å TA VALGET SELV ....FULLSTENDIG ...uten masse skremselspropaganda som jeg har blitt møtt med i Norge ...men ikke på privatklinikk ? Merkelig ....Er det så mye FARLIGERE OG RISIKOFYLT å ta KS i Norge enn i f.eks Storbritannia ? Er norske leger for lite erfarne i å utføre KS her da det gjøres så skjelden her ....annet en som nødløsning ???Og norsk lege forsøkte å skremme meg ifra det med at jeg kunne dø ...? Om jeg tok KS . ...

Vell dø kan en under vanlig fødtsel også ...hender det ...var nettopp en i nord som døde under vanlig fødtsel . En kan jo begynne å lure : ) .....osv .! En møter en service og forståelse for valget sitt .....som en bare kan drømme om å gjøre her i Norge faktisk ..da det er så " normalt " å forløse med KS der ..kontra i Norge hvor det er kunn katastrofesnitt som utføres ....nærmest !..Dette føles så trygt og godt ...og vite at man blir respektert på privatklinikk i utlandet og da føler man seg en mye bedre ...mer vel og trygg ...enn å måtte tigge og be og leve i 9 mnd i usikkerhet her hjemme om man får KS el ikke ..for de vil jo ikke svare ...i god tid - men hale ut tiden til fødtsel nærmer seg .Den usikkerheten og utryggheten orker jeg ikke ...har ikke nerver å leve i usikkerhet uten å vite om jeg får eller ikke ..blir for slitsomt psykisk . Pluss servicen der er helt fantastisk på alle andre områder også ..

Blir jo rene luxus - oppholdet ....i forhold til å legge seg inn på et off . norsk sykehus . Velger jeg å føde nr 2 også der med KS ....fikk jeg en skikkelig bra rabatt fortale de .....alltså mye billigere enn 1 planlagte KS .Var bare utrolig deilig og lettende å prate med privatklinikken over tlf ....og vite at dem kan man stole på ..de vil ikke tvinge deg til å ligge i 16 timer med rier mot din vilje .....før KS utføres .OM ? det utfører KS i det hele tatt .....er jo slik de gjør i Norge ,,,En veninne av meg som ønsket også KS ...ble tvingt å ligge i fødtsel i 3 døgn ....de nektet å utføre KS ... ennå hun ønsket og tigget om det selv ....!PÅ PRIVATKLINIKK blir man behandlet med " verdighet som menneske og respekt som pasient " - noe jeg ikke føler de gjør her i Norge ..hvor voksne kvinner må " gråte seg til ks " ....og likevell blir nektet ....det er NEDVERDIGENDE å bli behandlet slik ...og det orker jeg ikke .

Har desverre bare følt at samtalene her i Norge med leger osv ang KS ....har virket nedverdigende og jeg har følt meg mer som en tigger ....enn pasient her ...! Så er lettet og glad over å endelig ha tatt beslutningen om å bruke privatklinikk i utlandet i stede og funnet en bra klinikk jeg vil benytte . Som jeg er sikker på vil gi meg en skikkelig trygg og bra behandling og flott opplevelse i tillegg - og et PENT UTFØRT KS ..uten den samme store infeksjonsfare ...som her i Norge .Hygienen er nok også bedre ...

Ja - stoler mer på brittiske leger faktisk enn norske ....de virker mer profesjonelle ...spesielt med tanke på pasient behanlingen .

For behandlingen her i Norge ...finner jeg meg ikke i ! Er for nedverdigende for meg .... får jo tydligvis o rett til å bestemme selv her i Norge ....så det opplegget der ...orker jeg ikke .Klart det er dyrt å benytte privatklinikk utenlands ...men jeg syns servicen en får der og tryggheten der .....er verd det . Vil aldri føde i Norge ....er jo helt for ille hvordan folk blir behandlet her om de ikke ønsker føde vaginalt som alle andre gjør ....

Skrevet

Så synd at du har hatt et så dårlig møte med lege/sykehus her i Norge. Jeg har helt motsatt erfaring, og flere med meg. Jeg ble selv møtt med forståelse, profesjonalitet, service.. på et norsk sykehus. Ingen problem å få innvilget ks, jeg satt jo bare med tårer i øynene og smilte. Og selve inngrepet gikk så det suste, ingen problemer, bare søte folk og flott utført arbeid, samt super pleie i etterkant.

Klart man blir behandlet med respekt og service på privatklinikk - det er jo business for dem. ;)

Og er infeksjonsfaren faktisk større her i landet..? Jeg vet ikke altså, bare lurte, hørtes litt skremmende ut.

Men skjønner poenget ditt - syntes bare det ble litt krasst, særlig i forhold til hvordan jeg selv opplevde det hele.

Masse lykke til videre! Du har etter alt å dømme et supert ks i vente!

Skrevet

Anonym 00.06!

Der er du igjen ja:) Det er faktisk takket være deg at jeg kunne nyte graviditeten da jeg visste det var et tilbud i utlandet, dersom jeg ble nekta KS her hjemme. Jeg fikk derimot KS her, jeg sa bare enkelt og greit at hvis ikke så reiser jeg til utlandet. Så gikk det i boks, hadde jeg faktisk aldri trodd.

Skrevet

Hallo

Jeg er helt enig med den 1. anonyme som skrev her- det er BRA det finnes en mulighet for oss å reise til london f.eks eller Frankrike for å få ks,

Her i Norge er det mange som rett og slett blir nektet ks av legene og jordmødre selv om man har opplevd traumatiske ting som nesten å miste et barn( noen har også blitt nekta ks selv om de mistet en baby i vag. fødsel...) og overgrep og total-ruptur( det vil si å revne fra skjeden og helt til endetarmen slik at alt er åpent nedentil...et svært høl....som siden ble sydd igjen men ting blir aldri helt bra igjen....)+ at mange har dødsangst og store problemer på gr. av annen type fødselsangst.....jeg er en av disse.Ble regelrett nektet ks med en av disse grunnene men fikk heldigvis innvilget ved et annet sykehus i siste mnd. på grunn av dette med fritt sykehusvalg. Svangerskapet mitt var et mareritt og jeg skulle ønske jeg visste da at det var mulig å reise til London eller Frankrike for da hadde jeg slappet av mye mer og både mor og barn ville hatt et mye bedre svangerskap.Ungen ble født med lav fødselsvekt , blodpropp i morkaken og det var bra baby ble forløst via ks. ellers kunne han fått for lite oksygen der inne.Legen sa at disse tingene kunne skyldes at jeg hadde det så psykisk tungt i svangerskapet.

På grunn av at det finnes sykehus i Norge i dag som FORTSATT nekter folk ks så er det viktig å få ut informasjon om at man kan dra til utlandet og få hjelp!!!!!

Skrevet

Ja, jeg visste ikke mine arme råd og hadde hetta for at jeg ikke skulle få KS her. Når jeg fant ut at det var en løsning ble jeg så lettet at jeg aldri har følt meg lykkeligere. Plutselig var det stas å vente barn gitt.

Skrevet

Kjempefint dnissen ....at mine innlegg om og opplysninger om div privatklinikker utenlands hjalp mot usikkerhet / angsten i svangerskapet ditt ..Kjempeglad for at noen har følt seg befridd fra angsten og lettet ..og funnet andre utveier " sikkerhets utvei " ...dersom de ikke får hjelp i Norge .

Min fødtselsangst ...er også helt borte og forduftet ..alle angstsymptomer og mye bedre humør ...ikke minst .!!! He he - for nå vet jeg jo at jeg slipper unna og ikke MÅ gå igjennom det - slik jordmor messet om at jeg måtte ...var liksom ingen annen utvei ...og SÅ GLAD jeg bare kan benytte privat . klinikk istede og be legen reise til Helvete .....om de er vrang og nekter meg KS her jeg bor !!! Jeg får KS uansett på egenhånd en annen plass ...he he !...så får jeg det akkurat som jeg vil ha det ... BESTE MEDISIN for meg mot fødtselsangst / depresjon og BEDRE HUMØR ikke minst - var å finne et annet alternativ enn vaginal fødtsel ...for meg ...Hurra for KS ....! Jordmødre burde ha PLIKT til å opplyse oss om privatklinikker utenlands og priser og div .dersom vi blir nektet på off. sykehus og føler oss helt fortvilet , angstfull og deppa ...Det hadde vært mye bedre å få servert .INFORMASJON OM VALGMULIGHETER ...enn bare negativitet , skremselspropaganda og messing om at en bare må som alle andre ....om en vil ha barn en gang ..og NEI NEI ..hele veien ..En blir jo bare frustrert av det og deppa .Er en allerede deppa ...blir en da bare mer deppa av å få nei og atter nei . Er jo forferdelig å behandle folk med reell angstplager og depresjon pga fødtselsangst på den måten ....som jordmødre/ leger gjør ..prøver kunn å manipulere til naturlig fødtsel .For enkelte av oss som overhodet ikke vil . En ser ikke akkurat noe " lys i tunnelen da ...eller en lettere utvei ...Men glad min info om privatklinikker gir andre kvinner håp om en bedre fødtselsopplevelse .....Flott å føle at en kan hjelpe andre .bare ved å gi litt informasjon ...her inne om andre alternativer .

Skrevet

Hurra

Leser i avisa i dag at på grunn av EU så skal det åpnes mer og mer opp for at folk kan få fritt sykehusvalg innafor hele EUROPA.

Nå blir det nok lettere å reise til andre land for å få KS uten at det koster skjorta....yippi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...