Gå til innhold

er det ammehysteri i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg. Her i Norge skal det ammes for enhver pris. Jeg er ikke negativ til amming, men man legger altfor mye press på nybakte mødre når det gjelder å amme barna. Har selv fullammet mine to eldste, men sliter nå med for lite melk til vår sist tilkomne, noe jeg synes er ganske så synd. Men sånn er det nå bare. Er fornøyd med at han har blitt ammet sine 6 første uker og har fått de beste dråpene. Nå framover blir det mme, noe han selv også er mer fornøyd med.

For all del.....................amming er best, men la det være opp til enhver mor å avgjøre. Det viktigste er at mor og barn er fornøyde.

Skrevet

Ja absolutt. Har man ikke grått seg gjennom måneder med blod, smerter og utslitthet har man ikke prøvd nok å få til ammingen. Blir helt matt av sånt. Som om å gi mme er barnemishandling. All spebarns litteratur refererer til amming som eneste matkilde. Savner mer informasjon om barn som kun får mme. Er selv flaskebarn og er helt normal, aldri syk eller har andre mèn fordi jeg fikk mme, jeg er helt på samme nivå som mine venner som fikk pupp. De som mener noe annet er bare tullete.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. På sykehuset fikk jeg tilbud om å prøve å gi morsmelkerstatning ettersom vi hadde litt startproblemer med ammingen, og jeg har kun opplevd mas om å slutte å amme fra mine omgivelser, ikke omvendt. Det er mer enn nok reklame rundt omkring for industrielt framstilt mat om ikke faglitteratur også skal heie på Nestle og Tine ...

Skrevet

Hører jo enkelte skrekkhistorier om mødre som er blitt presset, eller som har fått høre at de er dårlige mødre som ikke ammer, og det syns jeg er helt forferdelig. Om man ikke ammer pga problemer med amminga, eller fordi man ikke ønsker, er kun ens egen sak, ikke noe vi andre har noe med. Så lenge vi gir barna våre mat :-)

Men generelt sett syns jeg det er mer hysteri motsatt vei.

"Når du har holdt på så lenge kommer det til å bli helt umulig å avvenne" (ved 10 måneder)

"Skal du amme til han er konfirmant eller?" (ved 7-8 måneder) osv

Og alle innlegg (her, i aviser, på tv-debatter osv) om hvor ekkelt det er med offentlig amming, eller hvor perverst og ekkelt det er å amme hvis barnet er eldre enn 6/10/12 måneder (den "godkjente" grensa varierer en del).

Skrevet

Hei. Kan ikke si det, synes eller at jeg hører mange som sier nei til amming for at de vil ha tilbake kroppen sin :-( Det er alt for mye til at kvinnfolk vil ha den kroppen de hadde før og likedan den friheten med både festing ,drikking og røyking. Er det for mye forlangt av en liten baby, at den skal få den beste maten den kan få? Det synes ikke jeg, for det er ikke lange tiden det er snakk om.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt... tror ikke prosenten på de som mener dette er høy....Da er de i såfall 18-20 år gamle og ikke skjønner bedre.

Skrevet

JA det vil jeg si når en på sykehuset får inntrykk av at det ikke er noe alternativ. Det skal ammes, det er sann barnet får mat og dermed punktum. Jeg sleit med ammingen men på sykehuset, barselhotell- kom de bare inn- dyttet han på puppen og gikk igjen. Barn skal ammes da de!! Mme er et fullgodt alternativ.

Skrevet

Tja, men er det ikke bra at ammingen fokuseres på i så stor grad??

Ville det vært bedre at vi fikk ingen støtte for ammingen, at MME ble reklamert for, og at alle sa til oss at flaskemating er sååå mye mer praktisk mtp barnevakt. For dette er faktisk tilfelle i mange andre land.

Jeg blir trist av å tenke på alle mødre og barn som går glipp av denne unike muligheten verden over, fordi de ikke får nok info om amming. Vi aller fleste mødre her i Norge er glade for at vi har fått ammet barnet vårt.

Når dette er sagt, så skal ingen tvinges til amming. HS bør ha tilstrekkelig info om mme, selv om amming bør fremmes som det beste for barnet, for det er det jo.

Skrevet

JAAA!

For de som ammer uten særlig problemer tror jeg ikke det oppleves som et ammehysteri... da er det jo ikke noe problem, og de har lyktes i det mange i samfunnet forventer av dem..

Men for mange av oss som har opplevd store problemer med amming, og har måttet slutte å amme tror jeg vi opplever at det er et ammehysteri.

De spørsmålene og de holdningene en møter synes jeg viser at det er et ammehysteri. Det å hele tiden måtte forklare hvorfor en ikke amme..

Jeg synes det er på tide at helsenorge og folk generelt modererer seg litt. JA morsmelk er bra for barnet, men ikke for enhver pris!

Skrevet

Tok meg den frihet å klippe og lime fra ordbok.no:

hysteri' -et (av gr hystera 'livmor'; i den antikke medisin utelukkende en kvinnelig lidelse)

1 voldsom, psykisk reaksjon på inntrykk, overreaksjon de store prisavslagene skapte rene h-et blant kundene

2 med.: nervøs sykdom med krampe, lammelse og ofte nedsatt bevissthet

Jeg klarer ikke ut fra dette helt å skjønne hva "ammehysteri" egentlig skal bety? Er det reaksjonen enkelte har på informasjonen de får om amming/press de føler fra seg selv eller andre eller hva er det?

Skrevet

Tror de fleste forstår hva det menes med "ammehysteri" uten at en må gå i detaljer om hva det betyr.

Når jeg i løpet av graviditeten og etter fødselen motok ikke mindre enn 9 broskyrer, bøker og skriv om ammingens fortreffelighet og INGENTING (bortesett fra noen setninger i en bok) om flaskemating vil jeg absolutt karaterisere det som ammehysteri.

Når en ikke får til ammingen så svir det å hele veien få "amming er best" trødd ned i halsen! Til og med på mme pakken står det at amming er best, Ja, jeg vet det!!!!! Men vi får det ikke til og da har vi ikke noe alternativ. Skulle tro en prøvde å gi ungen arsenikk.

Jeg fullpumpet i 6 mnd med førstemann og 4 mnd med nr to fordi jeg hadde rett og slett ikke samvittighet til å slutte . Men er det godt nok å bare pumpe da??? Neeeei , for da får en ikke NÆRHETEN til ungen som ammingen gir!!! (Skulle tro flaskemating innebar at ungen måtte ligge på gulvet, lengst mulig borte fra mammaen under matingen...)

Jeg VET jo at ungene mine har det bra og at de er veltilpasset og fornøyde unger, men det stikker å vite det jeg har gitt dem ikke er godt nok. (I følge ammetilbederene her i landet.)

Litt hissig her ja... he, he!

Skrevet

Syns ordet hysteri misbrukes mye her inne. Det du beskriver er vel ammepress. Og la oss være ærlige; ok, kanskje morsmelk er enklest og best for de fleste av oss, men her i Norge er vel forskjellene på morsmelk og morsmelkerstatning helt marginale. Og begge deler har sine fordeler. Men syns allikevel det er sterkt å beskylde de som sier at morsmelk er best for å være hysteriske. (De sier jo IKKE at mme er dårlig, eller at det er arsenikk).

Og som du sier, man gir jo ungen sin like mye nærhet selv om man gir flaske, så det skal man ikke bekymre seg for. Men syns allikevel det virker som om mye av hysteriet rundt amming kommer fra mødre som ikke ammer, men som tror at alle andre mener de er dårlige mødre da. Jeg syns ikke man er en dårlig mor dersom man ikke ammer (uansett grunn), og har aldri hørt noen (i det virkelige liv) si noe som helst negativt om de som ikke ammer. Kan det være en trøst? (Selv om jeg vet at det finnes håpløse helsesøstre, venninner, mammaer osv der ute, som presser og gir dårlig samvittighet. Syns de alle kunne holde kjeft dersom de ikke har noe nyttig å si ;-) )

Skrevet

Opplever det ikke som hysteri. Har måttet kjempe med nebb og klør for å få til pga tidligfødt barn og at jeg var syk. Nå går det i brystbetennelse/tette melkeganger. Har bare fått forståelse fra omgivelsene og helsesøster ifht at om jeg ikke nå etter en siste innsats får min helse i orden, så skal jeg kutte ut.

Skrevet

De som ikke får til amminga og i tillegg er hårsåre, er hysteriske.

Skrevet

Jeg synes ikke det. Det blir sett på som det naturligste i verden å gjøre - heldigvis at vi kan amme offentlig uten for mye stirring.

I mitt møte med helsevesen har både jordmor/helsesøster sagt at jeg ikke må stresse med amminga. Mme er god nok erstatning, så lenge jeg bruker collett - mme.

Men jeg vet hvor bra morsmelk er. Tulla mi og meg prøver så lenge vi er fornøyde med det!

Skrevet

Nei, synes IKKE det er ammeHYSTERI i Norge. Langt derifra!!! Merker jeg blir litt irritert over all sutringa om ammehysteri.

Skrevet

Finnes jo helt tydelig i hvert fall enkelte her inne som har et nærmest hysterisk forhold til amming. Som faktisk går rundt og tror at alle andre ser ned på dem fordi de gir ungen sin mat (av flaske). Må jo være ganske heftige følelser involvert når man faktisk tror det er så viktig for alle oss andre hvordan man mater barnet sitt, så man kan kanskje strekke seg til å kalle det hysterisk? Men vil tro det går over ganske raskt?

Når det gjelder ammepress har jeg ikke merket noe til det selv, men skjønner ut fra historier her inne at enkelte er blitt utsatt for dette, og syns det er ille. Ingen bør føle seg tvunget til å amme, og det er da ikke om man gir mm eller mme som avgjør om man er en god forelder.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd ammehysteri, men jeg måtte gi opp å få til ammingen etter 6-7 uker, da lillegutt ikke ville, hadde ikke tid, ble hysterisk, hadde fått flaske på sykehuset og blitt presset på puppen av pleierne, + at han hadde tunga oppi ganen, så tror det også spilte inn. Uansett jeg var helt komfortabel med å kutte det ut, hadde god samvittighet, hadde prøvd, prøvd og prøvd, helt til jeg begynte være inne på DIB. Her opplevde jeg SÅ mange som mente at 7 uker var alt for kjapt å gi opp, jeg var lat, og ville ikke mitt barns beste ved å gi opp så fort, for de hadde nemlig slitt seg gjennom blod, smerter og tårer i mange måneder før de endelig hadde fått til ammingen, og det var SÅ verdt det. Det var stadig jeg leste sånne innlegg og jeg ble helt satt ut, hadde jeg kanskje gitt opp for lett, hadde jeg snytt barnet mitt for all den kosen det er med amming, var det kanskje ikke så bra å gi barnet mme... ble SÅ deppa, og følte meg som verdens dårligste mor. Jeg ga opp fordi jeg ville kose meg med barnet mitt, ikke stresse og pese og mase og tvinge ungen til noe han ikke ville, all prøving endte opp i hysterisk gråt fra oss begge, mens når han fikk flaske var han, og er fortsatt verdens snilleste lille baby. Jeg ville kose meg med det eneste barnet jeg kommer til å få, ikke gå gjennom ild og vann for å få til ammingen. Men det jeg vil frem til er at ingen har reagert negativt på at jeg ikke ammer rundt meg, kun her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...