Gå til innhold

Noen som har katt her? Og som har erfaring med ormekurer osv..? Jeg trenger seriøst litt hjelp nå!!

Anbefalte innlegg

Kattene mine Sussie og Missy fikk banminth paste mot orm for ca 2 uker siden..

Jeg hadde faktisk sett marken rundt endetarmsåpningen på Missy.

Men den ormekuren har tydeligvis ikke hjulpet, for gjett hva jeg så i sta?? joda...en ny mark.

Jeg har søkt på nettet, men klarer ikke å finne ut hva slags mark hun har.

Den er ca 2-3 cm lang, hvit og litt tykk. Når jeg tok tak i den (hadde på meg hansker selvfølgelig) så krympet den...høres merkelig ut men jeg klarer ikke å beskrive det på noen annen måte.

Jeg har sett på bilder av spolorm, bendelorm, hakeorm, piskeorm, og småmark...men den ligner ingen av disse.

Hva skal jeg gjøre? Det kan jo umulig være bra for katten med for mye ormekurer på kort tid heller.

Jeg håper virkelig noen har peiling på dette, og kan gi meg noen svar.

Synes det er for drøyt å ta henne til dyrlege, og betale 5-600 kr, når en ormekur koster 80 kr på apoteket. Men selvfølgelig, hvis jeg ikke finner ut av dette, skal jeg ta henne til dyrlege.

På forhånd, tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men jeg har to katter selv og har da erfart litt.

Litt vanskelig å vite hva slags orm dette er. Men det er jo mulig denne kuren du brukte ikke tok knekken på den type orm kattene hadde/har.

Har kattene dine vært ute etter sist de fikk kur? For kattene kan få ny orm rett etter man har gitt dem en kur. Kuren tar bare knekken på de som er i katten da kuren blir gitt.

Jeg hadde prøvd en ny kur. Og kanskje Panacur, som tar de fleste ormer. Og holdt dem inne under kuren og noen dager etter, for å observere.

Hadde ikke dette fungert, så hadde jeg tatt en tlf. til veterinæren. Det koster jo ikke noe å ringe og få råd.

Lykke til :))

Heh...ja, jeg slapp dem ut rett etterpå jeg vettu....

Missy har jo fanget både mus og fugler etterpå:(

Men tror jeg skal følge rådet ditt! Hørtes ikke dumt ut!

Tusen takk for svar hvertfall!

Er du sikker på at katten din fikk i seg ormekuren? For hvis du ga en pille så kan den være spyttet ut. Katter er eksperter på å gjemme tabeletten baki ganen for så å spytte den ut. Bare spørr meg da det ble 2 kattunger på denne måten ved at katten spyttet ut p-pillen flere ganger helt til jeg fant ut av det og det var forsent.

Et godt råd jeg kan gi for at du skal være sikker på at den får i seg tabeletten er å hakke tabeletten opp og blande den i majones, eller noe annet katten liker, og smør det på labben. Da katter er så forfengelig vil den vaske det av seg å vips den har fått i seg ormekuren.

Men på spm om hvordan orm det er kan jeg ikke svare deg på. En av kattene mine fikk orm engang å de så ut som ris som hang i bakenden.

åi så ikke at du hadde gitt paste til katten din. Vi ga dette til den ene katten vår før, men den gikk bare ut og spydde det opp igjen. Kan jo hende katten din har gjort det.

Annonse

Har to katter, og vi har funnet en fantastisk ormekur hos dyrlegen. .En pille som tar alt!! Hurra! Vi gir den 3 ganger i året ca, og har ikke oppdaget orm etterpå, selv om begge fanger både mus og fugler (særlig morsomt når de kommer inn med det.....). Den ene katten får vi ikke pillen i, så vi kjøper der flytende ormekur som vi drypper i nakken dens, fantastisk!!

Skynd deg å kontakte dyrlege, for orm er ikke bra for hverken katt eller omgivelser...

Vi bruker Panacur Vet-ormekur til våre katter, fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Skal taes over et par-tre dager. Vi deler pillene i to evt flere småbiter, pakker de inn i litt leverpostei eller brunost og "stapper" det inn bakerst på siden inni kattenes munn og passer på at de har svelget før de får gå ned fra armen. Fungerer fint det. Litt mild tvang men, det er da bare noen få ganger i året, og jeg gjør det heller på den måten og vet at de får det i seg. :)

Sier bare ett ord, og det er DRONTAL, tar absolutt alt, og når du ser ormen komme ut der bak, har det gått ganske langt. Hadde samme problem med min katt,etter den hadde vært på rømmen en stund, tok den til veterinær, og da ble Drontal løsningen. Koster ca 40 kr per pille, en pille holder til 4 kg katt:) lykke til!!

Hej, :)

Jag hade gått och köpt en panacur-kur (tabletter)

Denna har jag alltid användt till mina katter, och har aldrig haft några obehagliga överraskningar ut ur rumpan på dem :)

Det jag brukar att göra är att krossa tabletten, blanda i lite vann,

sen har jag köpt en liten spruta på apoteket som jag fångar upp miksen med, detta sprutar jag in i min kisses mun, han är inte helt nöjd under denna prossesen men det är en säkerhet att han fått det i sig. :)

Efter denna akt tycker jag alltid så synd på honom att då blir det kokt fisk, så främst jag ska känna mig bättre :)

Lycka till :)

Input fra dyrlegen:

Jeg er ganske sikker på at det du har sett er bendelorm, eller rettere sagt et ledd av en bendelorm. Det er stort sett bendelorm som er problemet på voksne katter, spolorm hos unge katter. Banminth, som du har gitt, tar bare spolorm. Prøv heller med Panacur, drontal (disse tar begge) eller droncit (tar bare bendelorm). Alle disse fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Et siste alternativ er noe som heter profender, dette er et preparat som tar begge typer orm, og som gis ved å applisere noen dråper på huden bak i nakken. Denne er reseptpliktig, og man må ta kontakt med dyrlege, men den er genial for katter som man sliter med å få gitt vanlige ormekurer i pasta og tablettform. :) En utekatt bør forresten helst få ormekur 3-4 ganger årlig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...