Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Har fått påvist proteinintoleranse for melk og gluten for vår sønn på 7 år. Har blitt enig om ikke å starte med diett før vi har vært hos ernæriingterapeut 8har time om noen dager). Men synes det er melk og mel i "alt", når jeg går i butikken og leser varedeklarasjoner. Er det noen som har noen tips om hvor jeg kan få informasjon om produkter som er "trygge" å bruke. Ønsker å ha varene i hus før vi begynner på diett.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Du kan gå inn på sidene til Norsk Proteinintoleranseforening,der finner du helt sikkert noe. www.npif.no
skjelvekrøller Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Skalvisee... Vi har gått på dietten i et drøyt år. Noen produkter må man bare prøve og se hva som skjer, holdt jeg på å si. Dvs. det er noen produkter hvor det er merket med glukosesirup vi reagerer på. Glukosesirup kan være laget av hvete, eller noe helt annet. Heldigvis har produsentene blitt mye flinkere bare på dette året til å merke dem med mais når de er laget av det. På nettsidene til npif som du alt har fått tips om, finner du liste over ting på varedeklarasjonen som er/kan være fremstilt av hvete eller kasein. Se etter produkter som er _naturlig_ glutenfrie. Dvs. uten hvete også. Vi kom ikke helt i mål før vi fjernet hvetestivelsesprodukter. Jeg ville iallfall ha brukt naturlig glutenfritt først og evt. forsøkt forsiktig med hvetestivelse etter en stund for å se om det går. Gilde har blitt flinke til å skrive mais på sine produkter der hvor det er tvilstilfeller. Gilde god og mager pølse er "trygge". Leverposteien er det hvetestivelse i. Alle rene matvarer, kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker, nøtter... Brød får man dessverre ikke mye aav uten hvetestivelse, så der anbefaler jeg å bake selv. Har du brødbakermaskin er den super å bruke! Oppskrift står på pakkene, så det er slett ikke vanskelig. Og etterhvert kan du variere med dine egne ting. Jeg tilsetter litt pofiber(for fuktighetens skyld) og litt finmalte linfrø. Eller finmalte solsikkefrø. Deigen _skal_ være for løs til å eltes og det _er_ nok med etterhevingen i form. slik sett er det faktisk mye mindre tidkrevende å bake glutenfritt enn vanlig brød Knekkebrød finner du i allergimathyllene. Flatbrød også og det smaker godt! Semper har fargekodet sine produkter. De som er grønne er naturlig glutenfrie. Vi bruker også semper pasta. Ellers finnes det også andre produsenter som er naturlig glutenfrie. Toro har en melmix uten hvete. Det står tydelig merket på posen. Diplomis bruker ikke melk i sjokoladen sin, så alle saftiser er "trygge". De har noen sorbeter også, den som er rød og orange f.eks. Problemet er bare at hvis man kjøper den i isbar, så bruker de den samme skjeen i fløteisen :-s Derfor går vi alltid på helsekosten og kjøper is hvis vi er på tur. Eller holder oss til saftispinner. Kims chips med salt er ok. Sørlandschips med salt også. Nonstop går fint. Den "gammeldagse" typen i brun pose. Haribo-produktene er ok, bortsett fra enkelte lakriser. Det er ofte mel i lakris. Salt ifa er ok. Sjokoladen fra Plamil finner du også i allergihyllene. De har flere typer, både mørk i ulike %, med nøtter, appelsin, mint og en som nesten smaker som melkesjokolade(hvitt papir). Toro har et par gryteretter som er ok, risotto er en av dem. I allergimathyllen finner du stohusholdningsproduktene til Toro. Tomatsuppe og brun saus er iallfall ok. Det finnes god soyais, også kroneistypen å få kjøpt. Bare pass på i helsekosten. Der har de gjerne kjøpt multipakker hvor ikke isen er merket med innhold, bare esken. Sist holdt jeg på å kjøpe en is hvor betjeningen var overbevist om at kjeksen var glutenfri. Jeg slo meg ikke til ro med det og hun gikk og leste på esken. Joda. Gluten i den... Moralen er: Les! Du finner rismelk, soyamelk, soyavaniljesaus og krem, youghurterstatning, rømmeerstatning... både på Mega, Ultra, Obs og andre store forretninger. Osteerstatning finnes også. Bare kjøp de pakkene med skiver, ikke de andre. Eller... Vi liker ikke de andre, kanskje du gjør. Smøreosten Creamy er også god. Man finner sjokoladepålegg uten gluten og melk i helsekosthyllen. Jubileumssalami er trygg, så vi holder oss til den, selv om det finnes andre salamityper også som ser trygge ut(har brent oss et par ganger). Soft blå margarin er melkefri. Det samme er vanlig matmargarin med _blå_ skrift. Potetkaker lager du enkelt av en pose potetmos uten melk, vann og litt glutenfritt mel. Kjevles og stekes i tørr stekepanne. Smaker myyye bedre enn butikkjøpte. Jeg har nettopp oppdaget en muffinsblanding som smaker godt. Den er en to-liters kartong hvor man bare tilsetter varmt vann, rister og heller i former. Veldig gode! Spesielt om man tilsetter smak, f.eks kanel, sjokolade... Vær forsiktig med ferdig krydrede kjøttvarer. Vi har hatt dårlig erfaring med kylling og enkelte marinerte ting. Antar det kommer av at noen blandingskrydder inneholder hvete. Jeg har sikkert glemt en hel haug, men det er ikke så lett å huske alt i farten. Vi steker mye i olivenolje eller kokosfett, bruker rent kjøtt og fisk og krydrer selv. Jeg har ramset opp en del godterier og kaker. Det finnes mer også, men det er det vi oftest kjøper. Det er jo ikke hverdagsmat, men det er kjekt for en 7-åring å ikke føle at alt er nei-mat pltuselig. Iallfall hvis han ligner på vår 9-åring Til syvende og sist er det bare en ting som virker: Les og les. Jeg leser hver eneste gang. Hvis produsentene endrer innhold, er det ikke gitt at man ser det uten å lese bakpå. Omstendelig? Ja, litt i starten. Så blir den en vane. Verdt det? Så absolutt! Det er så verdt det at 9-åringen leser innholdsfortegnelser på hver eneste ting og spør hvis det er noe han er usikker på. I kveld hadde vi en skål vingummi på bordet, medbragt av gjester, og han forsynte seg ikke før han hadde sjekket med meg om han tåler dem. Han vet hva som skjer om han bryter dietten og dit vil han slett ikke tilbake! Hvis dere skal ut og spise: Si fra på forhånd at dere ikke skal ha gluten og melk! De fleste vi har møtt er utrolig serviceinnstilt og tar allergi/intoleranse på alvor, men sier man fra på forhånd har de sjansen til å forberede seg og ha varer poden kan spise! Jeg vet ikke hva slags problemer PI har gitt hos poden din, men jeg vet iallfall en ting: Dietten er verdt det! Vær åpen overfor foreldre/skole etc. Og vær helt klar på at her tolereres ikke diettbrudd! Skolen lærte "the hard way" ved å servere fløteis. Nå har de saftis også ;-) Det er en ting jeg har lært det siste året hvor mye av ferdigmat er "nei-mat": Det _tar_ virkelig ikke så mye lenger tid å lage ting fra bunnen! Og det smaker mye bedre! Lykke til! Vi ville iallfall ikke bytte ut dietten med de plagene vi hadde før! :-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Tusen takk for flott svar! Sakl ta meg en tur på Ultra til mandag og handle. Veldig flott og få tips om "gotteri" etc., selv om det ikke er hverdagsmaten, men det er noe med at ikke alt er nei-mat. Sønnen vår har adferdsproblemer, med lav impulskontroll etc., i tillegg har han en del mageknip etter måltider, og utslett. Er veldig spent på hvordan dietten vil slå ut. Til "sjjelvekrøller" På hvilke områder ble barnet ditt bedre? Tok det lang tid før du så effekt? Igjen takk for supert svar!
skjelvekrøller Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Jeg glemte en ting: Jeg slenger oppi et par egg i brødblandingen. Synes brødet holder bedre da og ikke blir så smuldrete. Sønnen vår svarte negativt på magesmerter da vi spurte ham før diett, men det kan så godt være at han hadde det likevel uten å tillegge det noen vekt. Han var iallfall veldig oppblåst og aldri fast avføring. "Biaframage" - og den er borte nå. Sønnen min hadde enorme adferdsproblemer, lav impulskontroll og lite sperrer for å gjøre farlige ting(beina dekorert med blåmerker), dårlig koordinasjon, lav empati, dårlig taper, eksplosivt humør, fikk fort "klaus" hvis han ble holdt igjen/ikke fikk komme frem dit han ville, lavt selvbilde, trist, dårlig konsentrasjon på skolen, faktisk i konflikt med både medelever og lærere og mer borte fra pulten enn ved den. Han klaget over at de andre skrek inn i øret hans og var derfor ofte i konflikt med noen. Det siste har jeg også opplevd(Jeg har også PI). Det er som om lydene vokser i hodet på en og selv om de andre ikke skrek, så blir det voldsomt med lydene fra en hel skoleklasse på en gang. Han hadde ikke utslett, men "nupper" som klødde. Han var også helt i sin egen verden hvis han så tegnefilm til frokost og måtte "driftes" til å kle seg og spise og komme seg på badet. Han ble utredet av ppt som mente han var evnesterk, men ikke klarte å nyttegjøre seg det(dvs. helt klart adhd), fysioterapeuten mente han hadde store motoriske problemer og både hun og ppt mente at han måtte få slippe å skrive med blyant; han burde ha pc. Han fikk også innvilget assistent på fulltid som også skulle være tilstede i friminutter. Etter et år på diett: Blid og balansert gutt for det meste, har venner, samarbeider greit med lærerne og sitter ved pulten sin og jobber, ikke noe mer konflikter enn andre, han bryr seg om hva de andre tenker og føler og er opptatt av å bidra til fellesskapet, han kan spille spill uten å bry seg om at han ikke vinner, han har ingen nupper lenger, han klager ikke på at de andre skriker, han bruker blyant på skolen selv om skriften kunne vært bedre(min mening er at han mangler skrivetrening fordi han ikke har skrevet mye tidligere), assistenten trenger ikke være 100% tilstede for ham, læreren "glemmer" at han er annerledes enn de andre(fordi han i liten grad er det mer), han kaster seg ikke utfor uten å tenke seg om og har sjelden blåmerker, han deltar i familesammenhenger og er våken og får med seg det som skjer... Den dagen han satt og så på tegnefilm og lo så magen ristet var en stor dag for meg! Det hadde jeg faktisk ikke opplevd siden han var liten. Han spiser og kler seg uten at noen må minne ham på det og får med seg hvis han blir snakket til. Jeg har ikke ført logg, men det tok ikke så lang tid før ting bedret seg. Det er veldig individuelt. Noen merker store fremskritt etter få dager, andre må gå på dietten en måned eller to før de ser særlig fremgang. Og uansett: Det har for oss, og mange andre, tatt lang tid, et helt år før vi kan si at vi er sånn nogenlunde i mål og har en "normal" unge. Det vil gå opp og ned. store bølgedaler i starten før kurven flater mer og mer ut. "rusen" skal ut av kroppen. Noen får abstinenser, ikke alle. Vi fikk. Tenk deg en rusmisbruker som ikke får dop! Det trenger ikke skje, men bare så du er forberedt ;-) Pr i dag har vi det bra med rimelig flat kurve. -så lenge vi ikke bryter dietten. Vi kuttet først ut melk og kuttet ikke ut hvete/gluten før etter et par måneder fordi vi ikke visste at hveten/glutenen var et problem før vi testet hos neurozym. Jeg har lest anbefalinger på at det er måten å gjøre det på for å ikke skape _for_ kraftig reaksjon/påkjenning i en liten kropp. Jeg har også lest at barn bør trappe ned heller enn å slutte brått av samme grunn. Jeg vet ikke. Vi bare sluttet. I tillegg til gluten og melkefri diett har vi brukt probiotika fra Neurozym. Det gjenoppretter bakteriefloraen i mage/tarm og ser også ut til å ta "toppene" av evt. diettbrudd. De blir ikke så voldsomme og varer heller ikke like lenge. Etter et halvt år på diett(og store fremskritt), begynte vi også med EyeQ - piller med Omega 3 etc. Det er jo anerkjent nå at fettsyrer øker konsentrasjonen og læreevnen. Ikke bli skuffet om det ikke skjer noe med en gang. Hold ut iallfall et par måneder! Som sagt, det går sent for noen, dager for andre. Og det kan bli verre før det blir bedre :-s Men som sagt; det er verdt det! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå