ce-ci-li-e Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 hadde gledet meg til å være gravid igjen, hadde at helt perfekt svangerskap forrige gang. men denne gangen ville det seg anderledes. 1. har hatt noen merkelige og intense smerter nederst i magen siden før jeg skjønte av jeg var gravid, kan ikke gå mer en 100 meter, da blir de skikkelig intense og oppmuntrer dermed ikke til aktivitet. 2. noe som fører til mange kilo opp og ekstremt dårlig kondis 3. har fått bekkenløsning som gjør meg enda med bevegelseshemmet og er skikkelig vondt. 4. har legg kramper flere ganger om natta 5. har ikke sure oppstøt el halsbrann men en slags kvelings fornemmelse i halsen, ubehagelig. 5. hovne ben og fingre. 6. brenner i ribbena. 7. oppe og tisser flere ganger om natta. 8. konstant hodepine og forverring av migrene har faktisk ikke vært så mye kvalm så må vel være takknemlig for det. men er dritt lei og gleder meg ikke til enda tre måneder med vondter beklager men måtte bare sutre litt
sonicflood Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Hei, kjenner meg godt igjen i flere ting her. Startet stillesittende jobb for tre år siden og rakk å gå opp 19 kg FØR jeg ble gravid. Begynte å få vann i kroppen før den tid, og det er ikke forsvunnet under svangerskapet akkurat... Kondis? Var det det du kalte det. Gøy å puste og pese som en hval etter å ha gått noen å ftrappetrinn, hehe. Uff jeg skjønner deg godt. Bekken: Når det gjelder bekkenløsning kan det være det hjelper å gjøre noen bekkenbunn knip. Det står noen øvelser i boka du får hos jordmor. legen din kan eventuelt henvise deg til fysioterapaut, og dette er gratis hvis du har ordentlig bekkenløsning (jeg hadde visst bare tendenser til det, og fikk masse bra tips, men måtte betale). Når du skal gjøre noe hjemme så bøy deg godt i knærne og ikke strekk overkroppen for langt. la begge bena alltid peke fremover. ta ikke ut av oppvaskmaskin (egentlig i det hele tatt....) uten å bøye godt i knærne, og ikke vri overkroppen - snu deg heller med begge bena samlet. Sett deg ned når du skal kle på deg og samle bena, ikke løft ett og ett ben. Tenk at du er en havfrue som ikke har to ben, men gjør ting samlet og ikke vri overkroppen - bare bruk hoftebøyerne. Leggkramper: Jeg brukte magnesium og dette hjalp mot leggkramper, og de sier B-vitaminer skal hjelpe. Du bør høre med legen din da magnesium lagrer seg i kroppen og du ikke bør ha større inntak enn kroppen klarer å kvitte seg med. B-vitaminer skiller kroppen seg av med, så en normalt dagsdose kan kanskje hjelpe litt. Tungpustet: Når man legger på seg får man også litt vanskeligere for å puste når man ligger nede. Forsøker å ligge på venstre side med den underste armen rett ut - det hjelper når jeg skal sove (selv om jeg var 'magesover' før graviditeten). Ellers om du skal legge deg med bena opp, kan det være lurt å legge seg flatt et par minutter til du får pusten igjen, og så løfte bena etterpå. hvis ikke får en åndenød fordi alt blodet pumper mot hjertet med en gang. Hodepine/migrene: Hvis du har hodepine/migrene bør du absolutt kontakte lege. Om ikke de finner ut andre ting kan det være du kan få tilbud om behandling i hvert fall. Det kan jo være at noen av musklene i halsen/nakken er altfor korte og anspente og da setter det seg i hodet. Ribbena: Akkurat nå driver babyen min å sparker meg litt i ribbena, og i ei bok jeg har leste jeg om akkurat det - ribbene blir presset ut pga størrelsen - babyen er jo ca. 1000 -1200 gram nå og er mellom 32-36 cm lang. det er like langt som et A4 ark - og når han strekker ut armer og ben kjenner jeg det godt både nede og oppe. kiler masse. Husk å legge bena høyt og drikk masse vann, og spis lite salt. Ikke drikk for mye etter en time før leggetid, da klarer du forhåpentligvis å redusere dobesøkene dine om natta (lettere sagt enn gjort da man føler seg like tørst som en kamel som aldri får nok, hehe). Når det gjelder varmen, så har jeg frøset juice i plastbegre til saft is, og dette hjelper veldig nå som det er ca. 30 grader ute... Vi har jo en ekstra 'varmekolbe' i magen og trenger mer avkjøling. Tenker at jeg heller får trene litt et par måneder etter fødselen, når kroppen begynner å roe seg og man kanskje trenger å jobbe opp litt overskudd. uansett kan det lønne seg med en del spaserturer i frisk luft. Tar man et par - tre av dem til dagen som ikke er for lange bør man jo få litt utbytte av det. Vet ikke helt om jeg klarer å gjennomføre dette, men håpet er der da;-)hehe Lykke til videre, nå er det bare elleve uker igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå