Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #1 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg jobber gjennom et vikarbyrå og er foreløpig i oppdrag ut august. Jeg har termin i midten av januar og er bekymret i forhold til opptjening av fødselspermisjonspenger. Man må jo ha vært i jobb minst 6 av de siste 10 månedene før fødselen og dette betyr at jeg må jobbe ut september for å kvalifisere for dette. Jeg har sjekket med min jobbkonsulent og hun vet ikke om kontrakten min blir fornyet med den arbeidsgiveren jeg jobber hos nå, men hun mente at det ikke burde være noe problem å finne et midl.oppdrag for meg slik at jeg får jobbet så lenge som mulig før jeg går ut i fødselspermisjon. Om jeg bare får jobbet ut september og går uten arbeidsinntekt resten av svangerskapet, hvordan blir fødselspengene beregnet? Regner de da gjennomsnittet av siste 6 månendene før fødselen, eller av de siste 6 månendene jeg har hatt arbeidsinntekt? (Jeg har nå utbetalt ca 12500 per måned og har planer om å ta 12 mnd permisjon, så om jeg ikke jobber de siste tre månedene av svangerskapet og de regnet ut gjennomsnittet av de siste 6 mnd, så blir får jeg jo kun 80% av 6250 kr.) De kan vel ikke regne kun de siste 6 månedene før fødselen, da er det jo ingen vits å ha 6 av de siste 10 mnd-regelen? Har hørt at det egentlig lønner seg for meg å bli sykemeldt i midten av august og ut svangerskapet, men har egentlig ikke samvittighet til det, pluss at da må man jo "fake" en eller annen lidelse for legen... Ikke lett dette her... Alt hadde vært så lettere om jeg hadde hatt fast jobb, men skulle jeg ha ventet på det før jeg ble gravid så måtte jeg sikkert ha ventet i all evighet... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138059711-midlertidig-kontrakt-og-opptjening-av-f%C3%B8dselspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiger82 Skrevet 23. juni 2008 #2 Del Skrevet 23. juni 2008 Først av alt, hva har du planer om fra vikariatet går ut i august til du skal ut i fødsespemisjon i januar? Skal du melde deg arbeidsledig og få dagpenger eller skal du leve uten lønn? Hvis du skal melde deg arb.ledig vil foreldrepengene bli regnet ut fra dagpengene. (som er 2/3 del av vanlig lønn) dvs du får 8200 utbetalt. (sikkert litt mer siden du antakelig vil betale mindre skatt siden bruttoen går ned) Dersom du skaffer deg flere vikariat/midlertidige oppdrag sånn at du er i jobb frem til permisjon, så blir foreldrepenger regnet av 6 av 10mnd. Om det er siste 6 av 10 mnd, eller 6 beste av 10mnd vet jeg ikke. Tror de regner et gjennomsnitt, sånn at du kommer best mulig ut (?) Og hvis du ikke skal jobbe siste 3-4mnd før permisjon, så beregner de foreldrepenger ut fra de 6 mnd du HAR jobbet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138059711-midlertidig-kontrakt-og-opptjening-av-f%C3%B8dselspenger/#findComment-138078869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 23. juni 2008 #3 Del Skrevet 23. juni 2008 Planen er jo flere oppdrag som HI skriver Om du ikke får flere oppdrag så kan du melde deg arbeidsledig Da vil de beregne foreldrepenger av de 6 beste av de 10 siste måndene. Om du er i arbeid så er det i utgangspunktet du har når permisjonen starter som er grunnlaget. Har du variabel lønn vil de ta et snitt av lønnen din for meg ble det brukt et snitt på 12 mndr sist og 3 månder denne gangen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138059711-midlertidig-kontrakt-og-opptjening-av-f%C3%B8dselspenger/#findComment-138084371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå