Gå til innhold

ammeskjold (tror jeg det heter) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har erfaring med det? (mener sånne blanke som man setter på puppen, og baby suger melken gjennom dem, har sett det på apoteket).

jeg får snart nr 2 og gruer meg ganske mye til ammingen. hadde mye såre brystvorter, sopp, og bakteriell brystbetennelse i forrige ammeperiode. ammet gutten til han var 7 mnd, men grudde meg til hver gang han skulle ta puppen. selv om det egentlig ikke var sååå smertefullt etter kanskje 3 mnd. nå har jeg hørt om slike skjold . lurer på om jeg skal skaffe det før fødselen, og bare begynne med det med en gang, eller om jeg skal prøve uten først. men er livredd for sprukne brystvorter, og de er allerede blitt ganske ømme.

kan det være at det er dumt å prøve uten? tenker at da vil babyen kanskje nekte å suge med dem etterpå?

noen som har opplevd at man får vondt selv om man bruker skjold?

vil egentlig bare høre pos/neg erfaringer med bruk av slike!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

synn du hadde den erfaringen sist gang, men det er ikke noe å anbefale ammeskjold som forebygging mot såre brystvorter. Såre brystvorter kommer av feil sugeteknikk, så si ifre til fødeavd/barsel så du får god oppfølging fra starten. blir det sårt fra starten så kan det ødelegge og bli vedvarende. og brystskjold har negativ effekt på melkeprod. ofte vil ikke barnet ta bryst etter det har spist av brystskjold. lykke til og forklar hvordan det var sist gang så du får god oppfølging!:)

Skrevet

hei!

jeg har ammet mine to, og har brukt brystskjold begge gangene. jeg har faktisk bare positive ting å si om brystskjold. med førstemann fikk jeg brystskjold på barsel. brukte det til han var nesten 3 mnd'er. Da prøvde vi oss uten en dag, og etter det kastet vi brystskjoldene. med nr to kjøpte jeg brystskjold før fødselen, men var innstilt på å prøve mye uten først. jeg endte med å få kjempesåre brystvorter, og brukte skjoldene som lindring innimellom sammen med avent sin salve for såre brystvorter. det gikk helt fint. ammet litt med og litt uten skjold, frem til hun var ca 4,5 mnd. for meg har brystskjoldene vært til stor hjelp. :)

Skrevet

Jeg fikk det tildet av en idiot av en barnepleier etter mye ammemas på sykehuset. Ikke pga såre knoppr, men pga gutten som ikke fikk skikkelig tak.

Det kan nedsette melkeproduksjonen pga dårlig kontakt med barnet.

Det var utrolig mye søl (hver gang han glapp taket datt skjoldet fullt av melk av) og mye styr med sterilisering av skjoldene etter hver amming. De er dessuten dyre. Var også umulig å få ammet offentlig,så jeg satt kun hjemme når jeg måtte bruke dem.

Tok en del tid å få vennet gutten av med dem, men produksjonen gikk opp og utdrivningsrefleksen ble merkbart bedre uten skjoldene.

Jeg er sånn som egentlig alltid vil gjøre det besten først, så dette var veldig frustrerende for meg.

Nei, prøv uten skjold først. Du får de sikkert til. Du har jo mer erfaring nå. Ingen grunn til å begynne med dumme hjelpemidler dersom de egentlig ikke trengs.

Vel, min erfaring var negativ. Selv om det hjalp på sugingen.

Gutten fikk dessuten mye luftsmerter pga skjoldene.

Skrevet

Jeg og fikk tildelt ammeskjold av ei geit på barselavdelinga på sykehuset fordi gutten min ikke tok puppen. Å jeg har bare en ting å si: ikke begyn med ammeskjold! Det er et evig styr med mye søl og sterilisering. Å når du er drit lei ammeskjoldene er det et helvete å venne barnet av med dem. Gutten min er nå snart 4 uker og jeg har prøvd som en helt å venne ham av med skjoldene, uten å lykkes. Jeg HATER de skjolda av hele mitt hjerte. Det ødlegger hele ammeopplevelsen for meg. De gjør at jeg synst at hele amminga blir et helvetes styr.

Hadde jeg vert deg hadde jeg bedt om ekstra hjelp med amminga pga problemer fra tidligere.

Hadde jeg møtt den stakkaren som fant opp de skjolda hadde jeg vridd nakken rundt på han!

Skrevet

jeg slet masse med såre brystvorter i begynnelsen og begynte med ammeskjold,det var ikke noe problem å få William til å spise godt hverken med eller uten,men de var gode å ha bare til udrivningen var godt igang,da tok jeg de av...men de hjalp jo ikke i lengden,brystene var fortsatt såre...da kjøpte jeg først Avent Isis ammeskjell,med lufting og melkeoppsamler,da slapp jeg friksjon fra klær og brystene ble bra...det var bare en negativ ting med det og det var at det så h******* dumt ut å gå med,så jeg kjøpte albueskjell,da så det "bare" ut som jeg hadde utrolig stive brystvorter konstant,men etter å ha brukt de en stund hadde det blitt bra herding og nå trenger jeg ingenting...

prøvde også diverse salver,men ingen funket noe særlig...

så jeg vil nok anbefale deg å kjøpe skjell først som sist og husk å lufte godt,gjerne med morsmelk på tuppen... :)

lykke til!!!

Skrevet

Min lille gutt hadde suttet på tungen sin under svangerskapet, og fikk derfor ikke tak på brystvorten. Det var utrolig sårt å se hvordan han virret og virret med det bittelille hodet sitt, tydelig sulten. En av jordmødrene sa til slutt at jeg kunne prøve med en tåteflaskesmokk utenpå brystvorten. Det funket kjempefint! Det var heller ikke noe vanskelig å avlære småtten etterpå. Tror det tok en ukes tid, så hadde han kjempegodt tak uten smokken. For all del: dette er nok veldig individuelt. Men i mitt tilfelle hjalp dette meg noe enormt!!

Skrevet

Jeg fikk såre brystvorter med RIKTIG ammeteknikk, og gikk derfor til anskaffelse av skjold. Det har fungert kjempefint for meg. Brystvortene er fine, utdrivingsrefleksen er det ingen ting å si på og jeg har en vanvittig melkeproduksjon. Synes heller ikke det er noe problem å koke skjoldene, det blir rett og slett en vane. Jeg har heller ingen spesielle problemer med søl eller å amme ute blandt folk.

Men jeg ville prøvd uten først hvis jeg var deg. Er jo unektelig mer praktis uten:) Lykke til.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for at dere ville dele deres erfaringer med meg! Ser at det er ikke noe fasitsvar på dette.

Jeg er også ganske sikker på at vi hadde riktig sugetekniikk fra starten av, så det er det som gjør det så vanskelig.var ikke så mye de kunne gjøre med det på sykehuset egentlig, siden de mente vi gjorde det riktig. Vil jo gjerne greie det uten, for ser jo problemet med mye søl og sånn. Men det kan jeg skrive opp at vi hadde uten også jeg da. pga håndmelking og pumping. hver gang han skulle ha mat.

Takker for tipset ang å bruke flaskesmokk! :) hadde jeg aldri kommet på selv ihvertfall. og det er jo mye billigere enn sånne ammeskjold, for det er sant at de er virkelig kostbare. man trenger jo sikkert en del av de hvis man skal slippe å koke så ofte.

Uff tiden får vise hvordan det går. Er bare så redd for at hvis jeg prøver uten den første tiden, så blir de kanskje såre igjen og da er det gjort liksom. Salver var ikke så virkningsfulle for meg heller. Har hørt om skjell også ja som skal være bra å ha når man ikke ammer. DET skall jeg ihverfall få tak i!

Skrevet

Jeg har brukt ammeskjold fra fødselen og bruker det enda.. jenta er 8.5 mnd. Grunnen til at jeg fikk det på sykehuset var flate brystvorter. Har ikke hatt noen problemer med å amme offentlig eller problemer med mye søl. Har ikke gidda tatt noe stress for å venne henne til å ta uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...