Gå til innhold

Ville dere brukt et navn som var ex'n din sitt..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange synes sikkert at det kommer an på hva slags forhold man hadde, hvordan det endte osv. osv......

Uavhengig av det, ville dere brukt det eller blir det liksom bare feil fordi historien er den den er? Usikker her..

Det er 8 år siden, og det er absolutt ikke en person jeg tenker på. Har vært lykkelig gift i 6 år og har 3 barn. Men allikevel, er det liksom litt galt...?

Vi tenker på enten Oliver eller Villiam. Har en amerikansk ex som brukte navnet Bill, men som da egentlig var William. Har aldri kalt han wWilliam, så jeg kjenner han ikke under det navnet, men...? Vi vil også bruke Villiam m/V for og slippe Bill/Will assosiasjonen. Synes også Villiam er penere og mer stilrent.

Hva synes dere? Noen synspunkter/råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville nok ikke i utgangspunktet brukt navnet til ex'n, men så lenge du aldri har kjent ex'n som William og mannen din syns det er greit, syns jeg du kan bruke det.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt navnet på en ex. Synes dessuten Oliver er mye finere enn Villiam.

Skrevet

Har samme dilemma selv. Kunne mer enn gjerne kalt en evt gutt (vet ikke kjønnet enda) Jørgen, men så var det denne eksen da... Det hadde ikke vært noe problem så lenge han og hans venner og familie aldri hadde fått vite det, men jeg er redd de vil tro at jeg aldri har kommet over han... Hadde ikke likt at noen der ute trodde at jeg hadde oppkalt barnet mitt etter han-jeg-aldri-fikk ; )

Men om denne Bill ikke er en person du kommer til å møte på gata støtt og stadig, synes jeg du fint kan kalle gutten Villiam.

Skrevet

Denne Bill'en bor i Florida, og jeg har INGEN kontakt med han lenger og vil aldri komme til og ha det. han var en skikkelig a..h...! Har bodd 10 år i FL, har mange venner der som kjenner til han. Mannen min og jeg mottes også i FL, og han vet også hvem han er men...? Vet ikke...?

Jorgen er også flott! (husker ikke koden for 'o' på keyboarden, har am keyboard...) kunne gjerne tenkt meg Jorgen, Sigurd, Birk, Storm eller andre flotte norkse navn hvis min stakkars Irske mann klarte og uttale de, he-he!

Skrevet

Hadde ikke brydd med. For øvrig skjønner jeg bare ikke hvorfor BILL kan bli kallenavn for William? Hehe, Bill er jo et helt annet "navn"..

Jeg synes Villiam er mye penere enn Oliver. Oliver er litt kjedelig, siden så mange små får navnet nå.

Skrevet

Jeg vet. Merkelig det der med forkortelser/kallenavn i eng. talende land. Synes det er en skikkelig gåte hvordan Richard blir 'Dick' også, he-he.

Bryr oss lite om at 'flere' har fått navnet Oliver i det siste. Men er det fint? Kan folk si det ordentlig...? Synes det er kjempefint på engelsk, det er den norske siden jeg er betenkt over.

Skrevet

En av hovedgrunnene til at jeg personlig aldri kunne brukt Oliver er:

På engelsk er det veldig grei uttale.. Men i Norge, f.eks, så har jeg hørt disse variantene:

- Olliver

- Ålliver

- Oliiiiiver

- Åliiiiver

.. og det finnes sikkert flere!

Og jeg hadde blitt lei av å konstant rette på hvordan folk uttaler navnet til sønnen min, i alle fall om man kanskje da vil si Oliiiver.. Jeg tror jeg seriøst hadde vurdert å skrive Olliver om jeg ville ha det som uttale...

Hehe, Richard -> dick, hvor er mellomleddet? Hehe:D

Skrevet

Har opplevd litt ulik uttale av navnet Oliver i Norge, du har både Oooo-lii-ver og Åll-i-ver.

Jeg synes for øvrig Villiam er noe finere.

Skrevet

Helt enig med hun som sier det er "slitsomt" å alltid måtte si hvordan man uttaler Oliver.. finnes flere varianter, jeg har hørt mange!

Ville derfor valgt Villiam. Ikke så mange små som får det navnet nå, heller :)

Skrevet

Exen min har jeg ikke sett paa 10 aar naa, og siden han har et veldig fint navn, er det med paa lista mi det! Ingen problem med det her, nei.

Skrevet

Jeg er enig med "prysseluskan". Hadde vært redd for å plutselig møte han på gata, ferie e.l. og så måtte fortelle han at ungen het det samme som han... Jeg hadde syntes det var veldig rart hvis en eks ga datteren sin mitt navn, selv om det hadde vært 10 år siden vi var sammen... Men, hvis det ikke plager hverken deg eller din mann - go for it! Vi er alle forskjellige!

Skrevet

Denne tanken har selvsagt streifet meg. Selv om en fam. på 5 ikke har hverken tid eller råd til og resie så veldig ofte til Florida. Sjansen for og mote han selv om vi gjorde det er nok svært liten. Vi har ikke samme venne krets i FL lenger de siste 7-8 årene, men...det kan jo alltid skje.

Selv om jeg er vel mer opptatt av hvordan jeg og mannen min foler om det enn hva han vil tro om det. Han bryr jeg meg ikke om. Mannen min bryr seg ikke. Han har mott han og vet at karen er ett null! Han kalte seg dessuten bare Bill, aldri William.

Vi velger også evt. Villiam og ikke WIlliam, det blir ikke Will/Bill på englesk. Vil evt. kalle han 'Liam'. Men tvilen ligger vel heller ved at jeg er usikker på hvordan jeg vil fole om dette....? Det er vanskelig og si på stående fot. Kan kanskje komme en dag det plager meg selv om jeg ikke foler det nå???

Skrevet

Uavhengig av hvordan forholdet var og hvordan det ble slutt, nei jeg hadde aldri gitt barnet mitt samme navn som en ex :)

(og jeg antar at Rune Rudberg ville hatt problemer med å finne jentenavn om han skulle blitt far igjen ;) )

Skrevet

Vet ikke helt hva Rune Rudberg har med min situasjon og gjore, men-OK....

Tror egentlig jeg har bestemt meg ang. dette, bare for og slutte denne debatten.

Exen min het William og kalte seg selv kun Bill (både skriftlig og muntlig). Jeg har faktisk ALDRIG kalt han William, bare Bill.

Vi kommer også til og skrive Villiam med V og ikke W, og da blir uttalen helt forskjellig på engelsk. Vi får dermed ikke den automatiske Bill/Will versjonen på engelsk. Vi vil kalle han 'Liam' som er Gaelic/Irskt for William/Villiam (mannen min er Irsk).

Sist men ikke minst - det er små sjanser for at jeg noengang ser han igjen. det er 8 år siden det ble slutt. Jeg er lykkelig gift med 3 barn og bor veeeeeldig langt unna FL. 'I am over it!!!'

Tusen takk til alle som har kommet med innspill og hjulept meg med og fatte en besluttning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...