Gjest Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Hei! Hvordan går det med navnet til lillebroren til Isabell og Seline? Er litt spent å se hva dere ender opp med..
huldra87 Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Ja! Der sa du noe! Det er jeg også spent på! Tror jeg maset om Oliver.. ;-)
partyoffive Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 ...aaaiii - vi må vel være de mest tragiske foreldre...Vi har enda ikke tatt et valg og sedtn papirene. vet ikke om vi ikke kjenner presset fordi det er nr. 3, eller fordi vi synes det har vært utrolig vanskleig med guttenavn, eller om vi ikke egentlig har funnet DET navnet...Vi prover fremdeles og bestemme mellom Oliver og Villiam. Vi har også akkurat flyttet, så de siste ukene har vi lagt det litt på hyllen. Vi tenker en liten fam. barnedåp snart, så vi må velge snart. Oliver: liker vi begge. Men liker det best på engelsk. På norsk vegrer vi oss litt for alle de merkelige uttalene. Villiam liker vi begge. Et navn jeg aldri hadde tenkt meg for noen mnd.er tilbake, men har nå begynnt og like. har en ex som het William, men kalte seg kun Bill. Litt rart, men ville ikke stoppe meg for og bruke navnet. Sååå vanskelig. Får helt vondt av dette....Vi tar i mot alle synspunkter, råd og tips. Dere har sikkert allerede sagt deres mening...? Sukk.
Vannmann35 Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Rent personlig synes jeg både William og Oliver er temmelig oppbrukte nå, veldig poppisnavn og lite spennende. Finnes så utrolig mange andre flotte, internasjonale navn å velge i - tross alt! Hva med navn som: Wilmer Walter Wilfred Vilhelm Viljar
Synnøve_Solbakken Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Kanskje han bare må hete Benjamin ;-)
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Hva du enn gjør, IKKE velg OLIVER! Har du lyst til å høre følgende utgaver av din sønns navn (har en nevø som heter nettopp dette, og moren angrer fortsatt, etter 2 år!) - Åliiiver - Ållivær - Ålliver - Olliver - Ollivær - Oliiiiiiver Dette er vår erfaring, selv om de tydelig understrekte hvordan det skulle utalles (Oliiiver) .. *sukk*. Villiam er helt nydelig, og det spiller da ingen verdens ting at en eller annen x het William!?
partyoffive Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Benjamin blir Ben eller Benny på engelsk og det klarer jeg ikke. 'Lipshit' Det er AKKURAT dette jeg vegrer meg for med Oliver. Jeg eeelske navnet Oliver. Det er det eneste av alle navnene vi har vært innom som har fulgt med oss hele tiden. Siden tidlig i svangerskapet. Det kommer til og bli tungt og måtte gi slipp på det. Men som sagt elsker vi det på engelsk, men det er den norske varianten vi er skeptiske for... Vi ville nemlig ikke hore 'Oliiiver'. Vi ville kalle han 'Olliver'. Vurderte også og stave det med 2 L'er evt. Men det ser veldig rart ut, og er veldig forvirrende på engelsk med 2 L'er. Jeg får frysninger av og hore 'Oliiiver', men det er jo bare oss. kan jeg sporre deg hvor i Norge du bor? Eller nevoen din som heter Oliver? har en folelse av at det har innspill på hvordan man uttaler det!? Vi bor litt utenfor Oslo. Villiam er nydelig; takk! Og at det er mange som heter Villiam eller Oliver bryr vi oss mindre om.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Jeg ville heller ikke brydd meg om hvor mange som evt. heter hva dere vil kalle sønnen deres, nå som dere har brukt såpass lang tid til å finne de to favorittene =) Jeg bor på østlandet, men nevøen min bor på Majorstuen.. Og det er stort sett her de har fått høre de mange ulike variantene, jeg tror egentlig ikke så mange fra andre landsdeler osv har problemer, tror faktisk det er "lokalmiljøet" som har de største "problemene" (haha, jeg får dette til å høres helt sykt ut:p). Problemet er også at min nevøs nabogutt også heter Oliver, og moren hans roper "Oliiiiiiiiver" hver dag, så litt slitsomt, fordi de vennene som da denne Oliver og min nevø Oliver har til felles, sier Oliiver til min nevø også. Dessuten sier mange foreldre og vennepar både "Ållivær" og "Ålliver" og "Oliiiver" og "Olliver".. Jeg tror jeg skrev feil i stad, min søster vil ikke kalle han "Oliiver"; men "Olliver" (er ikke det den "opprinnelige måten, btw?") men mange sier "Oliiiver.. Dette synes både nevøen min men også foreldrene er litt slitsomt, ikke at det påvirker dem i så stor grad som det kanskje virker som her, men.. You get my point
Vannmann35 Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Jeg kan jo legge til at jeg personlig kjenner 3 Oliver, 1 hvis foreldre er sørlendinger (som meg) og som uttaler navnet nesten som Ollivår, 1 hvis foreldre er fra Oslo - de sier Oliiiiver, og 1 hvis mor er Bergenser og også sier med tilnærmet å-lyd - Ollivår.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 Haha, beklager at jeg ler, men jeg var ikke klar over at det fantes ENDA flere varianter av uttaler når det gjelder navnet Oliver! Olliver. Oliiver. Ållivær. Åliivær. Ollivår. Oliiivår + flere..
partyoffive Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 'I got your # lipshit' - det er akkurat dette som har hindret oss og velge Oliver helle denne tiden. Men samtidig så klarer vi ikke og gi slipp på det heller, for jeg er veldig glad i Oliver sagt riktig 'Olliver', og - 'ja' det er jo det som er den opprinnelige måten. Har sett folk som ikke bare sier 'Oliiiver', men staver navnet slik også. Forferdelig spor du meg. Jeg bodde fram til for 1 uke siden i Asker, som er bare 10 min. fra Majorstuen. Nå bor vi 10 min lenger sorover, så ikke stor forandring. Mannen min som kommer til og uttale navnet på engelsk, synes det odelegger hele navnet at folk sier 'Oliiiver' spesiellt. 'ålliver' er rkke stort bedre. Det er liksom de som prover og hore eng/am. ut som sier 'ålliver'. sukk... Hva synes du om Villiam da lipshit? Godt alternativ? Fint alene og med jentenes navn? Til en blåoyd, lyslugget gutt og også til en voksen mann?
alvilde Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 hva heter egentlig de andre barna dine? jeg syns oliver er kjempe fint,er fra sørlandet selv å jeg syns bare det er tøft når en sørlending sier oliver, hvis vi skal tenke sånn kan vi jo ikke bruke navn som oliver,anders osv filip er jo også et stilig navn:) jeg kan sette opp mi favorittliste på guttenavn så kan du jo se om du liker noen:) martin oliver:) håkon noah viktor nikolai
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Villiam er kjempeflott! Absolutt noe jeg ville valgt fremfor Oliver! Det er solid, flott, stødig og pent - passer like godt til blond som til mørk, og ikke minst: Jeg synes det passer mye bedre til en voksen mann også, enn det Oliver gjør! Jeg ville utvilsomt valgt Villiam. Ett av mine guttefavorittnavn :-) Passer også best til Isabell og Seline..!
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Isabell, Seline og Villiam passer absolutt best. Dessuten må det være utrolig slitsomt med et navn 'ingen' klarer å uttale riktig!
partyoffive Skrevet 23. juni 2008 #15 Skrevet 23. juni 2008 Sostrene heter Isabell og Seline Vi har vært gjennom noen av de samme navnene som din liste. Martin var oppe for diskusjon, men har blitt lagt på hyllen. Victor er fint, men vi har hatt en nabohund (en diger feit golden retriver) som het Victor.....Kunne ikke brukt det. Hå kon er flott , men et slikt navn som er for vanskelig for min Irske mann og uttale. Nicolai liker jeg ikke. For jålete/jentete for meg. Noah, Noah's Ark...nei, blir for bibelsk for meg. Også er det Oliver da, som vi synes er kjempefint, men det er disse 1000 forskjellige uttalene her i Norge som er drepen med det navnet.....
partyoffive Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Lipshit & Ung&lilleleah, jeg tror dere har rett. mange har sagt det samme. tror nok det blir Villiam, bare sååå vanskelig og legge Oliver på hyllen. Villiam er veldig pent, helt enig der. jeg må kanskje få meg en hund en gang som jeg kan kalle Oliver? dette er baby nr.3, og det blir ikke flere babyer.
alvilde Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 isabell,seline å villiam var jo kjempe fint sammen:) leon passer også fint til:=) aleksander å benjamin var også fint til:) ikke enkelt å finne det "perfekte" navnet.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #18 Skrevet 23. juni 2008 Oliver passer best til en hund synes jeg - velg Villiam til sønnen deres. Fantastisk flott navn!
(Oktober) Skrevet 23. juni 2008 #19 Skrevet 23. juni 2008 Er bergenser selv.. og vi uttaler det som oftest Ållivar om vi ikke må anstrenge oss for å si Oliver:) Hva med Oscar? Stemmer for Villiam.. selvom jeg synes det var litt rart med V..
partyoffive Skrevet 23. juni 2008 #20 Skrevet 23. juni 2008 2 grunner til V isteden for W: 1) Synes det er mere norskt og stilrent. William er veldig eng./am. 2) Ved og skrive m/V slipper vi at William blir Will/Bill på engelsk. Man horer en stor forskjell på William og Villiam på englesk. Har en ex som het Bill (William). En extra grunn til at vi vil slippe den forkortelsen.
Vannmann35 Skrevet 23. juni 2008 #21 Skrevet 23. juni 2008 Dersom dere liker Oliver best av alle - bruk det. Det er jo tross alt deres egen uttalemåte som er den viktigste, og den ungen vil lære seg selv! Selv sier jeg Annårs om Anders, Julie blir fort Julje og Torgeir blir Tårgeir... Kjært barn har mange navn ;-)
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #22 Skrevet 23. juni 2008 Signerer Vannmann31 her etter å ha tenkt litt. Velg Oliver - uttalt som Olliver - om dere har forelsket dere i dette navnet. Folk flest i Oslo sier nok uansett Olliver - ellers er det ikke verre enn å påpeke hvordan det uttales. Jeg synes Olliver - uttalt slik - er et veldig flott og pent navn.. Bedre å rette på det et par ganger enn å leve med et navn dere valgte for å unngå uttalemåter...?
partyoffive Skrevet 24. juni 2008 #23 Skrevet 24. juni 2008 åneiii! Lipshit, dette kan dere ikke gjore mot meg....nå hadde dere så godt som overtalt meg til og velge Villiam!!! Sa til mannen min i går kveld at jeg var ganske sikker på at jeg hadde bestemt meg. Nå tror jeg nesten den forste som bestemmer seg av oss kommer til og folge den andre, siden vi begge liker både Viliam og Oliver. Ganske flaut og ta med lillegutt til 3 mnd. vaksinasjon i dag og ikke kunne gi et navn.....uffameg! Har vært så busy med denne flyttingen, ny jobb og ny barnehage til storesostrene, nå må vi bare fokusere på dette navnevalget. Lipshit, hva synes du om Aksel? Oliver og Villiam finere alternativ? Jeg tror du kan hore fortvilelsen jeg foler her vi sitter....he-he
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #24 Skrevet 24. juni 2008 Hei kjære partyoffive, nå måtte jeg bare logge meg på her! Jeg mente egentlig ikke det jeg sa over, for å være helt ærlig. Men tror både jeg og Vannmann31 følte et stikk av dårlig samvittighet, ved å si så mye "stygt" om de ulike måtene å uttale Oliver på, at vi følte for å si "unnskyld" i form av at dette valget er jo egentlig fullt og helt opp til dere, dere skal jo ikke tenke på hva vi mener. Oliver ville jeg faktisk ikke valgt. Jo, det er et veldig pent navn når man først uttaler det riktig, men jeg hadde ikke orket å hatt min sønns navn som en "byrde" - i form av at jeg hele tiden må rette på uttalen. Jeg har lagt merke til hvor mye moren til nevøen min "strever" med dette, og som sagt tidligere, de bokstavlig talt angrer på navnvalget - nå som sønnen er over 2 år gammel.. Høres kanskje drastisk ut, men det er sannheten. Villiam har hele tiden vært mitt favorittnavn. Det er tidløst, flott og vakkert. Kan du se for deg en 40 år gammel mann som heter Oliver? Det har jeg problemer med. Villiam passer til alle aldre og alle slags menn. Like så godt som en blond og blåøyd som en mørk og brunøyd. Dette er min oppfatning, og med tanke på at det bare finnes en måte u uttale Villiam på, ville jeg ikke vært i tvil. Av Oliver og Villiam, ville jeg valgt Villiam. Det er veldig pent! Og koselig at du får igjen de myke vokalene fra Seline, og de to L'ene fra Isabell. Haha, jeg har virkelig satt meg inn i dette, merker jeg. Aksel er veldig vakkert. Men, jeg synes det blir litt spisst, AKS - minner meg litt om en øks. Dessuten synes jeg at Villiam fungerer bedre på irsk/engelsk/amerikansk - u name it, synes ikke Aksel blir like pent på noen av de språkene. Synes synd på dere, og vil gjerne hjelpe dere! Men valget må dere ta til slutt ;-)
prebs Skrevet 24. juni 2008 #25 Skrevet 24. juni 2008 Jeg svarer selv om jeg ikke er Lipshit... Jeg synes Aksel er knallflott og det fineste navnet - bare sånn for å forvirre deg enda mer...; ) Ellers ville jeg holdt på Oliver!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå