Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #1 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg fikk konstatert en EXU i dag, hcg måling var gått ned fra 280 til 239 på to dager. Fikk valget om å vente på at kroppen selv skal orde opp eller ta operasjon. Tenker det er greit å la kroppen ordne opp. Skal tilbake på ul og måle hcg om to uker. Fikk anbefalt å vente litt med å prøve igjen. Glemte å spørre om hvorfor, noen med erfaring på dette? Noen som ikke har operert som kan si noe om hvor lenge før hcg var ute av kroppen og de startet å prøve igjen? Takk for svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138055096-exu-svangerskap-utenfor-livmor-erfaringer/
Faylinn Skrevet 25. juni 2008 #2 Del Skrevet 25. juni 2008 Så leit! :-/ Ser det er noen dager siden du la inn dette, uten svar. Det er veldig få med exu, og spes her inne husker jeg fra da det var meg det gjaldt. Det er snart to år siden. Jeg spottet før jeg ventet mens, og hadde en del smerter. Ble bedre et par uker, men så spottet jeg og fiikk smerter og dro på UL. Da var det en tom livmor og forstørret eggleder og pga dette og smertene antok man exu. Begynte å blø i uke 7, og jeg tror det tok bare 3-4 dager etter dette før hcg var på 7 ved blodprøve. Har du blødd, eller venter du på aborten? Kan du være sikker på at alt kommer ut? Jeg har hatt mye smerter i venstre side etter exu. Avtok i det neste fullførte svangerskapet, men har vært til og fra. Mellom svangerskapene foreslo en gyn å ta laproskopi på meg for å se om det lå igjen noen rester. Det ble ikke noe av da jeg ble gravid. Nå er jeg gravid igjen, og har spesielt i dag (6+2) en del smerter. Derfor kikket jeg innom forumet, enda jeg håper å ikke høre til her igjen. Masse lykke til til deg! Jeg var heeeeelt på bånn etter exu, var min første graviditet, og det tok noen måneder før jeg var mentalt rede til å prøve igjen. Leger er ikke enige om det er behov for å vente en syklus eller ei, så da er det neppe noe forskning som tilsier det. Prøv igjen når du føler deg klar til å takle det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138055096-exu-svangerskap-utenfor-livmor-erfaringer/#findComment-138098023
Faylinn Skrevet 25. juni 2008 #3 Del Skrevet 25. juni 2008 Nå fant jeg en legeside, og slik jeg forstår det halveres hcg hvert halvannet døgn. Se selv: http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=106328&subid=0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138055096-exu-svangerskap-utenfor-livmor-erfaringer/#findComment-138098198
Blomsterpiken og tullene Skrevet 25. juni 2008 #4 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei, så trist at du har en exu Trodde at alle med exu måtte gjennom enten operasjon eller cellegift, jeg... Burde du ikke sjekkes oftere både med UL og HCG? Synes to uker var lenge og vente, altså. Din historie er sikkert helt annerledes enn min, det er vel derfor jeg stusser litt... Men får håpe at kroppen din klarer å ordne opp selv!! Jeg har nettopp kommet hjem fra et sykehusopphold, og min aborthistorie endte med cellegift. Har gått inn og ut fra sykehuset jevnlig i tre uker nå, hvor de på UL aldri har funnet noe i livmoren, og HCG har gått opp og ned. Hadde også utskrapning for 8 dager siden. Først i går (!) kunne de se et svangerskapsprodukt i venstre eggleder, som lå klin inntil livmorveggen. Fordi det lå på en så kinkig plass, er operasjon aller siste utvei. Jeg fikk derfor en sprøyte med methotrexat som nå skal ta knekken på det lille som er der inne. Vi må nå begynne med prevensjon igjen, og kan tidligst begynne å prøve om 3 mnd. Helt greit å måtte vente, kroppen og hodet er helt pumpa, så skal bruke sommeren til å komme meg på fote igjen! Godt vi har hverandre her inne! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138055096-exu-svangerskap-utenfor-livmor-erfaringer/#findComment-138099463
Storepus - gir ikke opp Skrevet 2. juli 2008 #5 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg fikk konstatert XU i mars da jeg endte opp på legevakten med "pressrier". Hadde en spontanabort syklusen før og 1 ma i fjor så dette er utrolig kjipt. Har ingen barn fra før. Jeg ble sendt videre til Ullevål og fikk tilbud om enten sprøyte med Methrotexat (cellegift) eller lapraskopi (kikkhullsoperasjon). Fikk anbefalt sprøyte siden HcG-nivået ikke var så høyt og pga det ble oppdaget tidlig (uke 6). Fikk sprøyten ca en uke etter at det ble konstatert XU og tok blodprøver annenhver dag for å måle HcG. Hver gang en lege ringte med resultatene fikk jeg ulike svar på når vi kunne begynne å prøve igjen. En lege sa at vi måtte bruke prevensjon og ikke prøve før det var gått 3 mnd, mens neste lege sa at vi kunne begynne igjen med en gang HcG var ute av kroppen. Når graviditeten sitter utenfor livmoren (hos meg i venstre eggleder) så er liksom ikke livmoren grvid og det er derfor ingen fare med å prøve igjen. Det beste rådet jeg har fått er: Prøv når du er klar, kroppen blir ikke gravid hvis den ikke er klar for det! Jeg blir super irritert på at legene har ulike svar! Jeg satser på siste og prøver når jeg er nullstilt. Jeg har nå gått i 3 mnd og har fremdeles HcG i kroppen. For to uker siden var den på 18, en uke siden på 11 og skal ta ny prøve i morgen. Jeg har også fått beskjed om at det er uvanlig å bli følgt opp frem til HcG er 0, men jeg har hatt så mye smerter at jeg blir følgt opp og har fått mange UL for å sjekke om alt er bra. MEN jeg er utålmodig som bare det, det har tatt sinnsykt lang tid og i mellomtiden er alle mine venner blitt gravide. Med sånne ting som dette er det bare å smøre seg med den største dosen tålmodighet! Lykke til, kanskje vi møtes igjen på 1.trimester om ikke så alt for lenge :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138055096-exu-svangerskap-utenfor-livmor-erfaringer/#findComment-138150698
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå