Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Til å bli glad av: Når 5-åringen synger:"To elefanter kom masjejende..." ) Til å gråte av: "Tullingen": TULLINGEN -------------- Hvor skogstien bøyer mot elvebakken ned der lå en liten stue i aftensolens fred. De siste stråler spiller på dens tjærebrune vegg, inn av vinduet dufter det av bjerk og av hegg. Der har sorg savn hatt så mangt et alvorstak, men aldri er det kjempet så hårdt som i dag. Den onde barnefarsott kom fra byen også dit, nu strider deres kjære gutt den siste store strid. Det var en liten klosset og underlig en så ærlig og trofast og så puslet og sen, blant guttene i skolen var han alle til narr dess mer han vokste hjertet fast hos mor og hos far. I lekser og lek bar det like galt av sted, og alltid lød det Tullingen kan ikke være med, og Tullingen sto stille og tenkte på mor og gjemte i sitt hjerte de grusomme ord. De visste jo ikke de tankeløse små hvor brennende og dype sår et sådant ord kan få. De så ei hvor han lengtet å komme dem nær å få sin del i barnets lek hvor de var ham kjær. Akk, for hans siste tanke de sto i flokk og rad og de var i hans sinn da han den siste bønn ba. Med møye og smerte han hvisket det frem gud, la den onde sykdom ikke komme til dem. Nu bøyer mor seg over sin lette, bleke gutt hun kysser han ennu en gang for snart så er det slutt. Men gruer du da ikke for dødens mørke port? Å neida, mor, 'en to-tre tak, så er det verste gjort. Nu er det også over - et smil på leppen ler, nu slipper de å kalle meg for Tullingen mer...... Sukk... Mvh
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 19. juni 2008 Dytter denne litt. Har ikke dere noen sanger:)? Mvh
Monajenten Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Å huff så trist. Fikk jo nesten tårer i øynene her:-( Jeg blir ofte trist av sanger jeg. Det kommer an på humøret. Den vakreste kjærlighetssang kan få meg til å grine:-( Men en sang som nesten alltid drar tårene fram, er Keith Urban sin Tonight I wanna cry:-(
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Grøss, makabert. Mye vits i å lage en sånn sang da. fy...
¤ my precious ¤ Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 Åh...jeg har ikke hørt den sangen før, jeg...så utrolig trist den er...snufs...
Mamsen86 Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Jeg griner alltid av Tommy Nilsson - oppna din dorr.. Nyyydelig sang!
LadyLuck & Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 kommer ikke på noen gladsang akkurat nå, men gråter fortsatt av Björn Afselius- tusen betar. Mamma spillte denne mye under skilsmissen, og jeg savnet pappa, jeg var bare 12, og forholdewt til min far er nå så som så.. så enda litt sårt når jeg hører den ja...
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2008 Det er en gammel skillingsvise som ble laget en gang på 1800-tallet,The most famous Ludder. Den er laget for å fortelle en sann historie og for å bevege folk.Ikke mye makabert i det,i mange tilfeller var det jo slik som i denne sangen.Den delen med å stenge ute den som ikke er helt slik de andre,er høyaktuell.... Likte du kanskje ikke sangen,The most famous Ludder? Mvh
Himmel og hav Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Som mamma til en som er som "tullingen" griner jeg jo bøtter og spann av denne. Ellers så griner jeg av en eller annen grunn av "alltid freidig når du går" Spelielt når jeg kommer til den biten om "kjemp for alt hva du har kjært". Gladsanger er det mange av: - Soltrall av Alf Prøysen - Walking on sunshine - Hurra for deg - spesielt i dag siden jeg har bursdag!
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 For en trist sang :-(( En sang jeg husker fra barndommen som alltid gjorde meg trist er EN SPENNENDE DAG Det var en spennende dag for Josefine, En dag hun ventet på med glede mang en gang. Og hun så frem mot en masse nye venner, Å være sammen med hele dagen lang. I hånden bar hun sin fine nye veske, Som skulle romme den første lesebok. Hun kunne se seg selv sittende med lekser, For å lære seg å lese, og bli klok. Med store øyne gikk hun inn gjennom porten, Så stort et hus hadde hun nok aldri sett. Og der var barna, som kastet ball og lekte, Mens noen stilte opp i rekke og sto rett. Det var en spennende dag for Josefine, Men fra sin drøm skulle hun snart vekkes opp. Hun skulle oppleve at noe slikt som glede, Er noenting som kanskje plutselig sier stopp. På gården kretset det en ring av barn rundt henne Og hun så snart at dette ikke var no'n lek. Men skulle hun nå så tidlig kunne kjenne, Det kalde pust, fra alle drømmene som svek. Hun kunne høre de hviske til hverandre, Og se dem peke på hennes svarte hår. Da følte hun at hun ikke var som andre - En vond erfaring i hennes unge år. Ja, det var en spennende dag for Josefine, En liten pike - født i et annet land. Men hennes hud var tilfeldigvis en annen. Er det en trussel mot alt det som går an? Hvem er det vel som har ønsket dette skille, Og hvorfor skapes det usynlige sår? Det var en spennende dag for Josefine Den dag hun lærte seg fremtiden blir hård. Det var en spennende dag for Josefine. Utrolig sårt med knuste barnedrømmer....
The most famous Ludder Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Nei, den var for trist for mitt hjerte :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå