Gå til innhold

Liker dere navnet Liam?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Liam er jo bare en kortversjon av WilLIAM, og er vel ikke mer utenlandsk enn nettopp William. Personlig synes jeg Liam er litt mykere enn William, og ganske pent, men ville nok likevel ikke valgt det selv. Ikke så glad i forkortede navn som Milla, Line, Elisa, Luca etc... Virker så amputert.

He-he, morosomt innlegg. Vi står mellom 2 navn for vår lille pode; Oliver eller Villiam. Min mannn er Irsk, og Liam er egentlig ikke bare en 'forkortelse' av William, men det er Gealic (Irsk) for William. Akkurat som Sean (stavet annerledes på Gealic) er Gealic for John. Velger vi Villiam vil pappa'n + hele den Irske slekten garantert komme til og kalle poden vår Villiam. Liam er forresten også veldig vanlig navn i Sverige leste jeg i stst. på nettet. Synes Liam er veldig fint. Mulig vi velger Villiam og dermed også Liam selv!

Annonse

Tja, en slags 'tradisjon' kan det vel kalles. Det er vel slik med div. navn i de fleste engelsk talende land hvertfall (andre kjenner jeg ikke til...) Akkurat som Samuel blir Sam, Robert blir Bob, William blir Bill osv. i USA, så har de mye av de samme kallenavnene i Irland som er så og si 'standard' hvis man kan si det. Noen er de samme som i USA og andre engelsk talende land, men de har også noen som har en Gaelic versjon. Vi i Norge er vel 'flinkere' til og bruke/uttale navnene som de er skrevet. Kallenavn he i Norge blir vel mer 'bonna' og 'elgen' (sitat vannamann, he-he) osv. har inntrykk av at forkortelser/kallnavn skjer automatisk i engelsk talende land. Spesiellt når de begynner på skole & aktiviteter osv. Jeg kommer til og si Villiam og ikke Liam, eller Oliver og ikke Ollie hvis vi bestemmer oss for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...