Gå til innhold

Organdonasjon... (litt utenfor tema)

phantomet

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil hos hverken phantom-mannen eller phantomet at dersom en av oss skulle falle fra, vil vi at andre menneskers liv og helse skal kunne reddes ved å ta ibruk organer som er intakte.

Med det som utgangspunkt var det lett å svare på en hendvendelse jeg fikk fra sykehuset igår. Jeg har nemlig blitt spurt om jeg vil donere bort morkakene til T&T etter keisersnittet til øyeavdelingen. Visstnok brukes morkakehinnene til å redde synet ved forskjellige skader på hornhinnen etc. Min blodtype er visst yndet, så jeg svarte uten betenkning ja til dette.

Har dere andre et bevisst forhold til organdonasjon?

Fortsetter under...

Annonse

Jepp, dette har jeg et bevisst forhold til. Donorkortet ligger i lommeboka og familien er informert. Vi er også enige om at dette gjelder for våre barn.

Min kusine fikk nytt hjerte og lunger pga en kronisk sykdom for mange år siden, og fikk leve med bedre livskvalitet før hun til slutt dessverre måtte gi tapt. Hun ventet ganske lenge på organer, og var alltid optimistisk, men til slutt røynet det på. Hun sa: "Hvis jeg ikke får nytt hjerte og lunger i dag eller i morgen dør jeg." Samme kveld fikk de beskjed om at det var match med et sett organer.

Jeg har også donorkort i lommeboka. I fjor sommer mistet jeg broren min på 23 år i en ulykke der kun hodet ble skadet og han dødde på sykehuset. Vi i familien bestemte da at organene hans skulle doneres bort siden han han var så frisk og hel... Han hjelpte mangen, vi fikk vite at ei ung jente hadde fått leveren hans og sykehuset hadde fått takkebrev. Det var en sterk opplevelse, men jeg hadde satt veldig pris på det viss noen av mine nærmeste trengte et nytt organ.

Så flott at du kunne og ville hjelpe! :)

Jeg er også donor, det har jeg gitt beskjed til alle i familien om.

Jeg er for det forslaget som kom opp for litt siden at alle blir beregnet som donor, så må heller de som ikke ønsker å være donor reservere seg. Det hadde hjulpet mange mennesker og reddet mange liv, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...