Gå til innhold

Noen som har gode råd til hvordan å bli kvitt sølvkre???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dem på badet, i stuen og på soverommet til sønnen min! Men på soverommet til sønnen min dukker de kun opp i mørket om natten. På badet og i syuen (litt) dukker de opp på dagen også. Det er så ekkelt! Har støvsugd så jeg blir gal her...finnes det ikke noe produkt man kan kjøpe, spray eller lignende som kan få de bort?

Er despo her..

Skrevet

Har dere fukt i kjelleren?

Skrevet

I dont know, men har dere fått flytte inn igjen i leiligheten etter at "Georg" var på besøk;0)

Skrevet

Vi pleide og bruke en sånn radar spray, en som er spes til sånne.. Men leier eller eier dere? for sølvkre er nemlig en slags greie på at det er fuktig der, og sølvkre er skadedyr.. Vis dere eier ville jeg tatt kontakt med fagfolk.

Skrevet

husker jeg hadde noen sånne i kjellerstua mi hos mamma og pappa.

var kjeller da, så litt fukt må man påregne - gikk løs med sko jeg! hehe, var kanskje ikke det mest effektive, men borte ble de da iallfalld er og da!

Skrevet

Jeg har hatt skadedyr-folk her for å se hva vi kunne gjøre for å bli kvitt sølvkre, og han sa det ikke var noe å spraye på. Gav oss en liste for å kvitte oss med dem;

* De liker fuktig miljø, og finnes ofte på våtrom. LUFT godt!! Vi måtte sette opp alle ventilene i kjelleren, det skulle gjøre det bedre inni huset også.

* IKKE tørk klær inne! Uansett hvor godt du lufter, vil det påvirke fuktigheten i luften inne.

* Gå ut med matavfall HVER kveld, uansett hvor lite det er i posen. Vask av dunken også

* De bruker laaaang tid på å formere seg, så det hjelper å drepe dem. De skyr lys, og kommer frem når det blir mørkt. Du kan imidlertid dekke en lommelykt med noe rødt, da de ikke reagerer på rødt lys. Skru av alt annet lys, og gå på sølvkre-jakt. (jeg syns de er kjempeekle, og gjorde aldri dette).

Har hjulpet her!

Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på mengden, men det er skadedyr og det høres ut som om du har MYE! Husker en jeg jobba med fortalte om store fuktskader og så mye sølvkre at de måtte rømme huset mens fagfolk tok saken med kjemikalier...

Skrevet

Hva i allverden er dette for slags vesen da? Beskrivelse?

Jeg har noe slags dyr på vaskerommet og badet av og til. De er svarte, litt lange smale. Ser ut som en slags slanke biller. Har to lange følehorn. DEt er masse av de i fjøsn, men bare av og til inne. Noen som vet hva dette akn være for noe?

Skrevet

-en ting til;

I gulvet vårt/taket i kjelleren, var det plast under isoleringen. Det skal det IKKE være, det samler fukt, og kan være grunn til skadedyr. Hos oss rev di plasten ned, og vi så tydelig fukt på innsiden av plasten.

Ble som sagt mye bedre etter alle disse tiltakene :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!!

Jeg eier leilighet, bor i en leilighet i en mur/betongvilla, i 2. etg. Ser ikke bort fra at det kan være MYE fuktskader her. For det første oppsto det vannlekkasje i kjelleren i fjor + at det hadde vært vannlekkasje fra etasjen over meg, som da hadde rent ned i min (bodde ikke her da).

FOR DET ANDRE: det BRANT (!!) her forrige uke! Som Lisa sa, Georg (fra Brannmann Sam :) var på besøk). Det gikk ikke mye utover min leilighet, slapp veldig billig unna. Men leilighetene over meg og vedsiden av meg har fått brann/røyk og VANNSKADER. Så ja, om ikke problemet var med fukt var her fra før, så er det hvertfall sikkert et problem nå:P

Husverten min har nok å stri med på grunn av denne brannen, naboene mine har store skader i lelighetene, og jeg ingen, derfor får jeg litt dårlig samvittighet hvis jeg skal gå å plukke på slike "småting" som sølvkre.....husverten er nok klar over fuktproblemer tror jeg. Men det er klart jeg skulle ønske han kunne ta seg av det, er bare litt dårlig tidspunkt føler jeg...

Skrevet

Jeg leier leilighet mente jeg, ikke eier

Skrevet

Når det avdekkes aktivitet av sølvkre bør en forsøke å finne ut om det kan være unaturlig fuktighet enkelte steder. Sjekk i benkeskap med vannrør, sluk og om det er sprekker i gulvbelegg/fliser m.m. Utbedring av fuktskader vil hjelpe, men hvis ikke Sølvkre i tillegg også effektivt utryddes, vil de nok ikke forsvinne av seg selv. Sølvkre sprer seg lett fra leilighet til leilighet, og det er ingen garanti for at de på et senere tidspunkt ikke dukker opp igjen.

Beste måte å løse problemet på er å behandle bygget mer helhetlig.

Skrevet

Godt du kom med dette innlegget:)! Har disse jævlene selv på doen min, har aldri fattet hva slags "dyr" det er. Har bare most de og kastet de i do, men nå skal jeg gå til verks og utrydde de alle som en!! *Ekkelt*

Takk for innlegget anna_lou:)

Skrevet

Det kryr av dem på badet vårs også...Og her er det relatovt nytt, 2002.

Kjøpte leilighten ifjor sommer, og da kom det frem i papirene at det var noe fukt på badet.

Jeg hadde ikke lyst til å by på plassen pga dette, siden det koster flesk å reparere bad.

Men de mente blablabla... at det ikke var noen slik fare, bare at det var et bad.

Er ikke så sikker på det jeg :(

Gjest irismor
Skrevet

Litt av et sammentreff. Har ryddet badet og kjøkkenet i dag for i morgen kommer skadedyrbekjempere hit i morgen. Nettopp for å utrydde sølvkre. Eneste måten du kan bli kvitt dem er å leie inn en skadeyrbekjemper. (det får huseier betale).

Du blir ikke kvitt dem på noen annen måte.

Hele blokka hos oss skal sprøytes i morgen, fordi det er en leilighet som har fått sølvkre. Ikke vår heldigvis så her skal det bare forebygges.

Men ta kontakt med huseier og få leid inn skadedyrbekjemper.

Skrevet

De spiser bare parpir...

Skrevet

De eklingene spiser nok mer enn papir, men de er glade i det også. Spesielt tapet.

http://www.rentokil.no/page?id=870

For å fjerne dem må en få bort fukten som noen nevner over her. Deretter skadedyrsanering. Men de liker ikke klor, så litt klor i sluken av og til er ikke så dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...