Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Var dte noe problem å få de til å gjøre det? Hva koster et slikt inngrep og er det vanlig? Var dere gamle? Og var dere ikke redde for å angre etterpå? Hva var grunnen hvorfor han skulle sterelisere seg? Bortsett fra å få flere barn:) Enklest slik, du tåler ikke prevansjon som ppiller o.l
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Mannen løp nesten til privat klinikk da jeg gikk med nr 4 Det kostet 1400,- og så var det vel 2-300 kr for konsultasjon etter noen dager....tror jeg.... Grunnen til at han steriliserte seg er at jeg blir gravid til tross for prevensjon (har prøvd alt,ja)og var fryktelig sliten etter noen tette svangerskap. Mannen er storfornøyd.......jeg angrer litt......
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Mannen min skal sterilisere seg etter at dette barnet er født. Han er da 40 år. Aner ikke hva det koster, men inngrepet er vanlig og mye utført. Når det først kom på tale, var det mitt forslag fordi jeg hadde håpet å få slippe prevensjon i form av spiral eller hormoner, vi er tross alt gifte og skal ikke ha flere barn. Hans første reaksjon var frykt; - angst for at noe ville gå galt og sexlivet vårt bli ødelagt. ;-) En naturlig reaksjon, selvsagt. Ingen av oss ønsker at sexlivet skal opphøre! Flere av hans venner har gjort det og han har pratet en del med dem om det. Nå er han mye mindre redd for at det skal gå galt og villig til å gjøre det. Jeg mener det er viktig at mannen får ta valget selv uten å føle seg presset! Jeg forklarte mine teorier og motiver for en vasektomi, og lot det deretter være opp til ham.
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Han var 46,forsikringa dekket det 100% (bor i USA). Var ikke redd for å angre,for dette var bestemt på forhånd, før jeg ble gravid i det blå.... Jeg tåler ikke prevansjon.Kroppen min reagerer med kvalme og generell syk følelse i kroppen, flere timer etter hver pille. Har ikke prøvd alt som er på markedet, men når den mildeste hormontilførselen gjorde dette med meg,skjønte jeg at dette ville jeg ikke oppleve hele mitt fruktbare liv. Han gjorde det absolutt frivillig,og han klaget aldri etterpå. Sa at det gjorde bare "litt vondt",men tok vanlig smertestillende etterpå. En helt topp avgjørelse for oss som ikke skal ha flere barn.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Måtte mase litt.Og han grudde seg veldig,men var stolt som en hane etterpå.Det var ikke noe problem i det hele tatt.Han var 40 og jeg 32.Vi har 3 barn sammen og han 1 fra før.Det var mest fordi jeg var lei av p-piller,har brukt siden jeg var 17.Og at jeg har hatt en del underlivsproblemer.Da syntes jeg det var på tide at han tok en støyt også.Har ikke angret.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Er det slikt at de ikke kan få utløsning?????
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Mannen min fikk tilbud om sterilisering, men han ombestemte seg i siste liten Ville ha kostet 4000 kroner.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Mannen min synes det ikke gjorde vondt i det hele tatt og han grudde seg faktisk litt før han dro.Tror prisen er mellom 1300,- og 2200,- Min tok det på privatklinikk og betalte 1400 ca.En kompis tok det på sykehuset og betalte over 2000,-.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 Selvfølgelig får de utløsning ;-) Merker ingen forskjell på den, men skulle du finne på å se på det under mikroskop er det ingen sædceller i det som "spruter" ut... Sædcellene utgjør en bitteliten del at det som kommer ut under en utløsning, mener det er under 10%, så du merker ingen forskjell i mengden som kommer heller...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Min man er under 30år og skal nå klippe strengen. Han ønsker seg ikke flere barn - og har tatt dette valget selv. Vi har nå stått i sykehuskø i 6mnd - køen er 9mnd lang. Privat koster det her rundt 5000kr.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 time hos fastlegen, henvisning til privat klinikk m/avtale, time 3 uker seinere kosta kr. 2000. I vår omgangskrets vil jeg tro at bort 50 % har gjort det, men jeg tror det er litt uvanlig... vi er 30 og 34. Jeg er redd for at HAN vil angre hvis han skulle etablere seg på nytt uten meg. Han sier at han ikke har tenkt å skille seg og hvis jeg dør har han uansett 3 barn å ta vare på. Skulle det likevel skje var legen veldig opptatt av at det var reversiblet (ikke 100% sikkert) og gubben har heller ingen ting i mot prøverørsbehandling. har gjordt det fordi kroppen min ikke fikser flere graviditeter og jeg tåler ikke hormoner og har latexallergi...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #13 Skrevet 20. juni 2008 Jeg lurer også litt på dette tema, tenkte jeg skulle forslå det for samboeren. Er det noen bivirkninger på dette? forskell på sexlivet? gikk de opp i vekt (veit jo at kastererte hannkatter har lett for å gå opp^^)?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 Til dere selvtilfredse kvinner der ute med steriliserte menn (dere virker stort sett meget fornøyde, da), kan dere med hånden på hjertet si at at dere ville ville gjort det samme - "kuttet strengen" - mens mannen skulle fortsatt vært fruktbar potensielt sett resten av livet? Hvis ja, flott! Da trenger dere ikke lese resten. Hvis ikke, dra hodet ut av baken og vær i hvert fall ærlige med dere selv og deres egen agenda... Det er IKKE en lettvint beslutning, under INGEN omstendeligheter har en kvinne rett til å legge press på en mann til å sterilisere seg selv - den ENESTE grunnen jeg kan se til at en mann skal ta et slikt steg er dersom han selv sier at han ikke vil ha flere barn. Om vi kvinner allerede har lykkes med noe i dette moderne samfunnet vårt, er det å frarøve menn sin maskulinitet... La de nå i hvert fall få bestemme over sine egne sædceller i det minste!
Sånn kan det gå Skrevet 20. juni 2008 #15 Skrevet 20. juni 2008 Sterilisasjon og kastrasjon er jo to himmelvidt forskjellige ting da.
Laybik Skrevet 20. juni 2008 #17 Skrevet 20. juni 2008 Grunnen til at det er mennene som steriliserer seg er jo fordi det er et mye enklere ingrep enn sterilisering av kvinner, ikke fordi vi kvinner absolutt vil fortsette å være fruktbare! Man blir dessuten på ingen måte mindre mandig av å ikke a sædcæller i sæden sin. Min samboer og jeg venter vår første og ingen av oss skal sterilisere oss på lenge enda siden han er 24 og jeg 21, men når vi har fått tre barn er det stor sannsynlighet for at en av oss steriliserer seg. Dersom han ikke vil sterilisere seg kommer nok jeg til å gjøre det, mye bedre enn å ta kunstige hormoner.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #18 Skrevet 20. juni 2008 Sterelisering går ikke utover sexlivet overhode. Det som skjer er at sædlederene brytes. Kappes i to. Det som da kommer ut inneholder ikke sæd. Angrer mannen kan sædlerene sys sammen, men det er ingen garanti for å få barn senere. Det har ingen innvirkning på hormonproduksjon eller noe. Mannen vil seksuelt fungere som før. Han vil heller ikke bli tykkere. Hormonene er det samme. De kapper ikke av han ballene. Det er to små snitt mellom ballene og penis. Gjøres i lokalbedøvelse. Eneste grunnen til at mannen kan få problemer etterpå er om han psykisk tror "han ikke er mann" etterpå. Noen ytterst få kan få psykiske problemer etterpå. Men jeg tror legene nå er ganske flinke til å forklare, og mannen er faktisk den samme.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #19 Skrevet 20. juni 2008 Ingen grunn til å være belærede, det det er allment kjent at mannens inngrep er enklere. Og jeg er enig i at en man uten sædceller ikke er mindre mandig, men det er ingenting maskulint ved å seg presse av en kvinne til å sterilisere seg. Jeg synes det er forkastelig av oss kvinner å ta dette for gitt. Jeg ser at du selv er villig til å sterilisere deg, så dette innlegget var ikke ment til deg. Synes det er kjempeflott holdning :-).
Northernlights Skrevet 20. juni 2008 #20 Skrevet 20. juni 2008 Jeg er en selvtilfreds kvinne med en mann som valgte selv, anonym 18:00. ;o) Enkelte ganger der det faktisk den aller letteste beslutningen ;o) Det frarøver ikke mannens maskulinitet. Mannen min er akkurat like 100% mandig. Hva har han å bevise med utløsning med sædceller kontra uten sædceller,når ingen av oss skal ha flere barn likevel? Føler du er mann,anonym! ;o) Og føler deg en smule presset av din andre halvdel,kanskje? Kan jeg med hånden på hjertet si jeg _med letthet_ hadde valgt det selv? Nei. Ikke så lenge mannen kunne. For det første er det et større inngrep på en kvinne, med mindre jeg hadde tatt KS. Da hadde jeg selvsagt valgt dette. Og etter 6 barn er det ikke noe tap å ikke få flere barn,enten det er jeg eller mannen min som er den "fruktbare". Vi har håp om å holde sammen resten av vårt liv,og for oss var dette det eneste rette. Bege to har gjort vårt for å befolke verden, og synes vi har gjort en bra jobb. =o) Synes det er litt håpløst å få "pes"/kritikk for en sånn beslutning, av enkelte.....For det er sånn det føles. Jeg legger ut dette for å rett og slett ufarliggjøre sterilsering. Og sexlivet er mye mer avslappt, når man ikke trenger tenke prevansjon mer. Og det er jo et stort pluss. Man slutter ikke å elske fordi om man har fylt 40. Det er da livet for mange virkelig begynner. =o)
Northernlights Skrevet 20. juni 2008 #21 Skrevet 20. juni 2008 Kjenner mange menn som har steilisert seg, og faktisk er stolt over bragden. ;o) Rart at enkelte tror det er det samme som kastrasjon! Lærer dere ingenting på skolen lengre? Eller skulket dere seksualundervisningen, noen av dere?? Prøv å google på sterilisering, så finner dere ut litt mer om det.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #22 Skrevet 20. juni 2008 det er ikke lettvint - enig med du i det. Men at vi er fornøyde hadler da ikke om at vi ikke er villige til å gjøre det selv... Men i noen forhold er det faktisk slik at tanken på den andres fruktbarhet ikke skremmer - fordi man har tillit tilhverandre :-) at sterilisering skulle ha noe med å frarøve menn sin maskulinitet på er noe sprøyt! vi snakker da ikke kastrering her, og for noen menn er ikke det å få spruta sæden sin inn i flest mulig det store lykke... for å sitere noen venner av meg: Det er SÅÅÅÅÅÅÅ herlig fritt - trenger ikke å tenke på noe annet enn å nyte hverandre...
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #23 Skrevet 20. juni 2008 Til deg anonyme som var negativ til sterilisering oppi her. Hvor mange prosent forhold tror du det er kvinnen som står for prevansjonen. Er det retferdig da? At man skal dytte i seg piller som gjør at man mister sexlysten, blir fulstendig følelsesmessig ustabil, eser ut, osv. osv. Hvorfor er det greit at kvinner skal "presses" til å bruke hormonell prevansjon? Vi har diskutert sterilisering og mannen min vil gjerne gjøre det når vi er sikkre på at vi ikke skal ha flere barn. Jeg vill ha sterilisert meg om det var slik at en kvinnelig sterilisering var et mye mindre inngrep en ee mannlig. Om en kvinnelig sterilasjon var reversibel. Og om en kvinnelig sterilisering ikke medførte det det medfører (altså jeg tenker på følgene en kvinnelig sterilisering har i motsetning til en manns- ikke at man ikke kan reprodusere seg:) )
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #24 Skrevet 21. juni 2008 Har lest flere innlegg her inne om menn som har f.eks. 3 barn, når kona blir gravid med nr.4 presser han til abort eller sier at hvis hun ikke tar abort går han sin vei. Da er jo sterilisering noe han aktivt har valgt bort og derfor skjønner jeg ikke helt at han kan sees som et offer i det hele tatt. Ser ut til at han sparer spermen sin i tilfellfelle den perfekte 20 åringen skulle dukke opp.LOL.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #25 Skrevet 21. juni 2008 Det gjorde eksen. Skulle ikke ha flere barn han nei. Men det var tydeligvis ok å få et par stykker med en annen dame. Uplanlagte barn,men likevel. Han har befruktet 3 damer. Litt av en kar. not
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå