Gå til innhold

Min 9-åring, vil ikke sitte i barnesete lengre. Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg blir eksplosiv hver gang jeg skal kjøre bil og at gutten ikke vil bruke barnestolen lengre eller for den saks skyld 3-punktsele. Hva gjør jeg?

Skrevet

herregud. gutten er 9 år.. kan vel slippe barnesetet da vel!

Skrevet

Han må sitte på pute med vanlig sele på seg.. Det kan han vel klare?

Skrevet

Hvor lenge skal ungen sitte i sete? Det er greit å slippe, når ungen er så stor:) Det går bra med vanlig sele;) Og vil han ikke ha vanlig sele på, så kan han ikke være med i bilen. Da får du si at boten han får for ikke å bruke belte, får han betale selv og da ryker pengene hans fort(ofte mer nyttig å bruke dette som argument, da det ofte er lettere å forstå enn ulykker:))

Skrevet

Ja det tipper jeg er helt normalt!!

Jenta mi ville ikke sitte i barnesete fra hun var 4 år. Siden da har hun brukt pute og vanlig belte.Har aldri sett en 9 åring sitte i barnestol!!

Skrevet

E du gal? Unga må da sitte bakovervendt i sete hvertfall fram til konfirmasjonen....

Skrevet

Mener man må ha sånn pute fram til ungene er 10? *gruble* Husker ikke helt reglene...

Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. En stol med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnestolen må brukes sammen med bilens trepuntsbelte.

Skrevet

Haha.. Hvis jeg skulle overholdt, måtte jeg ha sittet i barnesete til jeg begynte på ungdomskolen. Artig og putte tenåringen sin i barnesete.

hehe..

Skrevet

Egentlig skal barn helt opp til 12 år sitte i sete med rygg og nakkestøtte. Men det er vel ikke så mange 12 åringer som gjør det.

Grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg var på barnas hus i forrige uke for å kjøpe nye bilstoler til barna, og da sa de at 8 åringen min burde forsette med sete med nakkestøtte i noen år til.. Hun selv syns det er kjiipt med "babysete" som hun kaller det, men det får heller være..

"la dem få slippe" sier mange her, men det er vel sikkerheten som går først? Kommer vel litt an på hvor stort barnet er, noen er veldig små av vekst.. Her i huset må barna bare pent sitte i setene sine, ellers drar vi rett og slett ikke noen steder. Dette er ikke et diskusjonstema engang her.. Jeg er livredd for at det skal skje dem noe hvis vi skulle kjæsje, så jeg tar ingen unødige sjanser. Heller en grinete/furten 8åring, enn en skadet/død en..

Skrevet

Vil han ikke det, så la han slippe det :)

Kjøp putte, går sikkert fint det, ikke mange på hans alder som vil sitte i barnesete....

:)

Skrevet

hehe... jeg er nok en gal mor, i deres øyne; min 7 åring har kun hatt pute å sitte på i flere år allerede;)

Skrevet

Her er det enkelt, vil de ikke sitte i setet sitt, så får de rett og slett ikke vere med i bil.

Skrevet

min gutt sitter ennå i bilstol - altså slik pute med rygg og nakke støtte på. han er 9 år og klart han helst vil slippe, men jeg har foklart han hvorfor og det er da helt i orden. men han er ennå ikke høy nok til å sitte uten, fordi da ligger beltet over halsen hans. vi har en venn som er politi, og hans erfaring er at dette er mye bedre enn pute i en kollisjon.

overrasket over svarene her inne. har det vært spm om forovervendt bilsete og 3 åring, har nok svarene blitt helt annerledes ja.

Skrevet

Og så skriver du "hehe" ?

Syns du det er morsomt at det er din feil hvis datteren din blir drept i en bilulykke fordi du var så kul mor at du lot henne slippe sete?

Syns det er helt sykt at dere leker med sikkerheten til barna deres.

Skrevet

Det er nok normalt at en niåring ikke vil sitte i sete, men det kommer an på hvor høy/tung han er om du ikke vil bryte de nye reglene med fare for bot. Her er de nye reglene:

Sikring av barn i bil: Nye regler fra 9. mai 2006

- Barn er ekstra utsatt ved bilulykker. Det er derfor viktig med forbedringer i regelverket for sikring av barn i bil, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i forbindelse med at Samferdselsdepartementet nå har vedtatt mer detaljerte regler. [28.04.2006 13:30]

For barn som er under 150 cm høye skal det alltid brukes godkjent sikringsutstyr i person-, vare- og lastebil. Barn mellom 135 cm og 150 cm kan bruke ordinært bilbelte dersom annet sikringsutstyr ikke er tilgjengelig, går det fram av nye endringer som er fastsatt av Samferdselsdepartementet.

De nye reglene, som trådte i kraft 9. mai i år, medfører at:

*

Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

* Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære bilbelte brukes.

* Kravene om særskilt barnesikringsutstyr gjelder ikke for barn som veier over 36 kg (uavhengig av høyde). Disse barna skal bruke ordinært bilbelte. Det er viktig at bilbeltet ligger over barnets skulder og ikke over halsen.

Skrevet

signerer 18.33.. Tenkte det samme som deg..

Skrevet

Du trår en hårfin linje ved å tvinge en 9 åring til å sitte i barnesete. Noe faremomenter må man akseptere. Hva med idrett? Det kan være veldig tungt å ha en for overbeskyttende mamma. Regler skal følges, men her snakker vi ikke ørelappstoler, en godkjent pute vil holde deg og dine innenfor regelverket.

Skrevet

Jeg takker for alle svar, men synes det var litt amper stemning og drittkasting fra enkelte av dere! Dette var faktisk unødvendig, da dette handlet kun om et lite problem for min del:-) Ellers takker jeg dere som har svart skikkelig!!

Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...