Sivalur Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Har lest på innholdsdeklarasjonen bak og såvidt jeg kan se inneholder den ikke noe med melk i. Men det er jo en del ord der som man ikke alltid vet hva betyr... for å være på den sikre siden så lurer jeg på om det er noen her som har erfaring? Og har noen tips til hva slags pynt jeg kan ha på utenom lys?
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Om vi tenker på samme kaken så ja. Husk å ikke ha melk i glasuren heller.
Sivalur Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2008 Ja vi tenker sikkert på samme, den gule posen som står sammen med toro vaffelmix, toro muffinsmix, toro langpanne gulrotkake osv. osv... Lurte på å kanskje lage glasuren av melis, sjokolade, kakao og vaniljesukker, men vet liksom ikke hva slags pynt jeg evt skal ha oppå sånn type glasur. Hmm. Blir kanskje bare vanlig strøssel, selv om det er litt kjedelig.
Trulte76 Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 er melk i sjokolade, men finnes en kokesjokolade som er bare spor av melk. Mi eldste hadde melkeallergi, så da jeg laget sjokoladekaker brukte jeg den kokesjokoladen med bare spor av melkepulver. Gikk fint det. Men kommer an på hvor allergisk man er da.
dritgrei hei hei! Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 det er forskjell på intolleranse og allergi... det ene er vanskelig, da tåler de ikke "kan inneholde spor av melk" den andre går det helt greit med. finn ut om det er det ene eller det andre før du serverer...
Sivalur Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2008 Ok, takk for tips dere! Kanskje jeg heller skal kjøpe den som var fra Møllerens, der stod det på pakken at den var laget uten egg og melk. Så kan jeg jo la være å lage glasur, bare pynte den med strøssel eller seigmenn eller noe. Enda bedre, jeg forhører meg først om de er intolerante eller allergiske...
Trulte76 Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 en god glasur kan jo være melis, kakao (er ikke melk i ) smelete smør (finnes melange uten melk i som du kan bruke) og stek kaffe.
Sivalur Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2008 Med fare for å bli lynsja og steinet og det som verre er her nå så må jeg innrømme at kaken skal være til bursdag i barnehagen der et av barna har melke-etellerannet. Siden det da er 2-3 åringer som skal spise den tenkte jeg at det ikke ble så godt med kaffe i? Samboeren min som er over 30 liker ikke glasur med kaffe, hehe... men takk for tips! Kan jo lage litt og smake på det - og se om min unge liker det (han er kresen så han funker bra som 'munnskjenk').
Trulte76 Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 mine har alltid likt med kaffe i glasuern Liker ikke kaffe selv, men det er bare snakk om 2 ss med kaffe så det blir ikke noe kaffesmak, men du kan jo erstatte det med vann istedet
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Som flere her har sagt, det er forskjell på de som kan spise produkter som "kan inneholde spor melk" og de som ikke kan. Snuppa her med melkeallergi kan spise denne kaken. Og flere andre toro ferdigkaker da de er uten melk. MEN: Husk at det er melk i melange så du må enten bruke olje eller melange uten melk. Non Stop (den orginale fra Freia) er melkefri :-) Så denne passer utmerket til pynt! :-)
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Glasur: 500 gr melis 2 ts vaniljesukker 3 ss kakao 3 ss sterk kaffe 100 gr melkefri margarin kokosmelk smelt smør i kaffe, rør inn alt det tørre, spe med kokosmelk til glasuren er jevn. Melkefri glasur som pleier å slå ann
knall og fall Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Denne glasuren er digg: 100 gr mykt margarin uten melk 300 gr melis 1,5 ss kakao 1,5 ts vaniljesukker 3 ss kaffe (eller vann)
Tjohoppsannhei Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 den til toro tror jeg mine små slektninger med melkeallergi pleier å spise ja. Og den enkleste glasuren: Sjokade. den har spor av melk, så kommer an på hvor allergiske de er. Med melkeallergi kan det variere om de tåler "spor" eller ikke, mine slekninger tålte det ikke før, men har vokst det såpass "av" seg at nå tåler de hvis det står "spor av melk". Sikreste er alltid uten noe hvis du er usikker.
Tjohoppsannhei Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 Forresten, vanlig non-stop (ikke de med melkesjokolade, åpenbart...) er ganske allergivennlige(sjekk alltid om de har "spor av melk" varierer om de tåler det eller ikke), og så seigmenn og alle former for skum-godteri har ikke melk. De fleste typsik sukker-baserte godteriene har som regel ikke melk, gelebønner, kjærlighet på pinne, gummi-godt osv. Alltid lese bakpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå