Gå til innhold

Noen her med 2 KS bak seg, for så å født vaginalt?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 KS bak meg, og har ikke noe lyst til å ha et tredje KS. Sist hadde jeg så vondt og var nær ved å besvime flere ganger i dagene etter ks. Og huden på nederst på magen var følelsesløs, det er den til dels enda, 3 år etter forrige ks. Redd for å få enda en ubehagelig start på barseltiden....

Vil så gjerne prøve på vaginal fødsel denne gangen, men hovedregelen sier at ved 2 eller flere ks blir resten ks også...

Er det noen her som har født vaginalet etter 2 ks?

Hva er sjansene for at jeg kan få d?

Fortsetter under...

Hei!

Leste på en tråd her inne for en tid tilbake at de noen steder har begynt å innføre valgfrihet til mor etter 2 ks-altså at hvis det ikke er noe medisinsk som tilsier at hun må ha ks,kan hun selv velge type fødsel. Leste at Akershus sykehus praktiserer dette.

Kanskje du skulle sende en mail dit og få kontakt med noen som vet mer m dette?! Lykke til!

Nå bor jeg rimelig langt unna Akershus da, men håper at det er flere steder i landet de praktiserer slik da...

Får høre med jordmor hva hun mener...

Vil gjerne prøve vaginal fødsel, men ikke hvis det setter meg eller barnet i fare..

Jeg har også lest et sted at man kan føde etter to ks. Det blir observert under hele fødselen hvordan det står til med livmoren, for det er fare for at den kan revne under fødsel etter to ks.

Visst den revner er det stor fare for både mor og barn, så i de fleste tilfeller anbefaler man ks etter allerede to ks fra før.

Risikoen for hasteks er veldig stor dersom man prøver seg på vaginal fødsel etter to ks, så derfor velges nok som oftest planlagt ks siden det er tryggere for mor og barn i det tilfellet.

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg ble anbefalt keisersnitt ved min tredje fødsel, altså etter at jeg hadde hatt 2 hastesnitt. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få forsøke å føde vaginalt hvis jeg hadde et sterkt ønske om det, men min dyktige gynekolog anbefalte meg sterkt et nytt snitt pga at han mente man i utgangspunktet ikke burde velge noe som kunne sette meg selv (og barnet) i fare (pga livmorrevning).

Dessuten sa han at en eventuell vaginal fødsel ville bli nøye overvåket og at terskelen for keisersnitt ville være veldig lav, og at det da kunne komme til å bli hastesnitt med narkose igjen (noe jeg ikke ønsker).

For meg, med 2 dramatiske snittopplevelser bak meg i narkose, var det en kjempefin opplevelse å ha planlagt snitt!

Nå venter jeg mitt fjerde barn, det blir selvsagt planlangt snitt denne gangen også. Jeg har hatt gode opplevelser med mine snitt, og kommet meg greit i ettertid. Og for meg er det en kjempeforskjell mellom et rolig, planlagt snitt og et dramatisk hastesnitt i full narkose...

Uansett; lykke til med en avgjørelse som er riktig for DEG! ;)

• 2 uker senere...

Det går an! Men kanskje ikke hjemme... Prøv å unngå epidural og drypp og bruke god tid, da er det mye mindre sjanse for at det skulle skje en ruptur. Også lurt å være i god fysisk form og unngå stressless-stillingen... Kanskje ikke noen lett avgjørelse når alle anbefaler deg å ta ks, men du kan få det over alt, vil jeg tro...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...