Gå til innhold

forlovelsesring, giftering, babyring hva er reglene for dem, hvordan skal de være etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har alltid trodd at forlovelsesringen ble brukt igjen som giftering

jeg trodde også at det ble mer og mer vanlig med type utenlandsk forlovelsesring til jenta, ring med stor stein.

men jeg ser jo også at mange bruker gifteringer med diamanter og mønster, gjelder detmannen også?

så er det disse babyringene, med diamanter for x antall barn, der er jo de fleste som gifteringer med innsunkne diamanter, men så kommer venninna mi med en vanlig ring med 4 diamanter stikkende ut på en kam

vi snakker om å bruke ringer, mest for å vise at vi er sammen for livet, vi har ingen planer om å gifte oss enda

Skrevet

Jeg fikk alliansering som forlovelsesring(sånn med diamanter i, en til og begynne med), den fikk jeg da småen ble født. Når vi giftet oss fikk jeg en diamant til i den pluss at vi kjøpte gifteringer.

Nå når neste barn kommer blir jeg å få enda en diamant i allianseringen...

Diamanter i gifteringene kan man og få, man designer sine egne ringer på gullsmedforretningen...

Skrevet

Jeg mannen gikk til gullsmeden for å få svar på disse spørsmålene.

For vi lurte på det samme. Og vi samme svar i flere butikker......Det finnes ingen regler. Man gjør det som passer seg best. Det er heller ingen regler for hvolken fing ringene skal sitte på. Noen mener forlovelsesringen skal sitte på den ene hånden osv. Men dette er egentlig bare tull, det finnes ikke en tradisjone på dette engang.

Så kjøp den ringen dere vil!

Ang. babyring så er dette bare en helt vanlig ring med sten i. For noen som har barn kan man innbille seg inni sitt eget hodet at de tre stenene liksom skal symbolisere de tre barna. Men selv barnløse har lov å gå med ring med sten i. Og hva med meg som har to barn? Det finnes ikke ringer med bare to stener.

Skrevet

Selvfølgelig får du ringer med bare to stener! Det er jo bare å be om det.. hehe..

Skrevet

Hvor? Dem lager ikke ringer med to stener. Det vil jo se helt rart ut. Det lages med 1,3 eller 5 stener.

Skrevet

Her er det uvitenhet igjen, folk som ikke vet hva de prater om som uttaler seg bastant.

Det finnes masse tradisjoner når det kommer til gifteringer og forlovelsesringer. Det er korrekt at det idag ikke finnes noen bastante regler.

Tradisjonelt sett har gifteringer i de fleste land som bruker denne tradisjonen hatt ringen på venstre håndt. Da sitter den nærmest hjertet. Det er da også vanlig med en forlovelsesring og en giftering.

Klippet fra bryllupsweb:

"Gifteringen er et symbol på kjærlighet, troskap og evighet. Det er mest vanlig her til lands å bruke forlovelsesringene som gifteringer. Forlovelsesringer stammer fra romertiden som da var enkle glatte jernringer.

Gammel overtro sier at ringen utgjør en magisk sirkel som beskytter mot onde makter, ettersom ringen verken har begynnelse eller slutt. Gammel overtro sier også at gifteringen skal bæres til du dør.

Ringen er obligatorisk ved inngåelse av ekteskap. Den glatte gullringen skal være det ytre og synlige tegnet på løftet dere gir hverandre under vielsen: Det å elske og ære hverandre alle livets dager! Det er vanlig i dag at man velger ut ringer sammen, men etter gammel tradisjon sies at det er brudgommen som skal velge ut ringene, og valget skal være en hemmelighet for bruden helt til vielsesseremonien foregår. "

Å si at det ikke er knyttet tradisjoner til gifteringer og forlovelsesringer er da bare vissvass. Og disse barneringene man prater om er allianseringer, periodevis et populært valg som forlovelsesring.

Skrevet

søstra mi fikk en helt glatt ring i hvitt gull, so, ligner på en giftering, så fikk han fellt inn en diamant med første barn, når de fikk nummer to, leverte han inn ringen og fikk sunket inn en dimant ti

hi

Skrevet

jeg har nå to stener enn så lenge...

Skrevet

Glemte litt om forlovelser..

Forlovelsesringens tradisjon startet med Maria av Burgund. Hun var den første som fikk en diamantring da hun forlovet seg med Maximillian av Østerrike den 17. august 1477. Ifølge historien ba Max rådgiveren sin om råd da han skulle fri til Maria, og rådet han fikk var å gi henne ”en ring besatt med diamanter og likeledes en gullring”. Max fridde idet han tredde en diamantring på Marias venstre hånds tredje finger. Svaret ble ”JA” - og en tradisjon var skapt. Venstre hånds tredje finger fordi de gamle Egypterne trodde at ”vena amoris (kjærlighetsåren) rant direkte fra hjertet til tuppen av venstre hånds tredje finger”.

På 1500-tallet ble gullringen trukket inn i vielsesseremonien, og siden år 1700 har denne skikken holdt seg hos oss.

I dag varierer det fra land til land hvilken finger forlovelsesringen eller gifteringen skal bæres på. I Norge bærer vi våre glatte gullringer på høyre hånds ringfinger.

Skrevet

så hva hadde du gjort om du var oss, for vi er temmelig grønn på dette

vi skal ikke gifte oss, men vil ha en ring, den kan godt se litt ut som en giftering. jeg må ha gult gull, for jeg er varm i fargene og bruker ikke sølv eller hvitt gull.

Skrevet

Joda....men der er designet privat. En ring lages ellers ikke med bare to stener. Det er ikke noe man får kjøpt i butikken på 1,2,3 liksom.

Personlig mener jeg at en ring med to stener vil se ganske rar ut da:)

Skrevet

Kjøp en alliansering i gult gull med det antall diamanter som er naturlig for dere. Da er dere ikke gift, ikke forlovet, men har en ring som symboliserer noe.

Skrevet

Tradisjoner finnes det, men det er nå ikke en bestemt tradisjon man må følge. Synst hi skal få bestemme selv hva de vil gjøre.

Skrevet

det hørest fornuftig ut. jeg har litt lyst å se ut som om vi er gift, forlovet.

det er han som ikke vil gå igjennom ritualet som han sier. greit nok det, men jeg vil da gjerne ha en ring i det minste, og det var han med på.

Skrevet

Selvfølgelig kan man gjøre som man vil, men en eller annen anonym lenger opp presterte å skrive at det ikke finnes tradisjoner med tanke på dette...

Skrevet

08:17 forhold deg til fakta.

Skrevet

Såklart vil gullsmeder si at det ikke fins faste regler; de skal jo selge varene sine..

Før i tida var det vanlig i Norge da folk forlova seg at de da tok på seg glatte ringer i gult gull og beholdt disse ringene som ektefolk. Nå, når folk har mer penger mellom hendene, er det også vanlig at mannen frir ved å gi kvinnen en diamantring. Når de så gifter seg, tar begge på gifteringer. Mitt inntrykk er at menn går for den tradisjonelle, glatte gullringen, mens konene gjerne kan ha en eller flere diamanter også i denne ringen, men at steinen da er nedfelt eller i spenn.

Hvis samboeren din kommer med en glatt ring på høyre ringfinger, er det et klart signal om at han er i et forhold. Jeg ville antatt at han var gift. Siden det med ring kanskje er viktigst for deg, kan dere jo kjøpe en diamantring til deg. så kan han vente med ring til dere evt. gifter dere.

Skrevet

Hæ? Sa "kjøp de ringene du vil" til hi. Var det ikke det hun spurte om da? Ang.tradisjon....så finnes det ikke en tradisjon på at ringen skal være på en bestemt hånd. Noe annet du vil diskutere? Send da opp en ny tråd - gidder ikke svare vemmelige anonyme.

Skrevet

Det finnes tradisjoner på hvilken hånd forlovelsesringen eller gifteringen skal være på jo. Hvorfor er du så bastant når du ikke vet noe om det?

I Norge er det laaaang tradisjon på at ringene skal være på høyre hånd.

Skrevet

Nei det finnes ikke tradisjoner for hvor forlovelsesringen skal sitte. Dette ligger mye i hvor du bor i landet også. Vestlandet har den mye på høyre, østlandet mye på venstre, men alt er sopt i hop - så det blir ingen bestemt tradisjon. Hvor gifteringen skal sitte er noe annet, men her snakker jeg om forlovelse. Sier også i et annet innlegg at tradisjoner finnes det, men ikke en bestemt du må følge. Mulig det ikke var deg jeg måtte forsvare meg imot - for alle er jo anonyme her. Men dette er andre gang jeg forklarer meg. Svaret mitt tidligere var kanskje klønete forklart, men H.I. spurte om en speisifikt ting - og svaret mitt var gitt til dette spørsmålet. Synd andre må ha svaret mitt så bokstavlig.

Det finnes ingen bestemte tradisjoner på forlovelsesringene eller babyringene.

Håper du nå får sove til natten:)

Skrevet

I Norge er det en laaaang tradisjon for at man bruker forlovelsesringen som giftering. Og ringen sitter på høyre hånds ringfinger. Dette er har vært tradisjon lenge.

At man har en forlovelsesring og en giftering er temmelig nytt, selv om det i noen tilfeller har blitt fulgt også engelske og svenske tradisjoner på dette. Majoriteten har fulgt den norske tradisjonen, og da blir norsk tradisjon i forhold til forlovelsesring at den er den samme ringen som er giftering og at den sitter på høyre hånd. Hvor vanskelig kan dette være?

Skrevet

Vel, en slik tradisjon har jeg aldri hørt om. For en forlovelsesring her setter mest på venstre hånd - slik har det vært siden mine foreldre folovet seg. Og den byttes så til høyre hånd når dem gifter seg. Ringen blir da en giftering.

Så igjen; Man har tradisjoner, men ingen spesielle man må føle.

Kanskje du bør legge spørsmålet på skravle?

Hvor mange "bytter hånd" ved giftemål?

For hvor jeg kommer fra byttes det i hytt og pine - slik har det vært i maaaaaange år. Så atter en gang......det finnes ikke en spesiell tradisjon på dette.

Skrevet

Klart det finnes lange tradisjoner rundt dette, så det er vel ikke vits å diskutere. Men man behøver ikke følge tradisjonene.

En annen ting jeg ikke forstår, er hvorfor folk sier "Vi er forlovet, men skal ikke gifte oss da"?!

En forlovelse er jo nettopp å inngå avtale om giftemål.

Skrevet

Jo, det finnes en årelang majoritetstradisjon på dette. Jeg fatter ikke at du kan være så påståelig når du ikke vet noe særlig om temaet, annet enn det du har erfart selv? Jeg vet faktisk en del om emnet, og det du sier om at det ikke finnes spesielle tradisjoner på det er ikke korrekt.

Det finnes lokale varianter, men majoritetstradisjonen er klar, og har vært det i årevis. Egen forlovelsesring har ikke vært en tradisjon i Norge, men begynner å bli. Hva folk velger å gjøre da varierer veldig, men svaensk eller engelsk tradisjon er dte vanligste.

Så atter en gang, det finnes tradisjon på dette. Har du fått det med deg nå? :)

Skrevet

Så du påstår at det mest vanlige før var å alltid ha ringen på høyre hånd. Jeg påstår at det var venstre, men ikke med en egen forlovelsesring, men samme giftering som bare ble byttet. Jeg er selvsagt ikke så naiv at jeg tror at det ikke fantes andre tilfeller. Men at majoritetet brukte høyre vet jeg ikke stemte i mitt sogn. Dette har jeg selvsagt ikke bare fra egen erfaring. Vet også en god del om dette. Så uenige vil vi nok alltid være.

Takke for meg jeg. Send gjerne en link hvor det påstår at ringene før bare ble brukt på høyre hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...