Gå til innhold

Blir dere fulgt opp av klinikken i rugetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir dere fulgt opp av klinikken i rugetiden?

Der jeg går får man absolutt ingen oppfølging fra innsetting til blodprøvesvaret...

Jeg savner det, fordi det tross alt er 14 viktige dager hvor psyken min jobber hardt hele tiden!

Synes det er så underlig at de ikke følger oss opp med litt telefoner, evt et tilbud om noen å snakke med som har erfaring fra mange ivf.. en som kan tolke litt symptomer etc..

Er det bare jeg som savner oppfølging av denne typen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de to stedene jeg har vært har jeg ikke blitt fulgt opp i rugetiden,men så har ikke jeg hatt noe behov for det heller. Men det burde har vært et tilbud for de som trenger det.

Når det gjelder å tolke symptomer er det veldig vanskelig. Noen har ikke noen symptomer og er gravide og noen har mange. Vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig på hormonene vi tilfører kroppen,så man må nok pine seg gjennom de 2 ukene før man hvet resultatet.

Skrevet

Tror ikke det er vanlig, ikke i det offentlige iallfall. Men jeg må si at jeg ofte har tenkt på at det er idiotisk at ikke klinikkene har tilbud om noen profesjonelle å snakke med når dette står på. Jeg tror mange kunne hatt nytte av det, og jeg ville absolutt benyttet meg at et slikt tilbud. Klinikkene er så utrolig flinke på det medisinske, men det psykiske aspektet føler jeg er helt utelatt...

Skrevet

Hva slags oppfølging mener du at vi skulle hatti rugetiden? Symptomer er det jo lite poeng i å diskutere, man får jo svar på blodprøver og graviditetstest om man er gravid eller ei. Skulle man oppleve tegne til at noe er galt, smerter feks, tar man jo kontakt med klinikken.

Dersom man får psykiske belastninger som man behøver profesjonell hjelp for å håndtere har ihvertfall de offentlige klinikkene psykologtjeneste til rådighet for henvisning. Vi vet jo alle at dette er en belastende prosess, men jeg synes skrittet derfra til å forlange profesjonelle samtalepartnere er ganske langt.

Nå virker jeg sikkert litt streng her, men jeg synes faktisk det er noen grenser for hva man skal forlange at helsevesenet skal tilby. Dersom man ønsker å snakke med andre som har vært gjennom det samme kan man jo ta kontakt med foreningen Ønskebarn.

Skrevet

Jeg synes innlegget til Krusemynte var i overkant strengt.

Folk blir tilbudt profesjonelle samtalepartnere for "enklere" ting enn det man kan oppleve i en IVF-prosess, så hvorfor er det urimelig at vi etterlyser et slikt tilbud?

Mange ufrivillig barnløse opplever dype depresjoner og angst, og det er ikke til å spøke med. Man kan oppsøke fastlege for henvisning, men jeg synes at de offentlige klinikkene kunne tatt seg tid til å informere om de psykiske belastningene. Jeg var forberedt på at det skulle bli vanskelig, men likevel kom reaksjonene mine på det hele nokså overraskende på meg.

Skrevet

I informasjonspapirene vi fikk på Ullevål og i samtale med legen vises det til at de har psykologtjeneste tilgjengelig for de som behøver det. Selvsagt skal man få hjelp om man opplever depresjoner og angst, og dette går ihvertfall på Ullevål gjennom IVF-klinikken.

HI etterlyser oppfølging i rugetiden spesielt og samtalepartnere som har vært gjennom det samme. Det er dette jeg mener er utenfor IVF-klinikkenes oppgave.

Skrevet

Krusemynte:

Mamman til Sofie forlanger hverken det ene eller det andre i sitt innlegg som du sier, noe du også ville ha sett om du hadde giddet å lest det ordentlig.

Hun savner rett og slett litt oppmerksomhet fra klinikken og det skjønner jeg veldig godt. En føler seg seg fort glemt i denne karusellen og overlatt til seg selv. Det ville ikke skadet med en liten telefonsamtale fra klinikken midt i rugetiden med et spm om hvordan det går og et lykke til videre? Det hadde betydd all verden for mange av oss. Etter mine 5 forsøk, så vet ihvertfall jeg hva jeg ville hatt annerledes/ønskt meg og det er litt mer omtanke, litt mer følelsen av at jeg blir sett og at de faktisk bryr seg om meg/oss.

Skrevet

Synes ikke det er rart du ønsker litt oppfølging jeg for dette er tøft! Vet ikke om jeg har behov for noe, men vet jeg kan ringe hvis det er noe jeg lurer på. Hva med å snakke med fastlegen din hvis ting blir for vanskelig for deg? Er ikke ekspert på området, men er jo lege.

Ang. symptomer og tolking... Det er vi flinke til vi jenter- ihvertfall jeg. Jeg kan nesten tro jeg her morgenkvalme helt til jeg faktisk er det - bare av ren innbilning. Medisinene kan vel også gi ulike symptomer.

Vi klarer aldri la vær å tolke kroppen vår når vi så sterkt ønsker å bli gravide, men jeg prøver å si til meg selv at jeg ikke skal tenke så mye på det. Går jo ann å prøve... Kjenner meg litt kvalm nå faktisk.... ;-)

Er visst litt i glasshus...

Ønsker deg lykke til Mamman til Sofie! Og håper det går bra med deg.

Klem fra meg

Skrevet

Da er det tydeligvis litt ulik praksis på dette, for jeg kan ikke huske at vi fikk informasjon om noe psykologtjeneste i Porsgrunn.

Jeg er forøvrig enig i at man ikke kan "forlange" personlig oppfølging i rugetiden i form av en telefon e.l. Tror ikke jeg ville ønsket det engang.

Skrevet

Altså, jeg sier ikke at HI forlanger dette. Jeg skriver at jeg synes det er visse ting man ikke skal kunne forlange av helsevesenet, uten å henvise til HI som "man". Det er en generell betraktning.

Dersom man føler at man ikke blir godt ivaretatt av leger og sykepleiere på klinikken når man er til konsultasjoner og i behandling, er dette selvsagt et problem. Men oppfølging på telefon, selv om det virker som en liten oppgave for oss, er ressurskrevende for klinikkene.

Helsevesenet har et økt fokus på omtanken/de psykososiale sidene ved behandling av pasienter, men det er klart at det er begrenset i en travel arbeidshverdag i hvilken grad man klarer å "se" den enkelte pasient. Og selvsagt er dette et problem. Men jeg mener også at det er et problem man som pasient må ha en forståelse for.

Det er ingen tvil om at mange (inkludert meg selv) opplever det vi går gjennom som en stor belastning. Helsevesenet behandler pasienter, og jeg er sikker på at de aller fleste vi møter gjør sitt for å se hele mennesket og at de vet veldig godt hva vi går gjennom.

Men det ER et spørsmål om ressurser.

Mine erfaringer fra Ullevål er at de er svært belastet med arbeidsmenge og har liten kapasitet til telefonhenvendelser. I brevet fra IVF-klinikken hvor det opplyses om ventetid står det med uthevet skrift at de ber om at man ikke ringer i ventetiden, fordi arbeidsbelastningen/telefonbelastningen er høy. Da har jeg også stor forståelse at telefonoppfølging i rugetiden ikke prioriteres.

Skrevet

Jeg får ikke noe oppfølging i den tiden, men vet at jeg kan ringe om jeg vil, og da får jeg prate om det er noe jeg lurer på.

Jeg har vært gjennom noen runder nå, og i starten fikk jeg tlf der de spurte hvordan det gikk, og om jeg hadde det bra. Jeg var mye mer psysik nedbrutt da. Nå har jeg det litt bedre, og slapper litt mer av, og derfor tror jeg de ikke ringer.

Er på privatklinikk, tror de har mye mer tid enn offentlige.

Samtidig så vet jeg faktisk ikke hva jeg skulle ringe om nå. For jeg vet jo ikke om jeg er gravid før jeg tar testen allikevel, og i mellomtiden kan man jo bare vente.. og vente.. og vente...

Alt annet blir jo bare spekulasjoner.

Lykke til Mamman til Sofie, håper du får snakket med noen :-)

Skrevet

Hei igjen;

Bra innlegget mitt engasjerte litt :)

Vi går faktisk privat og betaler en hel masse for det. Mitt positive svar på testen i går har hittil kostet drøye 90 000,-

Men - det eneste vi hører fra klinikken i rugetiden er fakturaen på drøye 20 000,- som kommer midt i perioden.

De er - som en annen nevnte ovenfor her - opptatt av det midisinske - og ikke av den psykiske biten.

Jeg anser meg selv som en rimelig ressurssterk person, men dette å gå slik å vente på noe såpass viktig setter meg helt ut..

Blir nervøs, sover dårlig.. etc..

Nå får jeg akupunkturbehandling som roer meg noe ned, fungerer fint - MEN.. det er noe jeg har funnet ut på egenhånd, var ingen som tipset meg om det.....

Vet jeg kan ringe klinikken, men der er altså svaret bare "lev normalt, vent å se.. ". Den beskjeden trenger jeg jo ikke å ringe for å få :)

Merker at akupunktøren min blir en blanding av psykolog og akupunktør, fordi jeg gjør henne til det... Dukker jo opp der med en masse spørsmål hver gang.

Og derfor - var det jeg savnet f.eks en psykolog..

Ønsket ingenting annet enn å høre om det var flere som meg, eller om jeg var unik (hehe..) på dette området...

Skrevet

Nei - det er ingen oppfølging. Men vet ikke helt om det hadde hatt noen hensikt heller. Det er jo bare å vente og håpe uansett. Det er lite fornuftig de kan komme med vil jeg tro.

Men - vet jeg kan ringe om det er noe og får da snakke med sykepleier.

Skrevet

Jeg er enig med Krusemynte. Har man det så tøft psykisk at man føler for å få snakke med noen/få hjelp så får man rett og slett gå til fastlegen og få en henvisning til psykolog. Men det er milelang ventetid på psykolog i det offentlige - så kun akuttilfeller som går først i køen (og dette er vel ikke akkurat akutt) så da må man evt. betale en privat. Ang. å tolke symptomer så har det jo ingen ting for seg, fordi det er så utrolig individuellt. Tenk om de offentlige klinikkene skulle bruke 50% av tida si på å ringe opp pasienter for oppfølging, da hadde det vært ventelister på flere år for å komme inn til behandling. Går på Riksen og jeg synes det viktigste er at de holder ventekøen nede og at så mange som mulig skal få det medisinske tilbudet. Man kan kanskje stille det litt annerledes der man tross alt betaler veldig mye penger på en privat klinikk. Det er belastende å gå igjennom ivf, men det er kanskje sundt å se litt uten skylapper utenfor sin egen situasjon og se at det tross alt finnes værre ting å gå igjennom. Jeg har en far som er død av kreft, før det hadde han hatt 3 nyretransplantasjoner og en hjerteoperasjon - ingen som ringte han hjemme for å høre hvordan det stod til med psyken eller tilbød han noen samtaler med en profesjonell. Det er ingen som gjør det i helsevesenet hvis man ikke ber spesiellt om det selv - eller man ser at pasienten har akutt behov for det.

Skrevet

Har bestandig fått høre at jeg bare kan ringe i rugetiden hvis det er noe jeg lurer på eller det er noe. Når jeg ble overstim. så ringte klinikken regelmessig for å høre hvordan jeg hadde det. Aldri følt meg overlatt til meg selv.

Dette er er Porsgrunn og Aleris

Det eneste jeg synes burde vært en selvfølge fra klinikkene er tilbud om å snakke med psykolog. Det burde vært endel av behandlingstilbudet i den perfekte ønskeverden ;-)

Desverre kjennes livet ofte hardt og brutalt ut

Skrevet

Hei Håper på søsken til Edvart

Du provoserer meg en smule, men så har vel det kanskje vært hensikten din noen ganger også...

Det som kanskje er litt feil i et såpass ressurstterkt land som vårt er jo at de som er alvorlig syke ikke får tilbud om all den hjelp de kunne tenke seg..

I helsevesenet i dag er det slettes ikke så lett å få den hjelpen man føler behov for..

Heller ikke privat..

Det er noen år siden jeg forsøkte å få tak i en psykolog privat, men selv der var det ca 6 mnds ventetid. Tror jeg ringte 20 stk den gang.. Flere ordket jeg ikke...

Jeg klarer meg jeg... registrerer bare at det er få klinikker som tilbyr oppfølging i rugetiden, og - som tidligere nevnt - er jeg helt alene om å føle behov for det er det jo meg det er noe " feil med" og ikke tilbudet...

Skrevet

Ble litt feil i forirge innlegget mitt. Skriver at jeg aldri har følt meg overlatt til meg selv, og det stemmer. Kan ringe klinikken når som helst, men det er liksom ikke fysiske tegn og lykkeønskninger jeg trenger mest. Det er den psykiske og psykososiale biten. Det å få hjelp til å se perspektiver og samle følelser og tanker. Å få psykologhjelp i fbm ivf skulle vært en selvfølge å få tilbud om. Jeg er også av den sta flink pike-typen som skal klare meg selv. Folk oppsøker psykolog for mindre ting en ivf, det er bare jeg som ser på dette som tabu, som nederlag når det gjelder meg selv. Har helt teite egne regler for meg. For det er sterkt og tøft når andre gjør det. Har etter mage år søkt hjelp i det private, men det var mange mnd ventetid, så gav opp. Viser seg at det er kortere ventetid på familievernkontoret. Ganske absurd, siden dette er et offentlig kontor. Leste engang en forskningsrapport som viser at det kan måles større mengde stressnivå hos en ufrivillig barnløs enn hos en med en alvorlig kreftfiagnose. Om dette stemmer vet ikke jeg, men hvis det gjør så er det helt vanvittig. Skulle virkelig ønske at vi i et rikt land kunne hatt råd til psykologisk tilbud, ikke bare til ivf`ere, men alle som går gjennom tøff behandling.Tror dette kunne hatt en forebyggende effekt på mange psykomotoriske lidelser.

Nå forviller jeg meg inn i politikken, men det jeg vil frem til er at du er ikke alene om å føle rugetiden forferdelig tøff, og jeg ville nok takket ja til hjelp/samtale hvis dette var et naturlig tilbud. Hadde nok sluppet unna med mange psykiske og fysiske plager i de årene jeg har vært barnløs og spart samfunnet for mye sykemeldinger.

Varm klem

Skrevet

Er enig i at helsevesenet generellt gir et for dårlig tilbud - og tro du meg jeg har hatt mine psykiske knekker i livet jeg også, hvor to aborter og ivf-behandling slettes ikke er av det værste, men å begynne å diskutere det generelle helsetilbud inkl. psykiatri i Norge blir en helt annen diskusjon. I en ideell verden hadde alle fått den behandling man trengte, og ingen hadde heller vært ufrivillig barnløse. Gled deg over det barnet du har og den positive graviditetstesten du akkurat har fått, jeg testet akkurat neg. Lykke til videre med svangerskapet.

Skrevet

Min erfaring med Klinikk Hausken er bare positive, også mht oppfølging etter innsetting av egg.

1. ordinært forsøk: ble overstimulert og snakket masse med klinikken, og klinikken ringte sykehuset og sa hvordan de best mulig kunne behandle min tilstand.

2. fryseforsøk: de ringte fra klinikken og hadde samtale med meg etter at jeg informerte om det negative resultatet.

Klinikken er alltid behjelpelig med å svare på spørsmål og tre støttende til, men de har jo også en jobb å gjøre med andre pasienter hver dag, så det kan gjerne gå noen timer før du får dem på telefontråden eller når dem via e-post.

Skrevet

Enig med deg der du... trenger ikke bjeffe på andre...man trekker jo hit for å forståelse av andre å forstår man ikke hva som blir snakket om burde man heller ikke svare.. empati er en efin ting å ha.. syns det er mange her inne som bruker stedet til å bjeffe på andre...alle som er her er her av samme grunn å man burde og huske det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...