Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Har ei jente på straks 1 år som sover veldig dårlig (har gjort det i noen måneder) og vi (og legen) lurer på om hun har astma-tendenser. Dette fordi: - hun har hostet i 3-4 måneder. Særlig når hun sover (både dag og natt). Tørrhoste. Men ikke krupp-lignende eller bjeffing. (Og problemet er da at hun hoster seg våken og ikke får sove igjen...) - hun er mye forkjølet. Hun får da sjelden feber og blir ikke slapp, men hoster og hoster og hoster. - hun surkler masse i brystet, men piper ikke. - hun hoster litt mer ved anstrengelse, men vi opplever henne ikke som tungpustet eller anpusten. - hoster særlig mye rett etter legging (som akkurat nå) og om morgenen. Vet at det er endel symptomer på astma som "mangler" her (piping, tung pust osv), men har lest at ved "lett" astma er det ofte bare hosting som er problemet. Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Hva slags medisiner gir man? Legen nevnte Flutide, men jeg trodde egentlig man begynte med Ventolin eller hva det heter. Vi trenger søvn, både store og små!
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Vi trodde at trollungen hadde astma, nå er vi veldig usikre igjen. Men vi hadde en runde i vinter med masse sykdom, hoste, surkling, sykehus inneleggelse osv. De kaller det infesjonsbasert astma. Dvs at han får problemer med pusten når han blir forkjøla, syk osv. Ble satt på både Flutide og Ventolin. Den ene morgen og kveld, den andre ved behov. driver nå og kutter ut begge også får vi se til høsten hvordan ting utvikler seg. MEEEN, mitt tips til deg som vi fikk beskjed om på sykehuset. Stripp soverommet hennes for tepper, kosedyr, leker, bøker osv. Trollungen har kun senga si inne på rommet sitt nå. Vi vasker rommet en gang i uka, skifter på senga osv. dersom hun er litt følsom så er det greit å få unna alt av støvsamlere og vaske ofte. Det er jo verdt forsøket og se om det hjelper.
Makka Pakka Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Når gutten min var 3-4 mnd ble han tett, var lenge forkjølet og ble aldri helt frisk. Jeg trodde det skulle gi seg men etter at han hadde hostet en del om natta en stund tok jeg han med til lege. Det viste seg at han hadde bronkitt. Legen sa at det var vanskelig å stille astma-diagnose på så små barn men fikk medisiner som om han hadde astma. Siden da har vi gitt han Flutide 2 ganger om dagen og Ventolin ved behov. Flutide forebygger astma og fungerer fint for sønnen min.l Slurver vi med medisinen blir han straks tett. Når ungen din sliter så mye med hoste og surkling ++ er det verdt å prøve Flutide synes jeg. Pluss dette med å lufte soverommet, riste sengklærne ute før han skal sove og sånne ting hjelper i dårlige perioder. Både dere og barnet blir sliten av dårlig søvn pluss alle andre bekymringer som følger med så ta i mot medisinene. Mitt råd
Gothminister Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Altså,Flutide er forebeyggende,som taes morgen og kveld,og Ventolin er til akutt tilfeller.. Siden deres lille bare hoster,så er det kanskje bare behov for Flutide også,men dette finner dere ut av ved prøving av medisiner.. Det finnes også såkalte 'hostebarn' som de vokser av seg når de blir 2-4 år (mener jeg å huske). Er ikke sikkert astmamedisinene virker mot det.. Surklingen i brystet er att den lille produserer mere slim enn andre,og det kan Flutide hjelpe mot,derav mindre hosting.. Det finnes stum astma også.. Mange astma pasienter,som en hører er gangske tette,de føler seg ikke tette,og den andre delen av pasientene hvor en nesten ikke hører noen astmalyder,de føler seg veldig tette,så det er litt vondt dette når de er så små. Jeg er ingen lege eller noen ting,men hadde jeg vært deg,så ville jeg prøvd ut flutiden,og sett hvordan det hadde gått Lykke til og god bedring til den lille iallefall
ambujenta Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Hei Vi er nok i samme båt. Kjenner igjenn alle symptomer du nevner, å jenta vå har det akkurat likt. Hun har hostet siden januar. Legen hennes lurer også på om det er astma så vi fikk Ventoline til å prøve med først. Det var det lite hjelp i å vi har begynt med Flutide, med God effekt! La jenta få sove og prøv det det er langtidsvirkende. Men det kan ha noen tvilsomme bivirkninger så følg med! Vi skal på utredning for astma på sykehuset før oktober.... Lykke til, håper du vil prøve den og at dere får sove
Gothminister Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 En annen ting med Ventoline,den er ikke så effektiv på små barn,på noen virker den,på andre ikke.. Her virker den nesten ikke.. Dårlig effekt,men vi bruker den uansett nåe han blir tett,siden det er en bitteliten virkning..
Moi 32 Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Apropo alle dere med barn med astma: Barneastma følger sjelden opptil voksen alder. Så og si alle vokser det av seg har jeg hørt.
Gothminister Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Har jeg hørt også,og det er det mest sannsynlg minien har Og han hadde heller ingen allergier,så de trodde han nesten garantert ville vokse seg av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå