Gå til innhold

Til dere som har hatt totalruptur ved tidligere fødsel...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er fire år siden jeg fikk totalruptur, grad 4. Både indre og ytre lukkemuskel revnet i tillegg til slimhinnen.

Jeg er ikke 100% enda nei, og tror ikke jeg kommer til å bli det heller.

Men jeg gjør knipeøvelser annenhver dag ca, og det hjelper kjempegodt, skjønt det tar en liten stund før det gir resultater som med all annen trening også. :)

Jeg er kontinent for både fast og løs avføring, men det kan komme litt ufrivillig luft, men det plager meg ikke noe særlig, for det er uten lyd :)

Når jeg kniper føler jeg at lukkemuskelen er rimelig sterk, men kunne vært bedre! Føler den er litt åpen, eller slakk når jeg slapper av. Det er ikke synlig åpning, men jeg merker når jeg kjenner etter at den ikke er så stram som den var før.

Jeg har tenkt å undersøke om en operasjon kan gjøre den strammere, men det kan også gjøre ting verre, så jeg tror ikke jeg kommer til å tørre nå som jeg er såpass bra.

Før klarte jeg ikke å holde igjen ordentlig når det trykket på sitt verste, men det gjør jeg nå, så knip i vei! Det hjelper!

Hvordan går det med deg da? Er det lenge siden du fikk totalruptur?

Det er 11 mnd siden min totalruptur og jeg er ennå ikke helt bra. Når jeg må på do så må jeg ofte løpe hvis jeg har ventet litt for lenge og luft har jeg ingen kontroll over. Jeg gjør knipeøvelser hver dag. Jeg begynner å bli stresset fordi de sa på Ullevål at de kan se ett år hvordan du kommer til å bli/hvordan resultatet blir. Føler at jeg har en måned igjen for å oppnå hvordan jeg kommer til å bli resten av livet. Hvordan var du etter ett år? Har du blitt bedre siden det?

Jeg har blitt mye bedre siden det første året ja. Da var det sånn at jeg måtte springe på do også før den kom ut.. :/

De mener vel kanskje at da er det ferdig grodd og sånn, at det blir på en måte ikke bedre enn det?

Hvilken grad fikk du da?

Jeg fikk grad 3b (det er vel ikke totalruptur, men ille nok...) ved fødsel for 3 år siden. På etterkontrollen 1 år etter sa de at det så fint ut, men også at de ikke kan vite helt hvorfor det skjedde og om det kommer til å skje igjen. Nå er jeg gravid igjen og kjenner at jeg er litt engstelig for fødselen. Jeg skal føde på Ullevål, og slik jeg forstår det vil man bli fulgt opp underveis for å vurdere hvorvidt man kan føde vaginalt. Jeg kjenner at det jeg frykter mest er at det skal gå ennå værre denne gangen.. Siden det har revnet en gang er jo vevet mindre tøyelig. Huff.

Annonse

Heb+2, er du noe plaget etter ruptur grad 3b? Hos meg vet de heller ikke hvorfor det skjedde, bort sett fra et stort barn da. Nina_J, jeg fikk ruptur grad 4. Så fint å lese at det har blitt mye bedre etter det første året! Det gir meg håp.

HI

Grunnen til at det skjedde med meg var at det gikk altfor fort. Jeg måtte presse konstant, også mellom pressriene for å få ut barnet, fordi vi mistet fosterlyden. Ble støttet opp bare foran, ikke bak..Det viste seg at navlestrengen var svært kort, det var derfor vi mistet fosterlyden, fordi den ble veldig strekt.

Barnet vårt knakk kravebeinet også stakkar..han var fire kilo ved fødselen, så ikke kjempestor, men det var stort nok!

Hele fødselen gikk fort egentlig. Bare tre timer, så det var liten tid for huden å strekke seg.

Hos meg gikk det også veldig fort, på 3 timer. Og jeg ble ikke veiledet i det barnet kom ut. Men ifølge jordmora kom han ut veldig sakte og at det burde ha gått bra. Jeg var bare helt desperat for å få ut ungen, så kanskje derfor jeg revnet? Jeg angrer i hvertfall at jeg trykket så hardt for å få han ut.

HI

Hei

Det er 3 år siden forrige fødsel. Jeg opplever også at jeg er bedre nå enn et år etter fødselen. Mye mulig at det er pga bedre knip-trening. Jeg trente knip hele første året også, men har hatt litt ekstra oppfølging på knip-treningen sånn ca 2 år etter fødselen, og det har hjulpet føler jeg, særlig på å holde på luft. Jeg kan lekke luft en sjelden gang nå, og hvis jeg har diare kan jeg lekke litt, men fast avføring er ingen problem. Et år etter fødselen var det ennå sånn at hvis jeg kjente jeg hadde luft som ville ut, måtte jeg bare stoppe helt opp og knipe til jeg ble blå føltes det som, ikke alltid det passa seg, nei.... Sånn har jeg det heldigvis ikke nå lengre.

Skal ha keisersnitt neste fredag, jeg anbefales ikke å føde vaginalt flere ganger, for å kunne bevare den funksjonen jeg har.

Ja her ser vi jo alle innleggene om problemer med tot . ruptur .....hvordan vaginale fødtsler ødelegger underlivet og gir mest bare exstra unødvendige problemer .....i årevis etterpå .

Har ALDRI HØRT om noen som har tatt KS - som har slike uappetittelige problemer som dette med underlivet sitt ....

Ja tro bare på legene og jordmødrene at vaginal fødtsel er " liksom best " -

en må være fullstendig dum i huet sit - om en lar seg hjernevaske av dem .

Nei gud så glad jeg er -som ikke sitter i " deres sko " - som har samme ødelagte underliv som de ovenfor -stakkars ....-som har født vaginalt - sansynligvis manipulert til det av de de skal stole på - Legene & jordmor .

Og kos dere - ektemenn til disse stakkarene her ovenfor - dere får utvilsomt også bedre livskvalitet og sexliv ... av at dama føder vaginalt ..FOR VAGINAL FØDTSEL ER JO BEST ....

God bedring ønsker jeg dere alle med tot . ruptur .ovenfor

Hadde dere fått valget og visst det skulle ende slik - hadde dere aldri født vaginalt ....det er jeg sikker på ..

Syns bare rett og slett forferdelig synd på dere - kan ikke være lett å leve med slike plager i årevis etter fødtsel ...ærlig talt !

Og leger påstår det tar lengre tid alltid å komme seg etter keisersnitt ...er jo bare svada ...

Anonym 17:31. Så fint å høre at du ble bedre etter et år du også. Jeg skal også ha KS, det er ikke aktuelt med flere vaginale fødsler.

Til anonym heroppe. Takk for sympatien. Og det stemmer at jeg aldri hadde født vaginalt hadde jeg visst hva som skulle skje. Men det hjelper meg heller ikke mye å være etterpåklok og det hjelper heller ikke meg at folk synes forferdelig synd på meg og kaller meg for stakkar osv.. Og jeg og mannen min har et fantastisk sexliv takk, til tross for totalruptur. Sex fungerer veldig bra, kanskje til og med bedre enn før. Jeg håper at mine plager forsvinner med tiden og bekkenbunnstrening.

HI

Ja fint å høre .

Takk og pris det finns mange måter å ha god sex på ..sex er ikke bare inn og ut .....Selvfølgelig kan en med litt teknikk ha bra sex - selv med totalruptur skader . Det skjønner t.o.m jeg !

Men jeg syns synd i dere likevel og alle som plages uansett - rett og slett forde jeg er veldig empatisk av meg ...selv om det kanskje ikke høres slik ut . Men det er forde jeg er forbannet på " løgnene " jeg er blitt servert av leger , jordmødre + at enkelte andre kvinner er uærlige og forteller ikke sannheten til andre jenter om plager de fikk ..les har ....som følge av vaginal fødtsel .Men anbefaler dem også vaginal fødtsel uansett nærmest og påstår det er hærligheten .... .Og deres eneste tanke er å " ikke skremme " andre fra å føde .....

Blir så useriøst å bare romantisere vaginal fødtsel ....og samtidig ikke snakke om risikoene / bakdelene ved det, AKKURAT SOM DE ER SÆRDELES FLINKE TIL Å OPPLYSE OM RISIKOENE EN LØPER VED KS .... - noe jordmødre og leger burde vært PLIKTIGE til å opplyse unge jenter om også risikoene veg vaginal fødtsel ....så de ikke tror det er bare romantikk og lever på en rosa sky ...for senere å komme brutalt ned på jorden igjen ......

Annonse

Du har helt rett i at en vaginal fødsel er ikke noe jeg kommer til å gjenta eller ha noen ønske om å gjenta, eller at det er en flott opplevelse. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "litt teknikk" når det gjelder sex og at det er mange måter å ha sex på? Hva slags sex tror du jeg har da? Jeg har vanlig sex akkurat som før, inn og ut, det er ingen forskjell fra før fødselen. Jeg er til og med litt strammere inni meg enn før. Legen sa også at jeg er veldig stram i skjeden og mannen min sier at det kjennes akkurat likt ut. Og jeg har ingen smerter eller ubehag. Det er rett og slett 100% som før. Kanskje du har noen forestillinger om at jeg må ha sex på en spesiell måte, jeg skjønner ikke helt :)

HI

Her var det kommet mange innlegg siden sist :)

Til HI; Nei, jeg er ikke plaget nå og veldig glad for det. Gikk seg til det første året. Fikk fysioterapi og bekkentrening. Men jeg er redd for at det skal skje igjen, og at det skal bli enda større skader denne gangen. Jeg innbiller meg liksom at det må være et svakt punkt på kroppen siden det har revent helt tidligere. Skal snakke med de på Ullevål når jeg skal på UL.

jeg vet ikke hva ruptur grad jeg fikk.

men fikk en sønn for 1,5 år siden.

revnet veldig og sprengte en muskel i endetarmen.

har hatt store problemer i ettertid.

kan ikke nyse eller hoste eller le veldig uten att eg tisser på meg,og hatt problemer å holde tett me andre ting:(

vil vite hva grad jeg har,men det har jeg ikke fått vite....

stresser me å få igjennom keisersnitt nå neste gang,siden jeg har fått så store problemer i ettertid,redd det skal bli verre en det allerede er.

så er mitt i kranglingen om å få keisersnitt nå med 2 barnet som er på vei.

Lykke til Lizjenta! De fleste sykehus innvilger KS uten problemer hvis du har revnet. Hvilket sykehus er du på da, som er så vanskelig? Er det Haukeland? IKKE gi deg!!! :) Har du gjort knipeøvelser og fått oppfølging av fysioterapeut? Det er ikke kjekt å gå rundt med slike plager....

HI

haugesund sykehus.

ser ei her tidligere fra haugesund som har fått pga ryggplager.

får bare håpe di er forståelsesfulle me meg også.problemet mitt er vell att eg ikke klarer å snakke så bra for meg,blir helst helt stum.

har bare vert me jordmor enda,hun har ikke forstått meg og bare sagt det er vanskelig og få,men nå sist gang brast jeg sammen i gråt,når vi gjennomgikk forje fødsel og plagene jeg har.så hun henviste meg heldigvis videre til samtale me ei på sykehuset.

har gjort knipeøvelser,men føler eg får et ikke til.

har ikke fått noen oppfølging etterpå.

epedural bedøvelsen jeg fikk under første fødsel fikk jeg ikke før to timer etterpå jeg hadde mast,da stakk di meg feil flere ganger,så vesken sev ut og for til hode og nakke,så hadde noen grusomme uker me smerter i ettertid og måtte inn igjen og stikke opp me nål i ryggraden,så fødsel det har skremt vette av meg.hatt lyst på en til,denne graviditeten kom veldig uplanlagt,men vi ønsker jo barnet,men jeg klarer ikke glede meg ,går i angst hele tiden for en fødsel til =(

får bare håpe di forstår og gir meg keisersnitt,men det høres vanskelig ut når en må krangle seg til det...

Ikke gi deg Lizjenta ...

Hør med andre sykehus også - om de er vanskelig .

Jeg syns det er helt utrolig at de er vanskelige med dine særdeles gode grunner - lekkasjeproblemer .Klag til fylkeslegen - høyeste instans omså om de ikke forstår alvoret i god tid før fødtselen .Kjemp det du kan - og snakk for deg . EVT - Ta med deg mannen din eller en god VENN - så kan han / hun være vitne til hvordan du blir behandlet som pasient . Du kan sende inn klage på din fødtselslege til høyeste instans - om de nekter .Det kan de ikke ha rett til med dine fysiske gode grunner .

Du blir garantert verre .- dine lekkasjer , ikke utsett deg for det ....med enda en vag. fødtsel - så ikke finn deg i det .Ærlig talt - skal de gjøre oss INVALIDE i det her landet og uføretrygdet på livstid ..- Hva vil ikke det koste samfunnet - kontra et KS for å unngå verre skader ....begynner å lure ...hva de holder på med ...Ta kontakt med flere ANDRE leger - og be om skriftlig medisinsk uttalelse på dine plager og anbefalinger fra dem / gynekolog .Er ikke flaut - mange med samme problemer her inne , som du ser ... Ikke gi deg - og lykke til ...

Hei Lizjenta!

Det som ofte er problemet med totalruptur er at man ikke klarer å få frem hvor store problemer man egentlig har...når man sitter der er det lett å bare si, nei, jeg er ikke SÅ plaget, så da får man ikke formidlet budskapet. Jeg har selv vært en av de...

Du får ks, bare du får frem hvor plaget du er! Det er de som ikke har problemer i ettertid som blir anbefalt å føde vaginalt igjen. De med store problemer og kraftige rupturer får som regel ks uten videre problemer :)

Det hørtes ut som jordmor ikke har fått med seg dine problemer, men det var bra hun sendte deg videre. Ikke gå å tro at du må sitte på samtalen med klørne ute. Da kan det bli verre å få innvilget.

Snakk rolig, og ha gjerne med et brev der du har skrevet ned problemene dine visst du synes det er vanskelig å snakke ansikt til ansikt.

Eller bare et ark med stikkord for din egen del, så du ikke glemmer noe. :)

Jeg er som deg, lett for å gråte, men det har ikke vært noen ulempe. Da ser de personlig hvor mye det plager deg.

Jeg blir på gråten hver gang jeg snakker med leger eller jordmødre om skaden min..

Når det gjelder knipeøvelser så er det utrolig viktig!! Det er nok derfor du tisser litt når du nyser og hoster. Jeg er avhengig av knipeøvelser. I begynnelsen var alle musklene slappe, i tillegg til urinrørmuskelen. Den er slappere hos nesten alle etter fødsel, også etter ks.

Spør fastlegen din om hvem du kan henvende deg til for å lære å knipe riktig! Spør også etter time til rectoscopi på sykehuset. Der tar de ultralyd med stav som de legger såvidt til endetarmsmuskelen, for å sjekke hvor store skader du har. Da får du nok vite hvilken grad du har, og om du har muligheter for reoperasjon om du ikke blir bedre av å knipe.

Håper du fikk noen tips her :)

Masse lykke til! Bare send meg melding om du vil prate privat :)

Jeg har masse erfaringer å komme med ;)

Lizjenta. Du er i en situasjon hvor 99.9 % av kvinnene vil få innvilget KS uten problemer. Som Nina_J sier, det er viktig at du forteller i detaljer hva du er plaget med og vær tydelig i at du ønsker KS. Det går helt fint. Bare det ikke er Haukeland, så får du nok innvilget KS uten problemer! De som må krangle seg til KS er ofte førstegangsfødsende, ikke fleregangsfødende med tidligere fødselsskader. Du er nok "trygg" :)

HI

• 2 uker senere...

var til gynekologisk på sykehuset,hun leste bare papirene mine ,nevnte ikke noe om keiseranitt engang,hun spurte hvordan jeg stilte meg til de,så fikk innvilget på gynekologisk uten å nevne de engang,Ikke sjekket di meg engang,var nok å lese papirene om angsten min og problema i ettertid.;)

nei,di var heldigvis forståelsesfulle og var faktisk di som foreslo keisersnitt og lurte hvordan jeg stilte meg til de.

såg jeg hadde ønske om de også og fødselsangst.så hadde de bare vert fødselsangsten ville de blitt flere samtaler,men i og med att jeg var revnet også så såg hun keisersnitt som de beste.

er så lettet...

var på ul rett før og der viste en liten jente,har en gutt fra før.så endelig gleder jeg meg over svangerskapet og er overlykkelig;););)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...