Gå til innhold

Resultateter fra duotest, hva er ok, har to veldig ulike?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått resultater fra duotest, hvor sjansen for å få et barn med dobbelt sett kromosom 21 er satt til 1:1000. Det er selvsagt ikke så høyt og jeg er ikke veldig bekymret, men med forrige var resultatet 1:3000 så forskjellen er stor,

Den gang var jeg akkurat 38 ved termin, nå er jeg 39 1/2, men det alene har vel ikke så mye å si. Hva slags resultater er dere egentlig folk "pleier" å få? Dumt spørsmål, men man lurer jo på så mye

Fortsetter under...

Nå kan jeg bare svare ut fra egne erfaringer, samt at jeg har tatt mine tester ved en klinikk i London.

Med førstemann (min alder 34) fikk jeg relativt dårlige "odds" etter Ul samt blodprøver (duotest); 1:296. Nakkefolden så fin ut, men jeg blødde en del og dette mente legen kunne ha en innvirkning på prøveresultatene. Generelt sett rådet de kvinnene ved denne klinikken til å ta morkakebiopsi om risikoen var 1:300 eller dårligere. Morkakebiopsien viste normalt foster.

Med nr 2 (min alder 36) ble resultatene etter duotest ca 1:1600 så vidt jeg husker, og nå med nr 3 (min alder 38) ble risikoen så lav som 1:3600!

Men måten å ta prøvene på har endret seg litt siden jeg tok dem 1. gang.

Med nr 1 og 2 sjekket de nakkefold, neseben og lårben (i tillegg til generell sjekk). Nå med nr 3 har de droppet å måle lårbeinet, men de tar i tillegg en ekstra nøye sjekk av hjertet og blodstrømmen i det. Mulig at denne nye måten å gjøre det på er sikrerer og dermed gav meg så gode odds denne gangen.

Med din alder, og en beregnet risiko på1:1000 tror jeg IKKE du har grunn til bekymring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...