Gå til innhold

Kan jeg "jobbe" i lærerferien mens far tar ut fedrekvote?

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer, og det er selvsagt best for skolen om de har en vikar for meg som varer hele skoleåret. Så elevene slipper å skifte fram og tilbake mellom meg og vikaren. For å unngå det, har skolen og jeg blitt enige om at det er best at far tar ut fedrekvoten sin i skolens sommerferie. Jeg er altså "på jobb" på skolen i sommerferien. Det skjer jo ikke stort der, som man vet, men skolen vil gjerne sette meg til noen av de ekstra oppgavene man aaaaldri får gjort ellers. Skolen har gjort det sånn før, med andre mammaer. Men er dette formelt i orden? Blir det ikke sånn at de da liksom ansetter meg i tillegg til vikaren? Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Hvordan de gjør det i forhold til sine vikarer blir jo på en måte deres problem og ikke noe du trenger å bekymre deg for.. Om du synes dette er en grei måte å gjøre det på så er jo alt i orden.. Det er helt ok i forhold til nav og permisjonen iallefall.. Når pappaen har fedrekvoten kan du velge å gå ut i jobb, ta ulønnet perm eller ferie (men nå vet jeg ikke helt hvordan det er i forhold til at du er lærer og dere har fri på sommeren uansett... når skal du ta ferie om du ikke tar den på sommeren - får vel ikke ferie til høsten???)

Ja når pappaen har fedrekvoten sin kan du velge om du jobber, tar ferie eller ulønne perm... Så iflg nav burde ikke det være et problem, men du kan jo høre med dem for sikkerhets skyld...

fant dette på nav.no :

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...