Gå til innhold

Vasker dere jordbæra ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man SKA vaske jordbæra når man e gravid!!! Hær oppe ihvertfall så hænge jordbæran nedi bakken å da kan dm ha fådd smitte...

Å ikke nåkk me d så e jordbæra HÅNDPLUKKA.... Ka vet du om kor dm nævvan har vært???? dm kan ha tadd i jord, avføring, snørr... u name it.

I tillegg så bruke butikkansatte å nevle mye på dm, når d f.eks e nån dålie i en kurv så fløtte dm mer jordbær oppi dn dær dm har fjerna nån... ikke alle som bruke hanska.

Æ e for at man ikke ska være hysterisk, men man skakke være dum heller....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,vasker jordbærene og det har jeg alltid gjort.Uheldig å få i seg bakterier bla fra urenslige bærplukkere.Dessuten vasker eller skreller jeg alltid frukt og grønnsaker!

Skrevet

Poenget mitt er at mann er naiv når man trur at ein får vekk bakterier ved å skylle ting i kaldt vatn.

Ja ein får jo vekk jord og slikt og det er jo bra. Men bakteriene frå plukkerene og annsatte i butikken får du ikkje vekk ved å skylle i kaldt vatn.

Sjølv så tar eg av alt skall på frukt og grønt, pga at bakterier og evt sprøytemiddel går ikkje vekk i lett vask.

Skrevet

trollmamma

haha, ja da får vi begynne å skrelle jordbæra folkens;) hehe

Skrevet

hehe, meinte ikkje jordbærene da. Var nokon som nevnte andre frukter tidligere i tråden, derfor eg skreiv det ;)

Skrevet

Hihi, tror jaggu jeg skal begynne å skrelle jordbærene jeg også :D

Men det med sprøytemidler, man kjenner jo ofte at spesielt salat som ikke er skylt smaker sprøytemiddel, men det går vekk når man skyller salaten. Så det hjelper vel for "det værste".

Kan ikke noen kontakte helsemyndighetene og spørre om dette her da ;)

Skrevet

Jeg er selv veldig hysterisk på akkurat dette området, og vasker alt av frukt og grønt NØYE nå som jeg er gravid ("skrubber" epler osv..) Prøver å unngå friske salater osv på restaurant også, for jeg vet at ikke alle restauranter har tid/ gidder å skylle salaten.. Så JA, jeg vasker alt (også jordbær), har nok litt "toksoplasmose-angst"...=)

Men, tenker samtidig på alle de millioner av friske, fine barn som fødes i fattige land i Afrika og Asia, hvor hygienen kan være SVÆRT dårlig, og hvor rent vann regnes som luksus (og ofte ikke er tilgjengelig engang)..Og når d går bra m dem, går d nok heeelt sikkert bra m oss her i Norge også vil jeg tro:)

Skrevet

Jeg vasker alltid jordbaer, enten jeg er gravid eller ikke. :)

Skrevet

Jeg skyller alt frukt, bær og grønt før jeg spiser det.. det får nok ikke bort alt av bakterier, men det får hvertfall bort mold og skitt.. Kan ikke akkurat begynne å vaske med såpe heller da.. vil ikke tro det skulle være no bra d heller...:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...