Gå til innhold

Vasker dere jordbæra ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på toxoplosmose ? Så noen skrev det på skravle i går, at man måtte huske å vaske dem. Men de henger da "over" jorda.. Om katter skulle tisse, så letter de ikke på beina å tisser oppetter som hunder gjør :P Jeg spiser jordbær av og til, men har faktisk ikke tenk over å vaske dem. Lillemann har det fortsatt godt inni magen her iallefall :)

Skrevet

Hei.

Jeg skyller de godt og legger de på tørkepapir slik at jeg får vekk vannet. Vet ikke om det er nødvendig.

Skrevet

Jordbær er jo nesten bare vann og vis man vasker de, så mister de mye av smaken. Jobbet i åkeren:)

Skrevet

Niks :-)

Spiser dem rett fra kurven, helst med en liter is eller to :-)

Skrevet

Hehe.. Nei, jeg vasker heller ikke jordbæra! Hvis jeg ser at det er jord på dem - når det regner kraftig eller de blir vannet så "hopper" det ofte jord opp på dem - så børster jeg det bare av. Vaske jordbær går jo ikke an - ikke med den kvaliteten det har vært på de jordbæra jeg har spist i år. De er jo nesten vassne fra før. En vask ville jo bare laget syltetøy av dem :)

Min baby har det også helt fint - kjenner sprak hver dag nå (ok - dette er andre dagen på rad da, men allikevel, det er hver dag siden jeg begynte og kjenne liv på ordentlig ;)

Skrevet

Hehe..jeg gjør. Men bare skyller de lett da, det blir de ikke vassne av. Bare for sikkerhets skyld :)

Skrevet

Jeg vasker dem. Spiser ikke så veldig mye da.

Skrevet

For meg er det en selvfølge å skylle all jordbær før jeg spiser dem.. Det er jo riktig at de ikke ligger på bakken. Men de hanger nokså nære bakken og kan være befestet av mye forskjellige bakterier både fra jorden og luften.. Er like nøye på dette som alt annet av frukt, bær og grønnsaker, OG SPESIELT NØYE NÅ SOM JEG ER GRAVID..

Skrevet

Spiser dessverer ikke jordbær pga migrene. Får alltid migrene av jordbær:-(

Meeen, skulle jeg spist det nå, hadde jeg garantert skylt dem. Det er jo nesten alltid jord på dem, synes jeg...

Og de ligger over jorden, ja, men noen av dem ligger jo litt nedpå jorden forde...

Kos dere med bæra, jenter... det ser jo sååå deilig ut!!! Og bare lukten... slurp!!!

Skrevet

Dere som vasker jordbæra deres: Har dere aldri vært i en jordbæråker og spist jordbær rett fra planta? Eller plukket epler/pærer/moreller/bringebær og spist det uten og vaske det?

Det gjør i allefall jeg. Det er jo ikke noe kos med jordbær i hagen hvis jeg ikke kan gå og momse jordbær uten å vaske dem først.

Skrevet

Hei

Det er jo ofte rester av jord på jordbærene, pga sånn de vokser. Dermed skyller jeg dem nå som jeg er gravid (men pleier ikke å skylle de norske jordbærene ellers). Toksoplasmose kan være så alvorlig for fosteret, at jeg ikke syns det er noen vits å ta noen sjanse denne ene sommeren! Bare husk å skylle dem før du fjerner stilken. Skylles de etterpå smaker de skikkelig vassent.

Skrevet

Jeg rensker og vasker jordbæra, fordi jeg er redd for å få i meg uheldige bakterier, både fra bærplukkere og fra molda. :)

Tenker med skrekk og gru på plukkerne som går på do uten å vaske seg etterpå! Æsj!

Synes selvfølgelig det er best å spise de direkte fra korga, men siden jeg er gravid er jeg mer nøye nå.

Skrevet

Skyller alltid all frukt og grønt. Spesielt jordbær.. har vel blitt innlært fra barneben, men er også utdannet kokk.. Kan jo ikke servere bær som ikke er skylt....! Nå i disse gravide tider er jeg ekstra påpasselig.Å si at jordbæra mister smaken når en skyller er jo bare tull..

Skrevet

Nei faktisk ikke.. Det er den eneste tingen jeg ikke skyller.. Annen frukt gjør jeg. Den lille min fungerer i hvertfall enda;)

Skrevet

Husk at dersom man blir smittet av toxoplasmose så merker ikke vi det nødvendigvis selv, men babyen kan få store skader - som ikke blir merket før fødselen ...

Men ja, jeg vasker alltid jordbærene. Jordmor fortalte meg at akkurat dette var noe jeg måtte være spesielt nøye med i sommer. Mye på grunn av nærkontakten bærene har med jorden, men også pga hygienen til plukkerne :S

Vasker forøvrig alltid all frukt og grønt!

Skrevet

JA, jeg skyller jordbærene...ikke bare pga at de er i nærkontakt med jorda, men vet jo ikke hvor god håndhygiene de som plukket bærene har heller. Skyller alt av frukt og grønt, også druer, epler og pærer selv om disse henger høyt oppi trærne.

Skrevet

Absolutt!! Uansett om jeg er gravid eller ei.. er hverken interessert i å få Toxoplasmose nå når jeg er gravid ( jordbær er ofte i direkte kontakt med jorda..) og vil heller ikke ha jordbærplukkerbasiller fra en eller annen polakk med dårlige muligheter til å vaske hender i åkeren på noe jeg skal putte i munnen...

Skrevet

Jeg vasker ALT!! Er blitt litt hysterisk. Før vasket jeg ikke jordbæra, men det er jo ganske mye dritt som kan komme på den selv om den henger over jorda.

Skrevet

Ja, jeg vasker bærene om jeg er gravid eller ikke.

De henger da ikke så langt over bakken og når det regner, så spruter det jord på de.

Så man kan like så greit slenge de i en sil og skylle godt over dem.

Smaken forsvinner ikke pga det.....da får man sukkre dem eller servere dem med vaniljesaus:-)

Skrevet

Jeg skyller også alltid jordbær og annet frukt, grønt og bær. Hvis dere bare aner hvor mange som går å tafser og plukker på bærene i kurvene, for så å velge en annen kurv. Æsj, og man aner jo ikke hvor lenge siden de har vasket hendene. Toksoplasmose eller ikke, det er ekkelt uansett synes jeg.

Skrevet

Unnskyld at eg ler, men trur de virkelig at bakterier blir borte fordi om mann skyller bærene i litt kaldt vann?

Sorry men det hjelper lite.

Skal man få bort bakterier, må det kokest eller sprites av.

Joda, man kan begrense bakteriene. Men da må ein skrubbe i vann.

Så lykke til med jordbærskrubbinga i sommer ;)

Skrevet

På matportalen er de helt klare på at alt av frukt og grønnsaker skal vaskes før de spises. Men det er jo opp til deg om du tar sjansen

Skrevet

Jeg elsker jordbær og synes det er ekkelt å spise dem om de ikke er vaska. En stor undersøkelse i fjor viste at en rekke jordbæplukkere må nøye seg med å gå på do borti skauen eller andre enkle kår. De vasker ikke hendene etterpå.....

Synes ikke en skyll ødelegger bære i det hele tatt.

Skrevet

Hvorfor går de da ut og ber gravide være ekstra påpasselige med å skylle frukt og grønnsaker hvis det ikke har noen hensikt?

Kanskje det er jorden i seg selv man ikke skal få i seg, og skylle vekk.

Jeg gjør det uansett, så får jeg ihvertfall skyllet vekk litt jord, sprøytemidler og annet rask.

Skrevet

NOEN har jo plukket disse bærene! Og ofte har disse noen vært på do i skogholtet i utkanten av åkeren, eller i en oppsatt utedo. Håndvask? Hmmm...

Og bærene henger langs bakken. Og hvor katter og andre dyr tisser? Rett ned? Neppe.

Jeg vasker all frukt, helt uavhengig av at jeg er gravid. Den er håndtert av en rekke andre før den kommer i hus hos meg, så det skulle bare mangle.

Det er da også anbefalingen fra "myndigheta", men mest av alt sunn fornuft, spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...