Gå til innhold

Skjønner ikke helt hva som er viktig med veldig stor bag..

Anbefalte innlegg

..for man går jo over til sportsvogn rundt 6 måneders alder allikevel? Jeg jobber i barneutstyrsbutikk og alle vi som jobber der lurer veldig på hvorfor så mange absolutt skal ha størst mulig bag på vogna si. Selv om barnet er født på vinteren og man trenger pose i bagen så er det jo begrenset hvor stor bagen må være? Vi anbefaler alle å investere penger i ei god sportsvogn da det er denne man bruker lengst, istedetfor å kjøpe ei veldig dyr og tung bag/kombi/duo-vogn. Har lurt veldig på dette med kjempestor bag :-)

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hva som er gjennomsnittlig lengde på babyer, men min var 75 cm på 6 mnd kontrollen -det er jo legden på OTH bagen, så den måtte jeg kassere tidlig.

En av grunnene til at babyer skal ligge i bag i mer enn 6 mnd er fordi de færreste klarer å sette seg opp selv. Et bar som ikke kan sette seg opp bør ikke sitte i sportsdelen -den må være i liggestilling. Bagen er lunere og vendt mot den som triller. Mange sportsvogner har ikke denne muligheten.

Kanskje du skulle, om du faktisk jobber i en barneutstyrsbutikk, sette deg litt mer inn i det du jobber med. 6 mnd er tidligste alder når det kommer til bruk av sportsdel.

Sååå enig med deg HI. Er så lei av å høre at det er bare de svære solide vognene som er det eneste som duger til en liten baby.

Interessant paradoks at når en baby er 3-4 kg og 50 cm lang ligger de i en svær vogn på gjerne 17 kg. Men når de er blitt større får de seg en nett vogn til kanskje 9 kg.

La forressten OTH baggen min ved siden av Simo kombibaggen til svigerinna mi. Vi fant ut at babyen hadde bedre plass i OTH baggen. For Simo sin var så smal.

Så sant så sant. Merkelig at de med kjempestore vogner alltid kjøper en lettere og nettere sportsvogn etter ganske kort tid ;-) Men sjelden at de med feks Easywalker og OTH gjør det. Mange hos oss vil ha Simo fordi "den har jo så stor bag", men når vi begynne å måle og sammenligne så er den jo som du sier smalere enn flere andre bager. Må være veldig upraktisk og slitomst å drasse rundt på en vogn på nesten 20 kilo, puh..

Jeg, derimot, skjønner ikke at folk absolutt skal ha ungene sine over i sportsvogn fra så tidlig som 6 mnd alder... Så jeg er en av de som kjøper stor bag og har barnet i den til det er nærmere året. (Legger til at jeg har sittefunksjon i bagen som blir brukt i korte økter fra 6-7 mnd alder.) Men å ha barnet sittende i sportsvogn fra 6 mnd alder det skjønner jeg ikke.

Annonse

Må barnet sitte i en sportsvogn egentlig, kan vel legge ned ryggen? Jeg har tre barn og aldri om jeg hadde fått noen av dem til å ville ligge i bagvogn helt til de var nærmere året! To av dem begynte å krabbe og sette seg opp selv når de var 6 måneder, men dette er jo veldig forskjellig da =) Du har jo baby lenge ihvertfall!=)

Alle mine har både gått tidlig, krabbet og satt seg opp tidlig osv, men det har aldri vært vanskelig å ha dem i bagvogn lenge fordet.. :) (De sitter jo like fastspent i en sportsvogn.) Dessuten har de jo ikke vært i vogna "hele dagen" for å si det sånn, kun ved turer da de alikevel har sovet i et par timer/mesteparten av turen og på kjøpesentere. Har fungert fint det. :)

Mine barn har vært ganske store, 54 og 56 cm når de ble født, vokste ut av bagen på kombivogna rimelig fort, så lenge de måtte ha voksipose oppi. Nå vil jeg ha en vogn med større bag til mitt høstbarn, da det er lunere for en liten baby å ligge i en bag. Ungene har kost seg med å ligge flatt i vogna på tur, selv om de har vært veldig aktive ellers. Har ikke behov for å frakte vogna mye med bil, så vekt bryr jeg meg ikke veldig mye om. Vi har jo alle forskjellige prioriteringer i fht hva som er viktig mht vognvalg. Bra ikek alle velger likt synes nå jeg..

Helt enig med deg som har skrevet innlegget. Det er også mange sportsvogner som er supre så ingen fare med små babyser oppi der. Jeg hadde Teutonia og byttet ut baggen med liggeforlenger og sportsvogndel da babyen var 5 mnd. lå som en prinsesse der. Også syns jeg det er mye tryggere med 5 punkts seler og sporsvognsstang når barnet har begynt å sitte enn de som sitter med separate seler i bagvogner. så en i butikken i går og det så jo ut som barnet holdt på å falle ut for han ville jo ikke sitte sånn pluss at vogna (simo) hadde så innmari fjæring at når barnet rørte på så fulgte vogna etter liksom. Enig at barnet skal sitte når de er 6 mnd men de fleste vogner man bytter til har jo full liggestilling eller hengekøyestilling som OTH, EW etc så null problem der.

nevøen min ble født i mai, og vokste ut av bagen før han var 3mnd, -også uten pose!

- Jeg får et augustbarn (som mest sannsynlig også blir stor), og ønsker å kunne å ha ungen i bagen iallefall til 6mnd, og da er jeg avhening av å ha pose i bagen. -Ergo må jeg ha en relativt stor bag.

Annonse

Har man en vogn som er vendbar og med full liggestilling trenger man ikke stor bag! Da kan man jo bytte til sportsvogn kjempe tidlig om man vil. Og om man har en god pose og fotrekket til vognen på er det ikke mindre lunt i det hele tatt!

Har man derimot en vogn hvor sportsvognsdelen ikke er vendbar, ja da lønner det seg å ha stor bag, sånn at man kan ha babyen mot seg lengst mulig. For å ha en baby på 5-6 mnd. fremovervendt er ikke så kjekt, ikke er det noe lunt heller. Derfor forstår jeg de som velger feks. TFK fremfor OTH pga størrelse på bagen, dette er jo for å kunne ha babyen mot seg lengst mulig.

Helt enig! Brukte simo kombi til datteren vår. Hun var stor og vi måtte ta ut bagen da hun var 4 mnd for da var det ikke plass til henne og pose. Da ville hun ikke ligge når hun var våken heller så da måtte vi uansett gå over til sportsdelen. Det er jo ikke noe poeng å gå over til sportsdel fortest mulig men noen av oss får jo unger som sitter tidlig og som nekter plent å ligge i bag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...