Gå til innhold

Er så usikker angående høsten!tips og gode råd taes i mot med takk:)

Fjuolla

Anbefalte innlegg

Min situasjon:

Jeg er student og far jobber fulltid. Har tatt årsstudium i år og søkt på bachelor til høsten, har vel derfor rett til fødslesstipend(?)har termin i slutten av november og blir og begynne på skolen og gå så lenge jeg klarer.

Men så er jeg veldig usikker på om man skal ta permisjon et helt år,(for da mister jo far rett til fedrekvoten?hvis jeg ikke tar feil), eller så kan jeg jo prøve å gå skole etter jul, men rekker jo ikke å ta eksamen til jul. Så er det jo det med smutthullet og at jeg må være 75% student for at far skal ha rett til pappa perm..off nei er så forvirret og usikker.

Føles liksom så vansklig alt sammen:/

Vil gjerne høre om det er noen andre som er/har vært i en lignende situasjon og hvordan dere valgte og gjøre det.

trenger oppmuntrende tips:)

Fortsetter under...

Far har nok ikke rett på fedrekvoten uansett, når du ikke har jobbet i minst en 50% stilling.

Men han har en selvstendig rett til å kunne ta ut foreldrepenger dersom du studerer eller jobber 100% .

Når jeg fikk gutten min i januar 2005, tok jeg permisjon fra skolen. Far kunne desverre ikke ta ut noe permisjon da. Men det var fordi jeg ikke visste om den muligheten at dersom jeg hadde vært aktiv student hadde han kunnet ta ut permisjon. Så hadde jeg visst det, hadde jeg nok valgt å ikke ta permisjon. Denne gangen, skal jeg være registrert som student etter fødselen. Og det er en kombinasjon med at jeg vil bli ferdig med studiene og sånn at far skal kunne ta ut permisjon.

Vil bare oppklare en ting. Fedrekvoten er 6 uker permisjon som har har krav på, uavhengig om mors jobb / studier. Dersom man ikke er enslig forsørger, så faller denne permisjonen bort dersom far ikke tar den. Mor har ikke rett til permisjon disse 6 ukene.

Men, når det gjelder den permisjonen som kan fordeles etter ønske (dvs ikke fedrekvoten på 6 uker eller "mødrekvoten" 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel) er jeg usikker på hvordan mors jobb eller studier påvirker fordeling og økonomi hvis far tar ut permisjon..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...