Fiona- Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Ikke fisk og ikke grillmat. Det å være noe som kan settes på bordet som folk kan forsyne seg av. Ikke bare "til en person" om dere skjønner hva jeg mener. Og det bør kunne lages klart et par timer i forveien. (og evt bare varmes opp) Håper noen har gode tips, da jeg er helt blank
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Eller skal du ha med deg en ting kanskje? Jansons fristelser, eller bare fløte gratinerte poteter Potetbåter Pastasalat Mauds nubbesallad http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4927
Dronning Sånnja Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Noen forslag: -Pai som kan severes kald? ..eller varmes opp dersom det er mulig. -Pastasalat eller en annen god salat -Hjemmelaget potetsalat -Spekeskinke -Karbonadekaker Lykke til!!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 På en svensk midtsommarfest, spiser de: Jansons frestelse Kreps Sild Hvitt brød Rødbetsallat Kan også ha: Kjøttboller Småpølser Stekte poteter Ulike sallater (bladsallater/pastasallater/maionessallater/potetsallat) Eller du kan ha med deg en gryte med gryterett, eller en form med en ovnsrett (mosaka/lasagne) Men det er jo ikke "svensk midtsommar mat" da ;o)
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Kjøttbullar må jo bli en hit da:) Kan anbefale varianten du finner på matprat.no.... tapasboller:)
Fiona- Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2008 Takk for tips Blir mest svensker der, naturlig nok, men jeg er ikke svensk, har heller aldri vært på midtsommerfest før - så svensk tradisjonsmat tror jeg at jeg overlater til noen andre Men f.eks lasagne var jo ikke dumt!!
prekæs Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Hadde jeg, som nordmann blitt bedt om å bidra med mat til en midtsommerfeiring, hadde jeg tatt med spekemat som fenalår og sognemorrpølse. Eller kjøpt ferske reker.
najs Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Nei, du må ikke ha lasagne!!!:-) Vi svensker tar midsommar ganske allvorligt, og gleder oss til en viss type mat:-) Nypoteter, kokte i dill Sild (gjerne løksild) Rømme Hakked gressløk... ...er et must på midsommer. Sen kan du spe på med litt annet koldtmat. Som laks, spekeskinke, waldorfsalat osv. Man må nesten avslutte med jordbær og is eller jordbærkake. Kjøttboller, janssons frestelse osv er svenskenes julebord, ikke midsommermat;-)
grå :) Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 jansons frestelse omelett kjøttboller/prinskorv smørgåstårta
Fiona- Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. juni 2008 Det som er er at alle som kommer skal ha med noe mat. Så nypoteter og sild er det andre som ordner med! Laks, spekeskinke og en haug med salater er også allerede "opptatt". Kjøttboller er det også noen som ordner med... Men kanskje jeg får sørge for å ha noe brød til all salaten i alle fall
najs Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Åh ja, da ville jeg tatt med meg noe norsk, eller ost og kjeks er jo alltid godt til:-) Kos deg med midsommer, det ska vi, med blomsterkranser i håret:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå