Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig problemet med å arve madrass fra eldre søsken? Vi kjøpte ny dyr madrass til første barnet og venter nå nr 2. Dette er bare knappe 3 år siden og madrassen har aldri vært tisset i eller noe sånt og trekket som kan tas av og vaskes er ganske tjukt.

Er det da noe problem å la den nye arve denne madrassen dersom jeg vasker trekket og lufter madrassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer til å bruke samme madrass på nr to, kjøpte ny til gutten vår som er to nå. Har heller aldri hatt noe uhell og overmadrassen skal jeg jo vaske.

Skrevet

jeg bruker samme madrass til nr 2 nå.. bruker samme dyne og eg

Skrevet

Fetteren til mannen min mistet deres over 8 måneder gamle vakre prinsesse i krybbedød. Så vi bytter ut alt til mine jenter. Ser det som en billig invistering. Når krybbedødforeningen/forskere mener gamle madrasser kan være en faktor i krybbedød vil jeg følge deres råd.

Skrevet

Men er det en gammel madrass hvis den bare er 3 år? Hva er grensen for dette?

Skrevet

Mine barn er 16 måneder mellom bruker ikke samme madrass til de.

En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø så derfor ser jeg det som en billig invistering kjøpe ny til ny baby. Jeg har betalt undt 700 kr for god springfjærmadrass hos Fru Lyng.

Om økonomien er problemet ville jeg nok heller kjøpt to billige madrasser enn en dyr madrass.

Skrevet

Studier fra Skottland viser også at krybbedød-risikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass.

Men andre farer kan også være :

Om mann fyller babysengen med kosetepper, sauseskinn, puter eller bamser.

For ifølge det amerikanske Consumer Product Safety Commission skyldes omtrent en fjerdedel av alle krybbedødsfall i USA at barnet har blitt kvalt av puter, tepper eller lignende i sengen

Havner babyen på magen under søvnen, kan det lille nurket bli liggende med ansiktet ned i myke tekstiler - og bli kvalt.

Derfor anbefaler Pasienthåndboka at spedbarn ikke skal ha puter, myke bamser, pyntetepper eller saueskinn i barnesengen.

Skrevet

Synes vi skal gjøre det skikkelig koselig for våre små nydelige, og legge de rett på en plastbelagt madrass surret fast til sengebunnen i en pose så de ikke kan snu seg og suge inn trekket på plastmadrassen!

Selvfølgelig skal man ta hensyn til å forebygge mot krybbedød. Men det jo med å la barnet få ha noe komfort også. Det gjelder å finne en gylden middelvei som fungerer for det enkelte barnet/familien.

At barnet begynner å snu seg i sengen er jo en naturlig del av at barnet begynner å bli mer motorisk sterk. Er ikke for å surre barnet fast til sprinklene slik at det ikke får snudd seg. Det er en utviklingsprosess. Datteren på 2,9år nå, legger seg i favorittstillingene, og den har hun hatt en stund.

Saueskinn er noen skikkelige støvsamler, og ambefales ikke til barn med astma, men de er med på å regulere varmen og dermed komforten til barnet - sove lenger - gladere barn. Ok, det med bamser kan jeg være enig i, de er mest til pynt og veslemor klarer nok ikke å dytte den vekk enda (6 mnd).

Ang om man skal ha ny madrass, synes jeg det er fornuftig å arve en madrass som er vaskbar og hvertfall om det brukes skinn oppå. Det beskytter jo madrassen mot mange uhumskheter et barn kan avgi seg på madrassen. Skinnet vaskes enkelt i vaskemaskinen etter uhell. Bleier nå er jo også så gode, at det er ikke mye som har havnet ut i sengen.

Ble en innmari lang innvending, men ikke tolk den øverste kommentaren for alvorlig - det er en gylden middelvei for det meste, håper du klarer å finne den som passer for dere :o)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet m arvet madrass så lenge den er blitt beskyttet og ikke er full av gamle gulp/spy/-og andre flekker. Og så er det jo lov å sende madrassen på rens mellom hvert barn da om man skal være på den sikre siden.

Vi har brukt madrassbeskyttelse under lakenet og i tillegg har vi hatt lammeskinn, så det blir ihvertfall ikke klamt. Madrassen har ikke vært i berøring av kroppsvæsker, så vi skal uten betenkeligheter bruke denne til nestemann.

Trodde største risikoen var om foreldrene røyka, og at ingenting kan kompensere for det, men at nr.2 risiko var brukte madrasser m/ gamle kroppsvæsker som ble til bakteriekoloni...

Men dette kommer alltid til å være en uenighet, og man vil alltid ha delte meninger om emnet!

Skrevet

Alle mine har arvet madrass etter hverandre. Ser ikke problemet.

Yngstemann fikk ny madrass,fordi jeg ikke hadde madrassene lengre,etter flytting.

Madrassen hans er platbelagt.Vaskbar og dyr, og ikke farlig å arve for nestemann heller.

'

Det er andre faktorer som spiller en langt større rolle enn madrassene når det gjelder krybbedød.

Skrevet

Vi skal bruke samme madrass til nummer 2. Madrassen har alltid blitt brukt med overmadrass og med tisselaken mellom overmadrassen og selve madrassen. Den er i god stand og har aldri fått gulp eller andre kroppsvæsker på seg. Hadde ikke overtatt en utbrukt, møkkete gammel madrass, men når det er storebroren som fikk den ny og jeg vet at den ikke har blitt utsatt for noenting kommer tulla selvfølgelig til å bruke samme madrassen.

Foreløpig sover hun i en liten bed-side-crib... :o)

Skrevet

du ser ikke problemet??

Skrevet

Det er de flekker og skit man ikke ser som er problemt. Personlig ser jeg på ny madrass like viktig som nytt bilsete etter 4 års bruk. Men det er meg.

Skrevet

Andre ting også spiller inn ja. Men når forskere i krybbedød sier att det er en av årsakene føler jeg det er min plikt som mor følge rådene. Er en grunn krybbedød er mer enn halvert siden 80 tallet.

Skrevet

Madrassen her er belagt med plast, lett å vaske og ikke noe problemer når det gjelder flekker og skitt.

Hysteriet vil jo ingen ende ta hos enkelte av dere! Madrassene barna ligger på, med mindre de er mange tiår gamle, ikke farlige.

Skrevet

Noen mente det var hysteri legge ungene på rygg om natten også men det er også en av grunnen til att krybbedøden er mer enn halvert. Du får gjøre det du ønsker men jeg følger råd fra forskere.

Skrevet

Så lenge madrassen kan rengjøres så forstår jeg ikke problemet. Ellers så har jeg faktisk spamdert ny madrass på nr 2 (1.5 år mellom mine). Kjøpte veldig billig og bra på Ikea.

Ellers er jeg 100% for å arve og gjenbruke:)!

Skrevet

Da er det nok mye bedre å sende madrassene på søppelfyllinga så de brennes og lager farlige giftgasser som går rett i lufta vi puster inn. Mye bedre!

Skrevet

Ja =0)

Skrevet

Vis meg en link der det står at forskere har kommet fram til at en arvet madrass er livsfarlig.

Skrevet

Og der står det følgende:

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

Sitat slutt.

Kan jeg understreke at det viktigste er at madrassen er "ren og fast" ifølge dem? Dvs at ikke alle gamle madrasser er farlige, bare fordi de er brukt!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva gjør man med madrassen i barnesenga på hotellet når man er på ferie da?

Skrevet

Om dere ikke kan ta med egen reiseseng kan dere ta med ett stort tisselaken og la ungen sove på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...