Gå til innhold

Hva er vanlig pris for en dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får ikke barnehageplass og må da få dagmamma til mini fra høsten av. Har ingen anelse om hva dette "bør" koste... Regner med at det er forskjell på "svart" og "hvit" dagmamma. Kan noen gi meg et hint om hva det ligger på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Bør" og "Bør"... En super dagmamma bør vel tjene (før skatt) omtrent det samme som du tjener før skatt. Hvis du er god i jobben din da :-)

Så kan du dele denne summen på antall barn du synes det er bra for ditt barn at hun passer samtidig.

Dette blir dyrt, og selvsagt bør det offentlige bidra noe, slik de også gjør til vår lønn (vi som jobber i barnehage).

Hva det ligger på, er en helt annen sak. Betaling på 5-6.000 pr barn pr måned, hvorav en tusenlapp er til utgifter. Skjelden at en (hvit) dagmamma har en årslønn over 150.000.

Skrevet

He he... Fint svar, må bare presisere at det ikke lå noe kritikk i spørsmålet mitt...!! Var ikke meningen å tråkke noen på tærne...

Er ikke sånn at jeg ikke unner dagmammaer god lønn, men er selvfølgelig litt kjedelig å måtte betale mer for den tjenesten enn hva det koster for en barnehageplass når man aller helst ønsker seg en barnehageplass...

Greit å ha en viss anelse når vi skal møte en potensiell dagmamma neste uke.

Skrevet

Heisann!

Jeg har vært dagmamma i mange år nå,og jeg har hatt betalt 3500-4000 i mnd...synes selv det er litt drøyt med 5-6000. men selvsagt skal man ha betalt for jobben man gjør... jeg har vært så heldig at jeg har alltid hatt så stor etterspørsel at jeg til slutt måtte si nei til folk..skulle kanskje starta opp familiebarnehage..hehe..hvor holder du til da??

Skrevet

Ja, klart man skal ha betalt for jobben man gjør ;-) Det er jo en fantastisk viktig jobb!! Syns også at 6000 begynner å bli litt drøyt (særlig når jeg regner med at vi må betale for 2 måneder vi ikke kommer til å benytte oss av og at kontantstøtten først kommer i november), men skjønner jo at prisen må opp om folk skal tjene penger på det.

Jeg bor for tiden på Valler i Bærum, men flytter til Billingstad i løpet av sommeren/høsten. Like fordømt umulig å få tak i både barnehageplass og dagmamma begge steder ;-)

Var det i nærheten av deg? Ser du hadde termin 06.09, gutten min er født 20 oktober 2007, det hadde nok blitt en bra match!! He he... Si ifra om du bor i nærheten og finner ut at du vil starte opp enten som fam barnehage eller som dagmamma!!

Skrevet

med kr 3300 i kontantstøtte, sparing av kr 2600 ved å ikke måtte betale for barnehage, og ingen matpakke å lage - da synes jeg at kr 6000 (kr 34/time for å passe på noens liten skatt) er helt rimelig!

Skrevet

bor nok desverre litt langt unna gitt...bor i sandefjord jeg

Skrevet

Ja, det ble nok i lengste laget, er jeg redd ;-)

Til mybrit:

Jeg sier ikke at det er urimelig eller at det ikke er verdt det. Men når vi må betale for pass av mini fra august og han ikke skal begynne før i oktober, kontantstøtten kommer ikke før i november, så skjønner vel alle at det er litt "sure" penger å betale?! Hadde vi fått barnehageplass, ville det kostet oss ca 4600, mens for dagmamma blir det 14.700,- (hvis prisen er ca 6000 og vi må bet fom aug). Ganske mye annet jeg kunne tenkt meg å bruke 10` på og det er IKKE fordi jeg ikke unner dagmammaer batalt for den jobben de gjør...

Skrevet

Hadde du fått bhg plass (i en privat bhg) fra august, og ikke begynt i før i oktober, ville det kostet det offentlige (stat og kommune) ca 24.000 i støtte for august og september. Uten at noe barn av den grunn benyttet det pedagogiske tilbudet det offentlige mente å støtte.

Dette er ikke noe problem for ett barn, men det har etterhvert (i hvert fall i Oslo) blitt mange som tar imot plass fra noen måneder før permisjonen går ut. Gjør 1.000 mødre dette, betyr det 24 millioner offentlige kroner brukt på å ha plasser stående ledig. Ganske mye annet jeg kunne tenkt meg å bruke 24 offenltige millioner på.

Resultatet er at Oslo kommune faktisk har innskjerpet at støtte bare utbetales for plasser som tas i bruk. Noe som igjen har fått de private til å bli forsiktigere med å tildele plasser til barn som er så små at de ikke skal benytte plassene fra start.

Det er altså ikke helt relevant å sammenligne med hvor lite du personlig ville betalt dersom du fikk en offentlig subsidiert plass som du kunnne la stå ledig. Om det er surt å betale (selv) for at en dagmammaplass skal stå ledig, så prøv å få en dagmamma fra oktober. De fleste dagmammaer tar tross alt ikke betalt før barnet begynner, nettopp fordi kostnaden faller på foreldrene og ikke i hovedsak på det offentlige.

Skrevet

Jeg ser den. Hadde aldri trodd jeg skulle bli en av dem som gidder å bruke tid og krefter på å diskutere personlige synspunkter her inne, men jammen... ;-)

Litt frustrasjon må det være lov å vise når man har vært så "korttenkt" å få barn etter august (desverre ikke så lett å planelegge det når man har brukt et par år på å få det til)... Hadde slevfølgelig gitt faen om jeg hadde hatt mulighet til å bli hjemme som mange andre gjør rundt i nabolaget her pga at det er umulig å få barnehageplass og rimelig vanskelig å oppdrive dagmammaer. For å si det sånn, så kan dagmammaene stille hvilke krav som helst, for det er nok av desperate foreldre som bare må ha noen til å passe på den lille!!

Skrevet

syntes også 6000 er litt mye, vi er jo begge studenter så har ikke så god råd, man får kontantstøtte om man har dagmamma men får man noe støtte om man har barnehageplass? blir veld dagmamma på oss da siden vi kan få litt hjelp da...

Skrevet

Ungmor:

Du lurer på om man får noe støtte om man har barnehageplass?

Ja, har du barn under tre år får barnehagen ganske mye støtte, slik at du selv kan betale kun 2330+matpenger pr måned, og vi assistenter likevel kan tjene 250.000-300.000. Og dét med kun tre småbarn pr. ansatt.

Har du derimot dagmamma, får du kontantstøtte, slik at du selv kan betale f.eks. kun 2.330 plus matpenger plus denne kontantstøtten. Derved kan en hvit dagmamma få 6.000 pr barn. Holdes matpengene utenfor gir dette en årslønn på 170.000 om hun har tre dagbarn hver eneste måned hele året untatt juli.

Skrevet

Om du skal ha dagmamma i bærum må du nok regne med 5-6000 kr i mnd. Det er såpass dårlig med barnehageplasser her, og som de andre sier. Dagmamman skal jo også betale regningene sine og leve.

Men jeg hadde nok da sørget for at den aktuelle dagmamman ikke hadde mer enn maks 3 barn.

Lykke til i letingen! (er forresten fra valler selv;)

Skrevet

Du verden for et merkelig svar!!!

Sitat fra assistent:

"Bør" og "Bør"... En super dagmamma bør vel tjene (før skatt) omtrent det samme som du tjener før skatt. Hvis du er god i jobben din da :-)

Med mindre du vet hva hovedinnlegger jobber med og hva hun tjener, så var dette svaret her helt usaklig.

Personlig så kan jeg ihvertfall ikke se hva det har med saken å gjøre hva jeg og mannen tjener feks. Det er jo forskjell på yrker og utdanning!!!

Skrevet

Kanskje en merkelig tanke for Trolltussa, men jeg mener faktisk at folk som er virkelig gode i jobben sin bør tjene omtrent det samme.

Klart det er forskjell på yrker, noen jobber med det ene, og noen med det andre. Men det BØR vel strengt tatt ikke være stor forskjell på lønnen til supre yrkesutøvere selv om de er supre i forskjellige yrker?

Du nevner utdanning. Greit. Folk med utdanning har gjerne studielån å betale på de første 20 årene. Merkelig nok er det etablert praksis (i hvert fall i det offentlige) at folk med utdanning skal ha høyere lønn dess lenger det er siden de tok utdanningen, altså dess mindre de har å betale på studielån.

Likevel: La meg si at jeg synes det ville være rettferdig om en virkelig super dagmamma tjente omtrent det samme (etter utgifter til mat etc til dagbarna) som en god HI eller trolltusse tjener i sin jobb (etter eventuelle utgifter til betaling av studielån).

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Så du mener altså på ramme alvor at en dyktig selger på McDonalds skal tjene like godt som en dyktig høyesterettsadvokat.

Ville du selv vært villig til å betale kr 500,- for en hamburger dersom den var sinnsykt digg da???

Eller tror du kanskje at en person gidder å studere juss i 5 - 8 år for så å tjene 100,- i timen?

Med de uttalelsene så hadde du nok likt å være kineser under Mao. Han sendte de høyt utdannede ut i åkeren, og ufaglærte inn i operasjonsalen. Vet du hvor mange liv som dermed gikk tapt?

Nicket ditt taler jo for seg selv, men det er jo enkelt å skjønne at du selv er uten utdannelse. For dersom du hadde sitter i årevis på et universitet og hatt gjeld oppunder øra, så hadde du nok neppe ment at man skulle tjene det samme som en dagmamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...