Gå til innhold

Amming og slanking?

kriztie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har født før og har erfaring. Går man ned i vekt når man begynner å amme? Dette er sikkert veldig forskjellig fra kropp til kropp, men hvor mye kan man gå ned?

Litt dumt spørsmål, men jeg måtte bare spørre:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Dette er som du sier veldig individuelt.

Som to kontraster kan jeg si hvordan det virket på meg kontra ei venninne av meg.

Første gang la jeg på meg 12 kg. Da jeg et år senere var ferdig med amminga var jeg 22 kg lettere, altså 10 kg lettere enn før jeg ble gravid. Jeg er ganske tynn fra før, og jeg skal love det at det var ikke noe vakkert syn, og i tillegg var jeg tydeligvis mottagelig for alle virus som herjet.

Andre gang jeg gikk gravid hadde jeg dette i bakhodet og prøvde virkelig å legge på meg slik at jeg hadde litt å gå på. Resultatet ble 14 kg opp. (Jeg har høy forbrenning til vanlig) I tillegg passet jeg på å spise ofte og mye under amming og denne gangen var jeg "bare" noen få kg lettere etter amming i forhold til før graviditet.

Så jeg går for samme "oppskrifta" som sist denne gangen også. Spiser mye og ofte for å få litt spekk.....:)

Mi kjære vennninne, derimot, la på seg ca 25 kg og har slitt hardt i ettertid med å få bort kiloene. Amminga hjalp ingenting, og begynner å nærme seg normalvekt etter snart 4 år.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har to barn fra før. Amming har ikkje hjulpe på vekta mi! Endå eg har amma mykje og til dei var 14 mnd begge to. No skal det seiast at eg begge gangane har slutta amming pga ny graviditet:-) Men som andre tidlegare nemnt- dette er individuelt. Har også vennar der vekta berre "renn" av når dei ammar. Livet er ikkje rettferdig!

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt ja, og det finnes sikkert like mange teorier som det finnes ammende..... Men jeg har hørt at det er lettere å gå ned i vekt mens man ammer dersom man har fått en gutt, og om det er tilfeldig eller ikke så stemte dette for meg. Min førstefødte er en gutt, og mens jeg ammet så raste kiloene av meg. Jeg har alltid vært litt lubben, men mens jeg ammet gutten min kunne jeg spise hva som helst og likevel gå ned i vekt. Jeg ammet han til han var 13 mnd, og etterpå kom desverre kiloene tilbake. Da jeg ble gravid med nr. 2 veide jeg nøyaktig det samme som da jeg ble gravid med nr 1, 3 år tidligere. Nr 2 ble ei jente, og selv om jeg ammet henne like lenge som nr. 1, så ville ikke kiloene forsvinne.... Jeg måtte legge om kostholdet og jobbe mye mer for å gå ned i vekt. Nå venter jeg nr. 3 så det skal bli spennende å se hvordan det går denne gangen....... Jeg la på meg ca. 10 kilo i begge svangerskapene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...