Gå til innhold

Forkjøla og gravid....

Anbefalte innlegg

jeg bare lurte på om noen vet om man blir lettere syk når man er gravid??+ Først så fikk jeg bihulebetennelse....fikk ikke pencelin pga. graviditeten....så det tok 2 uker før jeg ble helt bra....nå er jeg forkjølet..... hjelp...kan ikke være mer borte fra jobb nå....legen min sier at jeg kan ta Ibux og paracet....kan det stemme da???????????Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli frisk og holde meg frisk???+

Forslag mottas med takk:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138030126-forkj%C3%B8la-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg og var veldig forkjøla med vondt i hals, ører og bihuler, men feber! jeg var så redd for at jeg skulle "koke" embryoet at jeg tok paracet hver gang feberen ble for høy, ca 3 ganger daglig i 3 dager:S ibux skal visst ikke være så bra når man er gravid:S

Det skjer noe mer slimhinnene når man er gravid, så det er visst lettere å få bihulebetennelse og sånn. Hadde selv bihulebetennelse for noen uker siden, det er noe dritt når man ikke kan ta noe for det!

Jeg ble fortalt at paracet var ok, men at Ibux skal man ikke ta når man er gravid.

Har ikke andre tips enn vanlig sunn livsstil for å unngå det igjen... Saltvannspray med en gang du begynner å bli tett for å unngå opphopninger og betennelse...

god bedring!

Ibux har jeg hørt at ikke er bra, men det hjelper jo ikke mot annet enn smerten uansett så er jo ikke vits å ta. Ta heller paracet som er febernedsettende. Tror det er lettere å bli syk som gravid ja, immunforsvaret jobber nok mer med å holde fostere friskt enn deg.. jeh har Herpes simplex (eller forkjølelsesår på munn som mange kaller det) Det ligger latent i kroppen min hele tiden, men bryter bare ut når immunforsvaret jobber med noe annet og derfor ikke klarer å holde det igjen. Jeg fikk utbrudd med en gang jeg ble gravid nesten og har hatt små utbrudd hele tiden. Vanligvis får jeg det bare når jeg er forkjøla eller syk på annen måte.

C- vitamin får du aldri for mye av, det er et vannløslig vitamin som du tisser ut overskuddet av. derfor kan du stappe innpå med så mye appelsiner du bare orker og det hjelper jo mot forkjølelse. Hold deg unna air condision (eler hvordan det skrives;)) jeg får hvertfall bestandig ørebetennelse og sår hals av det..

ellers må du bare prøve å spise så sunnt du kan og holde kroppen aktiv:) Lykke til, skjønner at det er frustrerende å være syk hele tiden;)

Paracet er trygt, Ibux bør du ikke ta. Penicillin(Apocillin/Weifapenin etc) kan man trygt ta når man er gravid, men ikke alle andre typer antibiotika. Men når det er sagt, er ofte antibiotika lite effektivt mot bihulebetennelse fordi medisinen ikke trenger så godt inn i bihulene. Det beste er å få godt "avløp" av sekret ved å skylle med saltvann og bruke nesedråper(ikke mer enn 10-14 dager). Ligg høyt med hodet om nettene, da minskes presset. God bedring fra "gammel" allmennpraktiker!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...