Gå til innhold

Hvilken prevensjon?

Lone*

Anbefalte innlegg

Hørte det skulle være en ny type p-pille på markedet.. noen som har prøvd den? Noen som vil anbefale noe anent enn p-piller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på p-piller i all min tid, men nå skal jeg faktisk prøve å sette inn en hormonspiral. Var å pratet med legen min i dag og bestilte tid. Men får ikke lov å sette den inn før om minst 6 til 8 uker ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til fruktbarhets computer - pearly. Skal ALDRI mer putte hormoner i kroppen, jeg blir et monster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekiam,

det høres interessant ut. Hvordan funker det nå når man fullammer før eggløsning kommet? Hvor får man tak i denne - apoteket?

Blir også monster av hormoner - hadde tenkt å prøve spiral, men tenkt i lang tid på sånn fruktbarhetscomputer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ærlig ikke begynt med den igjen, så har ikke fått satt meg inn i det :) Du får kjøpt den jeg bruker på nett i alle fall. Koster litt, men er en investering. Se www.pfc.no :)

Jeg sendte akkurat inn et spm om dette til leverandøren, så kan jeg gi beskjed når jeg får svar! Er jo på tide at jeg begynner igjen.. Er delte meninger om fruktbarhets computer, men jeg kjenner ingen som har blitt ufrivillig gravide eller er misfornøyde. Jeg har i alle fall bare lovord å si om den.. legen min syntes og det hørtes ut som en god idé :) Det skal legges til at jeg har prøvd "alt" av prevensjon uten å finne noe som fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Jeg har ikke positiv erfaring med Pearly.

Fikk aldri klart svar på når jeg hadde eggløsning jeg. Brukte den i ca 2 år uten at den funket.

Ble også gravid og den sa ingen ting om det heller....

Så før dere bruker penger på det anbefaler jeg dere å tempe med "vanlig" temp.måler. Dersom deres tempratur er enkel å lese i forhold til når dere har eggløsning og ikke så er det sikkert en god investering, men for meg som hadde tempratur som gikk opp og ned hele tiden til gjennom hele syklusen så hjalp det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos fastlegen min på fredag og han anbefalte meg da cervazette ( tror jeg det heter) det er akkurat som p-pilla men inneholder ikke ( eller veldig lite) østrogen ( hormoner), jeg ammer og da er det den beste løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerazette heter den, er en minipille! Er fin å ta når man ammer.. for de som tåler østrogen. Ble tullerusk av den og jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var kjempefint med p-ring - slapp bivirkninger og slikt - men nå klarte jeg jo å bli gravid med p-ring, så jeg vet ikke om jeg skal anbefale deg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også fruktbarhetscomputer (Lady-comp- 'storesøsteren' til pearly (samme produsent og leverandør, se www.buenaventura.no))- og det har funket utmerket her i huset i 6 år! Koster litt ja, men er en engangsinvestering, som man har tjent inn igjen etter ca 4 år m p-piller, mener jeg å ha hørt.. Dessuten har man 20 års garanti.

Jeg vil ikke putte unødvendige hormoner i kroppen, da jeg vet litt om alle skadene det kan gjøre på min dyrebare organisme over tid (les en bok som heter Den bitre pillen!!). Defor synes jeg det er et supert "naturlig" alternativ.

Men- problemet er jo, Nekiam, at den er ubrukelig som prevensjon inntil eggløsningen er på plass igjen! hadde samme problem sist gang, og da tok d 8 mnd før syklusen var i gang igjen.. Man er jo mest fruktbar rett før EL, og da er det jo litt sent når comp'en omsider signaliserer at EL har inntruffet og man har hatt sex først... Legen ga meg resept på Cerazette for sikkerhets skyld, men vil neppe bruke den.. Da er det bare et alternativ for meg da, inntil EL er i gang igjen; kondom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått cerazette da jeg var til legen sist. Hu sa jeg skulle ta den første mensdag, men andre jeg har snakket med sier man ikke trenger vente på mens med minipille... Hu legedama var student å ikke helt med så nå ble jeg veldig usikker.. Peiling? anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hei M!

Så på en annen nettside (babyverden) at slikt ikke kan brukes når man ammer - her er utdrag fra nettet:

"Sikre perioder er dagene i menstruasjonssyklusen når en ikke kan bli gravid. Det fins små datamaskiner som beregner disse dagene ved å måle kroppstemperaturen eller utskillelsen av hormoner i urinen. Maskinene lyser rødt i de dagene kvinnen risikerer å bli gravid, grønt i de sikre dagene. Metoden forutsetter at menstruasjonssyklusen er regelmessig og varer mellom 23 og 35 dager, og at kvinnen er mellom 20 og 45 år og lever i et stabilt forhold. Metoden egner seg for kvinner som ikke kan eller ikke ønsker å bruke annen prevensjon, og for kvinner som kan akseptere at sikkerheten er noe mindre enn ved bruk av p-piller og spiral. Fordelen er at den ikke har bivirkninger. Kvinner som ammer, kan ikke bruke denne metoden"

Vet ikke om det stemmer - men greit å si fra siden det sto her.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Jeg må nok og ty til alternative metoder i mellomtiden... INGEN hormoner skal inn i denne kroppen i alle fall :)

God sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d noen som vet når man kan begynne med cerazette? har ikke fått mensen ennå, men har lyst å begynne med de pillene.. kan man begynne med de uten å ha fått mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har fått mensen etter fødsel, kan man bare begynne å ta cerazette når man vil.

Husker forrige gang med den første sønnen min, gikk jeg på cerazette, (begynte da før jeg fikk mensen) og da jeg slutta å amme etter 7 mnd, hadde jeg enda ikke fått mensen. Begynte da på trionetta, og den og bare begynte jeg med uten å vente på noen mens....

Tror nok ikke det nytter å vente på noen mens, da må mange vente lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...