Gå til innhold

deling av permisjonen

eaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hva dere har for erfaringer ift deling av permisjonen. Jeg er ikke sammen med bf og vet at jeg dermed kan søke om å få hans del, men det ønsker jeg ikke. Jeg tror at permisjonstiden kan være en fin tid for ham til å føle en sterkere tilknytning til barnet, og jeg ønsker å inkludere ham som best mulig fra dag en,- selv om det nok byr på sine problemer da vi ikke bor sammen og også har en litt "lei" historie.. MEN jeg vil finne den beste ordninga for barnet vårt,- så vil gjerne ha tips fra dere.

Sannsynligvis har jo jeg begynt i jobb igjen da når far tar sine 6 uker, skal han passe barnet når jeg er på jobb da? Og ellers skal samværsordningen være som vanlig? Vet om et par som på mekling fikk råd om å "snu" samværsordningen de hadde, slik at far i sine 6 uker hadde hovedansvaret og barnet bor der, mens mor får den tida far tidligere hadde hatt, hvilket vil si annenhver helg og to dager i uka.

Det finnes sikkert mange løsninger på dette, og vil gjerne ha noen tanker fra dere som har vært i samme båt, =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når har du tenkt å begynne å jobbe igjen? Er vel ikke annbefalt at barnet begynner å overnatte før det er 1 år? Det kommer jo også ann på om far har opparbeidet seg rett til permisjon? Hvor mye har han hatt kontakt med barnet frem til permisjon? Skal han evt ta ut 6 uker i slengen, eller dele permisjonen opp? mye som spiller inn her... vet ikke hva jeg vil annbefale, hva sier barnefar selv? Min barnefar har ikke opparbeidet seg rett til permisjon, så dernmed får jeg alt. om han hadde hatt rett på det, hadde jeg ikke villet at han skulle ha hovedansvaret i 6 uker, det tror jeg er forvirrende for baret, med mindre dere skal ha 50-50 deling etterhvert? hehe, ble nok bare flere spørsmål ensvar dette. :)

Skrevet

Uansett så er det godt å få noen tanker rundt dette fra andre! Barnefar her har opparbeidet seg rett til permisjon. Jeg skal søke om 54 ukers permisjon med 80% lønn, men såvidt jeg har skjønt vil jeg da få 48 uker og barnefar har mulighet til å få 6 uker? Jeg går fortsatt gravid, så hvor mye kontakt han vil ha med barnet vet jo ingen akkurat nå, men jeg håper han vil ta en del, og det er det han ønsker selv også. Jeg må snart søke om permisjon nå, og såvidt jeg har skjønt må alike ting være avgjort idet man søker, det kan ikke endres etterhvert? Har jeg oppfattet det rett da?

Skrevet

Far har egentlig ikke krav på hverken fødselspermisjon eller svangerskapspermisjon når dere ikke bor sammen.

Skrevet

Jeg vet han ikke har krav på det, men rett til det har han da slik jeg har forstått det.

Skrevet

Hei igjen.:)

Ja, barnefar kan da ta 6 uker, men han får da også automatisk kun 80% av lønn. vet ikke om du kan endre dette ang permisjon etter du har søkt, det hadde jeg villet sjekket ut med nav. det er jo flott om han vil ta ut pemisjon, men jeg tror jeg hadde ville hatt hoved omsorgen for barnet, men det er jo slikt man egentli ikke vet før tiden nærmer seg. Han kan evt fordele de 6 ukene utover et lengre tidsrom og ta en dag i uka for å avlaste deg? det er riktig som det står over, at han ikke har krav på perm, men om det lar seg gjøre er det jo bra om far kan få permisjon sammen med barnet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...