Gå til innhold

Brystbetennelse, HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei, noen som plages med brystbettenelse her? Har klart å få det 2 ganger ila 6 uker på samme brystet. Det kommer lite melk fra dette brystet nå, prøver å pumpe og amme med dette brystet men det virker ikke som det hjelper på melkeproduksjonen. Føler at gutten ikke får nok melk bare fra det ene friske brystet, må gi litt med flaske etter ammingen også. Litt slitsomt... Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138028266-brystbetennelse-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har hatt det samme selv, fikk en nesespray fra legen som hjalp meg til å få melka ut - har du fått dette? Og selvsagt antibiotika? Jeg ble kvitt det i løpet av ca 7 dager. God bedring, og husk å ha brystet varmt (prøv ullinnlegg og skjerf i halsen, og ikke amme ute eller i trekken). Har hørt at når man først har fått det en gang så er det kjempelett å få det tilbake...!

Varme omslag, massering og pump brystet under en ordentlig varm dusj- kommer mer ut når du er varm, og viktig å tømme brystet helt og ofte.. Stryk en finger over det ømme stedet mot brystvorta når du ammer og pumper, for å massere melka mot vorta. Prøv også den nesesprayen ja.. og pass deg for all trekk, selv når det er varmt!!!!!

Hei,

jeg slet med det samme. Jeg fikk tette melkeganger i tillegg og fikk beskjed om å amme og amme. Brystet var helt tett til tider og jeg fikk det bare ikke i gang. Jeg fikk heller ikke løst opp mine tette melkeganger og da brystbetennelse nr. 2 meldte sin ankomst, endte jeg på legevakta og ble sendt rett på sykehuset. De konstanterte en alvorlig betennelse og absesser i begge bryst. Absesser er med puss-samlinger som kan oppstå bl.a. i tette melkeganger og ender med betennelse. De kjennes ut som tette melkeganger, men kan selvsagt ikke masseres eller pumpes/ammes ut. Eneste behandling var antibiotika intravinøst og drenering. Pusset mitt hadde stått en stund og blitt tyktflytende (betennelse nr 1 hadde ikke blitt behandlet med antibiotika slik at den ble kronisk og endte som betennelse nr 2 til slutt). Etter en uke på sykehus (uten min 4 uker gamle baby), endte endte det med full narkose. Det ble operert inn dren i begge bryst. Jeg slapp ut på permisjon etter ca 2 uker, men er ennå daglig tilbake for behandling. De regner med at det vil ta ca 2 mnd for sårene er skikkelig skylt og grodd. Jeg bare håper at all pussen har kommet ut og at jeg ikke må gå gjennom dette på nytt.

Årsaken til at jeg deler historien, er at brystbetennelse ikke er noe man skal ta så lett på. Er den bakteriell, må du insistere på antibiotika. Hvis ikke, risikerer du mer enn du er klar over. Jeg prøvde første å amme på mitt vonde bryst, men han slet med å få ut melken og ikke var det mye der heller. Jeg prøvde å fullamme bare på ett bryst, men det var ikke nok melk til det. Til slutt måtte jeg krype til korset og kjøpe mme. Følte meg som en skikkelig fiasko og dårlig mor som laget mme til ungen min siden vi blir bombardert med argumenter om hvor bra mm er for ungen. Ettersom jeg var syk og totalt utslitt, skadet ammingen forholdet til ungen min mer enn jeg tror melken var bra for han.

Jeg hadde ikke lyst å prøve mme, men da jeg endelige gjorde det, ble lillegutten så glad og drakk og drakk. For første gang fikk han spise seg mett!

Jeg endte med å slutte helt med ammingen. Jeg er fortsatt innskrevet på sykehus selv om jeg kan reise hjem hver dag etter endt behandling. Nå har jeg begynt jobben å bygge opp igjen båndet til ungen min. Etter 2 uker uten mamma, er det nok uvant både for han og jeg at vi nå skal tilbringe hele dagene og nettene sammen.

Jeg håper historien min kan være nyttig slik at ikke flere ender opp slik som meg:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...