Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #1 Del Skrevet 17. juni 2008 Lurer på om det er noen som har erfaringer å dele rundt det å få barn født i uke 32 + dager opp til 33 + dager..? Klarte de å puste på egenhånd? måtte de ligge i kuvøse?? Amme problemer?hvor stor er de? Har fått vite at ei venninne sannsynligvis må ta ks pga svangerskaps forgiftning. Vil gjerne være litt forberedt og være ei god venninne . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138028223-noen-som-har-f%C3%A5tt-barn-i-uke-32-33/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vivan Skrevet 17. juni 2008 #2 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg fikk ei lita tulle tidlig i våres. Født i uke 32+0. Hun veide rett i underkant av 1400 gram, men hun var mindre enn hun egentlig skulle vært pga svangerskapsforgiftning. De sier at gjennomsnittlig vekt i den "aldreren" skal være rundt 2 kg. Jenta mi skreik når hun ble født (KS) og trengte kun litt o2 med en gang, men slap CPAP eller respirator. Hun rakk å få lungemodningssprøyte, for jeg lå på sykehuset 5 dager før hun ble født. Det vil nok din venninne også få hvis hun er innlagt på observasjon. De er veldig effektive sa de på nyfødt. Hun lå i kuvøse 10 dager, men bare fordi hun skulle holde varmen. Hun hadde registrering av O2 i blodet og puls. Dette hadde hun i 3 ukers tid. Deretter lå hun på apnemadrass som uler hvis hun skulle slutte å puste. De i den aldreren får gjerne noen apneer (pustestopp pga umodenhet), som vil føles ekkelt for mor og far, men er vanlig og stort sett lite dramatisk siden de blir kontinuerlig overvåket. Oftest er det bare litt stimulering som skal til så puster de igjen. Hun ble sondematet og hadde sonden i 4 uker. Hele tiden blir mor oppfordret til å koseamme, selv om babyen sannsynligvis ikke klarer å spise selv. Den ligger og vennes til å gape over puppen mens magen fylles opp. Vi sleit en del med ammetreningen (slitsomt pga babyen er trøtt og klarer kanskje ikke få tak.) Med brystskjold gikk det etterhvert, og dette ble hun vennet av med etter en mnd hjemme. Vi var 6 uker på sykehus, men jeg hører stort sett at barn i den aldreren kommer hjem kanskje en uke eller to tidligere. Men våres var lita og hadde en del å ta igjen vektmessig. Ingen komplikasjoner utover det jeg har nevnt. Nå går det veldig fint med henne. Vokser og ser ikke ut til å ha tatt skade. Fint at du setter deg inn i dette for å støtte din venninne! Det viktigste du kan gjøre er å la henne vite at du er der uten å "mase" om å komme og se på babyen for mye. La henne si i fra når det passer henne at du kommer evt. Det er så utrolig slitsomt det der, og de som var sånn mot meg i hvertfall var jeg så takknemlig for. De som maset og maset om å komme og se på babien ble jeg sliten av og ønsket ikke skulle komme i det hele tatt. Svangerskapsforgiftning er tungt for kroppen. Jeg orket ikke gå, sitte var slitsomt t.o.m første tiden. Kroppen dirret og jeg hadde vanskelig for å sove. Jeg ble også fryktelig redd for infeksjoner, men nå er dere i en bra tid (sommer) så det er ikke mange som er syke. Da mi kom var det flommet det over av barn som var syke av RS virus på barneavdelingen, og alle rundt oss hadde forkjølelse/influensa. Farlig for barnet. Nå har jeg skrevet mye... håper det går bra med venninnen din og barnet. De er heldig som har kommet såpass langt! De fleste i den aldrern klarer seg meget bra! Fokuser på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138028223-noen-som-har-f%C3%A5tt-barn-i-uke-32-33/#findComment-138033696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirkeline og Emma vil adoptere Skrevet 18. juni 2008 #3 Del Skrevet 18. juni 2008 Vi fikke ei jente i uke 32, hun veide litt over 1400g, vi fikk også beskjed som Vivian at hun skulle ha veid rundt 2 kg men pga svangerskapsforgiftning så hadde hun sluttet og vokse.Hun var livløs og trengte start hjelp. Men det gikk bra og hu ble lagt i kuvøse med alt mulig overvåking, oxsygen maske og cpap. Jeg fikk lungemodnings sprøyte men det var bare dagen før så den hadde ikke hjelpet så bra. Mye av det vivian sier stemmer med oss også, Mye som kan virke skummelt men som er ganske normalt for tidligfødte. Jeg sleit veldig med amming og mistet ettervært melken min pga forgiftningen. Så det ble flaske her. Hun fikk prematur smokk fra dag en får å få igang suge refleksen. Vi var over 1 mnd på sykehuset pga vekten og amming. Hun veide nesten 2 kg når vi reiste hjem. Vi har hatt noen skader etterpå, hun har en nerve over øyet som ikke funker så hun må kansje operere senere. og ligger en del etterpå alt. Men hun er stort sett frisk jente på 2 år, hun er 80-85 cm høy og veier 10 kg! Det er veldig bra at du setter deg inn i dette og er helt enig med Vivian med resten, er velig slitsomt når folk maser og man er kansje redd og sliten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138028223-noen-som-har-f%C3%A5tt-barn-i-uke-32-33/#findComment-138040095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobo_julia Skrevet 21. juni 2008 #4 Del Skrevet 21. juni 2008 Min sønn ble født i uke 33. Han veide 2105 gram og var 42 cm lang. Var på sykehuset i 2 uker og deretter noen ganger inn pga gulsot. Min spiser per i dag kun av flaske fordi at det var for vansklig for ham å spise fra pupp. Ellers så var han kun 1 uke i kuvøse og fikk hjelp med å puste de første døgnene. Ellers så er de veldig rolige og puster ganske tungt, men det betyr ikke at det er noe feil I tillegg så er de utrolig flinke på sykehusene og vedig nøye med hygiene og oppfølgning av vekt osv. Som alle barn er de utsatt for gulsot, og kan være vanskligere for dem å bli kvitt den. Vår lille sønn var i hvertfall 4 ganger i lys før den begynte å gi seg.. Lykke til til vennina di og bebisen i hvertfall !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138028223-noen-som-har-f%C3%A5tt-barn-i-uke-32-33/#findComment-138064494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå