Gå til innhold

Noen som er selvstendignæringsdrivende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, du!

Jeg var selvstendig næringsdrivende, ble gravid under sykmelding. Jeg må fortsette sykmeldingen ut svangerskapet for å ha krav på foreldrepenger. Dersom du er selvstendig og har forsikring, får du 100 eller 80% f.penger som vanlig, dersom du ikke har forsikring kutter trygdekontoret 35% av inntekten din...det gjorde de med meg...ellers fungerer det som vanlig. Sykmelding får du også, helt som vanlig, permisjon, og.

Isj...er jo så typisk meg...skal det bli bedre for oss?? På hvilken måte?? Synes det er så forbasket urettferdig at reglene skal være så ulike bare fordi man ikke er "normal" arbeidstaker. Vi jobber jo på lik linje med alle andre, mener jeg.

Ja, det er ganske håpløst sånn som det har vært frem til nå. Vi betaler skatt på lik linje som vanlige lønnstagere(og faktisk litt mer i trygdeavgift så vidt jeg vet), og burde ha de samme rettighetene!!! De visste ganske lite på NAV da jeg var å spurte, men jeg tror poenget med de nye reglene er at vi skal bli likestilt med lønnstagere; dvs få 100% av lønnsgrunnlaget. Men ingenting av dette blir avklart før i Juli... så frem til da så må man vel bare leve i uvissheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...