6Ymamma Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Neida det er ikke sikkert jeg har det, det kan være et flåttbitt også, (til dere som ikke vet mitt problem, så er jeg delvis lam enkelte steder på kroppen, sitter ikke i rullestol da, legene sier at det er enten flåttbitt eller ms, får vite svar om ikke lenge håper jeg) Det jeg lurte på var om ms-sykdommen gjør at man blir raskere sliten, for jeg blir raskt sliten og trøtt, trøtt i hodet, orker ikke så mye som jeg orket før, eller er det bare alt i rundt meg som gjør dette?Altså det psykiske stresset på å vente på svar på noe som dette. Saken er den at jeg har 2 hunder, medium str. men de krever så mye av meg at den siste tiden har jeg ikke orket noe med dem, heldigvis så har sambo gått turer med dem da. Huff....
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 må bare spørre.. MS som Multipel Sklerose eller som utmattelsessyndrom?? kan en del om ene, ingenting om andre
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 har du vært på MS sine egne sider (http://www.multippelsklerose.no/) brukte de en god del da jeg jobbet med en med MS (han var da også delvis autist, så hadde lite språk)
Gjest Zima *PP?* Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Når man snakker om MS så snakker man jo ikke om ME.. Det er jo to helt forskjellige sykdommer. Ja, 6ymama, du kan bli mer sliten av MS. Ubehandlet MS kan gjøre en veldig veldig syk. Men det samme kan flåttbitt! Så la oss håpe:-)
Gjest Zima *PP?* Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Du kan jo f.eks se her (sakset fra ms-sin hjemmeside) Ulike typer tretthet ved MS 1. Normal tretthet. Fysisk, psykisk og følelsesmessig tretthet kan alle oppleve. Denne trettheten er ikke medisinsk betinget og går over ved hvile. 2. Tretthet på grunn av utilfredsstillende kosthold. Ensidig eller ubalansert kosthold kan påvirke kroppen og bidra til tretthet. For lavt væskeinntak kan føre til uttørking. Hvis du har problemer med urinblærefunksjonen, kan det være fristende å skjære ned på væskeinntaket. Men nettopp for lavt væskeinntak kan forårsake tretthet. 3. Tretthet på grunn av for lite søvn. Søvnproblemer kan være en følge av problemer med urinblæren, av spastisitet (muskelkramper) eller uvante følelser. Hvis du ikke får tilstrekkelig god søvn, blir du naturligvis trett. Det kan til og med føre til utmattelse, særlig hvis det pågår over en lengre periode. 4. Dekondisjonert tretthet Dekondisjonering (svekkelse) av muskler oppstår som følge av at musklene ikke brukes tilstrekkelig. Den trettheten som oppleves ved fysisk aktivitet beskrives av og til som "dekondisjoneringstretthet". Det kan være lett å havne i en ond sirkel; musklene brukes mindre og mindre på grunn av tretthet, noe som fører til at musklene svekkes ytterligere og brukes enda mindre. 5. Tretthet på grunn av funksjonsnedsetting. Tretthet kan oppstå pga. handikappet MS-sykdommen fører med seg. Svekket kontroll over musklene, redusert koordinasjon og styrke bidrar til at du må konsentrere deg mer når du utfører hverdagslige rutinemessige oppgaver. Dette fører i sin tur til at du blir lettere trett, både fysisk og psykisk. En måte man kan overvinne disse problemene på, er å lære seg å spare på energien sin. 6. Tretthet på grunn av depresjoner. Depresjoner er mer vanlig hos personer med kroniske sykdommer enn hos friske og bidrar ofte til en tretthetsfølelse. Depresjoner kan føre til søvnproblemer, nedsatt matlyst og fysisk utmattelse. De kan i tillegg forsterke de andre årsakene til tretthet som er beskrevet over. Depresjoner kan behandles med medikamenter og støttende terapi. Tretthet som er direkte forårsaket av MS - nevromuskulær tretthet Manglende utholdenhet og muskulær tretthet kan oppstå under ensformige fysiske aktiviteter, f.eks. ved gange. I begynnelsen er det ikke noe problem å løfte føttene, men etter en stund blir musklene utmattede og beina vil ikke lystre lenger. Etter noen minutters hvile kommer styrken tilbake og du kan gå videre. Det er ikke bare den motoriske funksjonen som kan være rammet av manglende utholdenhet. Kognitive funksjoner, som konsentrasjon og oppmerksomhet, kan også bli påvirket. Etter en kort hvile klarer du å fortsette med det som du holdt på med. Til og med sensoriske symptomer kan forårsake tretthet. Det kan være en følge av ensformig stimulans, f.eks. følelsesløshet i beina. Denne trettheten er sannsynligvis relatert til den nerveskaden som forårsaker MS. Denne skaden innebærer at nervefibrene blir ineffektive og dermed har problemer med å opprettholde vedvarende aktivitet. En annen type tretthet er den overveldende tretthetsfølelsen som helt ubegrunnet oppstår etter lett fysisk eller mental aktivitet. Denne typen tretthet kan forekomme om morgenen, men er ofte verre om ettermiddagen, for så å bli svekket igjen på kvelden. Intensiteten i trettheten varierer ofte fra dag til dag. I sjeldne tilfeller er denne trettheten forbundet med et uimotståelig behov for søvn, noe som kan føre til at man sovner under sosiale sammenkomster som middager eller samtaler med venner. Denne trettheten kan ofte bli forverret av varme, fuktighet, stress eller depresjoner, og den kommer ofte brått på. Så som du ser.. både sliten i hodet og alt annet
6Ymamma Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2008 Joda jeg har lest litt om ms, men vil ikke lese mere før jeg eventuelt får den diagnosen, er nok redd her jeg sitter hvis du skjønner? Men når man får medisin for ms....blir man raskere sliten da å eller?
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 han jeg jobbet med var veldig sliten i perioder, da fikk vi ikke gjort så mye på dagene, men er vel veldig individuellt fra person til person.. Og beklager at jeg blandet med ME (ikke så god på forkortelser...)
Gjest Zima *PP?* Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Det er jo forskjellige grader av MS da. kjenner en med progressiv ms, hun er jo veldig dårlig, og så kjenner jeg en strak motsetning av henne, en advokat. Hun får medisiner og styrer på som et normalt menneske :-.)
6Ymamma Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2008 Nei tar det ikke så tungt at du blandet hehehehe det kan alle gjøre det vettu!=) Men kan jeg bli sliten å sånt når jeg går på medisin også? (tenker på hundene mine....huff...kanskje de bør omplasseres)
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 er de som føler seg sliten uten medisin også.. De føler seg klønete, kvir seg til å gjøre ting og blir rett og sletts liten av å planlegge og kvi seg til det som skal gjøres. Men ingen grunn til at dette skal hende deg. Så ville beholdt hundene jeg, og får du problemer med å ta vare på dem, så er det alltid noen som kan hjelpe =0)
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 og sammvær med dyr burde jo være på resept.. mangen som får terapi for allt mulig rart ved sammvær med dyr! =0)
6Ymamma Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2008 Jeg SKAL hund å det SKAL jeg ha til jeg går i grava.PUNKTUM hhehehe Men tenkte da på å eventuelt skaffe meg en rase som ikke krever så mye av meg, altså de krever ikke milevis med turer hver eneste dag. De jeg har krever jo endel, ikke bare mosjon, men psykisk trening å, å alt dette er for mye for meg nå. Men hvis det er flåttbitt så blir jeg jo bedre, men hvis det er ms, så kanskje det hadde vært lurt å omplassere de =( Sambo er kjempe flink nå til å ta de med på turer, men jeg kan ikke sitte å se på at min sambgo utfører min hobby hehehehe, for jeg liker hundene bedre enn han gjør, hvis dere skjønner? Han er ikke i mot hundene, men ...huff ja dere skjønner sikkert
LadyLuck & Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 da kan jeg si det sånn... Ikke ta sorgene på forskudd.. Vent å se hva som skjer, og så tar du avgjørelsen når den trengs å tas..
Tøysetipp Skrevet 17. juni 2008 #15 Skrevet 17. juni 2008 Så vidt jeg vet finnes det tre grader av sykdommen. Min beste venninne har hatt MS i vel 5 år. Og har den midterste graden av sykdommen. Hun tar sprøyter tre ganger i uken for å forhindre sjåb og har etter at hun begynte på disse ikke hatt et eneste sjåb. Hun er for øvrig med i et prøvningsprosjekt og tar MR og andre undersøkelser en gang i måneden i regi av SØF. Hun er mer trøtt og sliten enn hva andre som ikke har sykdommen har. Noe som innebærer at hun etter endt arbeidsdag må hvile et par timer (uten unntak). Hun jobber 75 % og det er akkurat passelig henne.. Hun er en overkuelig optimist og har aldri latt sykdommen hindre henne i noe. Jeg vet ikke helt hvordan eller hva jeg skal si.. Men, sender deg en klem i stedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå