69modell Skrevet 19. juni 2008 #26 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei! Jeg har fått innvilget KS på et sykehus på Østlandet (ikke Oslo) pga fødselsangst. Jeg har ikke vært misbrukt men gått til samtale på voksenpsykiatrisk pga andre ting, men tatt opp dette med fødselsangst da jeg oppdaget at jeg var gravid. Jeg har vært på to jordmorsamtaler på sykehuset hvorav den ene var med samboer tilstede. Jeg har blitt tatt veldig godt imot og hadde forberedt meg på mye "overtaelser" og skremsler med risiko osv. Dette ble jeg ikke møtt med i det hele tatt. Jeg har også skrevet et brev til fødeavdelingen som ble levert videre til gynekologen som tar avgjørelsen om KS. Der redegjorde jeg for mine tanker og følelser knyttet til fødselsangst, KS og at jeg i mange år ikke har vurdert å få barn pga dette. Jeg stilte meget godt forberedt til samtalene og var åpen for at fødeavdelingen kunne innhente nødvendig informasjon fra voksenpsykiatrisk dersom de mente det var hensiktsmessig. Jeg har også et bra forhold til min fastlege, men hun kunne ikke garantere meg noe før jeg ble gravid. Hun sendte bare en melding til sykehuset om at jeg ønsket samtale rundt KS med angst som begrunnelse. Jeg har bare opplevd møte med denne fødeavdelingen som positiv (selv om jeg har vært bekjymra og fryktet det verste) og blitt respektert. Jeg fikk svar om innvilget KS når jeg var gravid i uke 26 og venter spent på at gutten skal bli født på keiserlig vis i august. Lykke til og husk at du fritt kan søke deg til et KS-vennlig sykehus dersom du skulle få behov for det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138046771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #27 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei, jeg synes det er veldig rart at det er så ulike policyer for hvordan de ulike sykehusene invilger/ikke innvilger ks.Sykehusene er jo all hovedsak eid av staten og burde hatt en mer enhetlig policy på det. det virker veldig urettferdig at noen får KS enkelt, mens andre må kjempe som løver. Jeg tror ikke noen som ønsker seg KS ,som er en stor operasjon,vil det uten at man har tenkt grundig igjennom det. Jeg har selv fått innvilget KS på et Oslo sykehus og jeg følte at det var opp til meg å bestemme. Jeg måtte selvsagt argumentere for det og gå igjennom noen samtaler, men jeg synes igrunn det var bra fordi det hjelp meg til å ta et riktig valg samt bearbeide alle tankene rundt fødselsangsten. Til deg HI: stå på! Siden du har en så fin fastlege, så er jeg sikker på at dere finner en løsning slik at du kan få KS. Ikke la dette overskygge gleden over å bestemme seg for å prøve å få et barn og gå igjennom en graviditet. Hvis ikke Tromsø innvilger, så har Ullevål og Rikshospitalet en policy på at de ikke nekter noen KS. Masse klemmer og lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138047166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #28 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei sann du !!! Ser du har faatt mange gode svar her og en del tullete innlegg fra anonym har selv hatt 2 KS ved UNN Harstad og tror helt aerlig ikke du skal bekymre deg over det. Overlegen der en hyggelig gammel mann som viul proeve aa overtale deg til vaginal, men som aldri kommer til aa tvinge deg Hvordan UNN tromsoe er vet jeg ikke helt, var der ogsaa paa grunn av risikosvangerskap og han virket ganske restrektiv, men han sa at de sjeldent tvang folk til aa foede vaginalt saa du faar mest sannsynligv is KS der ogsaa hvis du oensker det. Saa ta det med ro, slapp av, bli gravid og be om innkallelse til samtale paa sykehuset allerede ved foerste kontroll hos fsatlegen din slik at du kommer fort i gang med prosessen. Lykke til !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138048096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #29 Del Skrevet 19. juni 2008 Kan hende det er begynt en ny overlege ved Harstad nå - ikke vet jeg ....Men overlegen jeg snakket med pr tlf i Harstad - mente svangerskap var " selvforskyldt " og KS ville han ikke prate om engang ... Han bare ønsket meg lykke til avvisende - på en " ekkel måte " som liksom han mente at DET kom jeg aldri til å få innvilget ..noen plass .... Fy for en drittsekk av en gammel mann . Vel - skal hilse deg gamle gubbe - hvis du leser dette , og reis og ryk en viss plass i h ... - og fortelle at jeg får KS ....en annen plass ....Deilig blir det for alle den dag du er pensjonert fra Harstad sykehus og en ny evt ung empatisk lege overtar din stilling istede .. håper det er skjedd ...allerede .Men høres slik ut ....siden hun ovenfor har hatt positive opplevelser ..i Harstad ang KS ... NB ! Håper akkurat det samme skjer i Tromsø - ny UNG empatisk MODERNE overlege overtar stillingen snart ..... De gamle tverre gubbene -som har styrt der - blir neppe savnet ... Tror absolutt ting blir bedre - når forgubbingen av fødtselsoverleger går av med pensjon snart ....Merkelig at alle overleger på fødeavd ....er menn .....Burde vært unge smarte kvinner der i stede med moderne oppdatert utdannelse ....og som selv kan snakke av personlig erfaring med fødtsler ..og ta KLOKE beslutninger .Basert på KUNNSKAP gjennom erfaring . NOE MENN ALDRI HAR ELLER FÅR ! Bare innse det - og tro ikke dere er experten - selv om dere er lege og mann ....for erfaring har dere ikke ( personlig ) Hilsen anonym .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138048800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #30 Del Skrevet 19. juni 2008 HI hær Takker igjen for masse flotte svar, og lykke ønskninger:) Vær dere sikker, jeg skal stå på Til "Anonym" Ærlig talt, nå må du gi deg.. Jeg er da virkelig gammel nok til å få mitt første barn. Jeg har ingen planer om å få barn når jeg er i 40 årene. Jeg er godt etablert med både hus, hjem og god økonomi. Jeg er fullt klar over hva det koster å ha barn, da jeg er stemor til 2 barn hvor vi(jeg og min mann), og mor deler på alle utgifter. I ett innlegg skriver du 100% frisk ungjente, i mitt første respons- innlegg skrev jeg at jeg er ufør. Dermed ikke en 100% frisk ungjente. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138051746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #31 Del Skrevet 19. juni 2008 Se også " Totalruptur - debatten her inne på KS debatten " ... Er helt sjokkert - der er ei dame med skader fra første fødtsel som har gjordt henne inkontinent ....jormor sier at det vil bli vanskelig for henne å få KS og er lite hjelpsom ...og hun har medisinske gode grunner .Dette er Norge - et av verdens rikeste land - som behandler kvinner slik .Stor skam .Og deprimerende lesing ..rett og slett . Nei - en kan nok kunn stole på privatklinikker utenlands - om en ikke vil ha en marerittopplevelse .. her hjemme ! Så vil du ikke bli tvunget igjennom en vaginal fødtsel her i hjemme - så bør du nok satse på privatklinikk hvor du selv bestemmer behandlingen din og bare ber om KS - som den største selvfølge her i verden ...heller betale sin egen fødtsel privat , utenlands - enn å bli utsatt for et mareritt og nedverdigende behandling uten selvbestemmelse .på et gratistilbud av et sykehus .. Betaler du på privatklinikk - så får du hyggelig opphold og kvalitet på behandlinga også . - Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138052864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina_J Skrevet 20. juni 2008 #32 Del Skrevet 20. juni 2008 Men anonym da...hun inne på totalrupturen har ikke fått formidlet til den jordmoren hvilken skade hun har! Hun vet ikke hvilken grad det er heller, så da er det vanskelig for jordmor å vite...dessuten gjorde jordmor det eneste rette og sendte henne videre til samtale på sykehuset da hun så hvor fælt hun hadde det. Jordmor var da kjempehjelpsom spør du meg! Det er vanskelig å sitte der å utbrodere sine problemer, så det er lettest å si minst mulig. Jeg har vært en av dem selv jeg, så jeg vet hvordan det er å sitte der å si, neeei, jeg er ikke SÅ plaget. Bare hun får formidlet sine problemer, så får hun ks, ikke noe problem! Det er ikke bare privatklinikker i utlandet som er til å stole på... Når det gjelder inkontinensen hennes, så er problemene hennes såpass store, mest sannsynlig fordi hun ikke har gjort knipeøvelser, fordi hun ikke vet hvordan hun skal gjøre det, det skriver hun jo selv. Bare hun får lært seg det av helsepersonell, så forsvinner ihvertfall problemet med å tisse på seg, for de musklene blir jo slappere uansett i løpet av et svangerskap, totalruptur eller ikke. Det får nok du også oppleve etterhvert.. Det virker på meg som du leser bare litt av innleggene, og så tenker du deg til resten selv... Selv om du har hatt store problemer med å få innvilget ks (som jeg synes er forferdelig leit), så kommer det ikke til å bli noe problem for henne som har sånne problemer i ettertid. Hun blir IKKE tvunget til vaginal fødsel igjen, tro meg. Ingen vil stå til ansvar for det, nå som hun allerede har så store fysiske problemer. Som de sa til meg: -med en sånn skade er det ikke så mye å samtale om. Som sagt, hun må bare få fortalt alt om sine problemer, uansett hvor vankelig det er. Jeg har svart på innegget hennes å gitt henne råd og fortalt henne alt dette. Du får forresten kjempehyggelig opphold på pasienthoteller i Norge også Har fått mange gode henvisninger fra folk som har bodd der etter fødsel! Men de som tar ks må selvfølgelig ligge på sykehusrom da, siden de har gjenomgått en operasjon, og ikke kan få den samme hjelpen på pasienthotellet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138054036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia_73 Skrevet 20. juni 2008 #33 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg fikk innvilget som førstegangs og uten medisinisk grunn. Jeg ville rett og slett ikke føde vaginalt og -står i journalen min- "var ikke til å rokke". Dette var i Arendal, ikke akkurat det mest ks-vennlige sykehus. Stå på, vær bestemt, aldri gi deg! For meg var vanlig fødsel aldri en opsjon og du må gi tydelig uttrykk for det. Og ikke minst, vær forbered!!! Bare når du er opplyst kan du argumentere når legen kommer med sine påstander. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138025067-har-lyst-p%C3%A5-barn-men-vaginal-f%C3%B8dsel-er-ikke-et-alternativ-tipsr%C3%A5d/page/2/#findComment-138061243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå