Gå til innhold

Har lyst på barn, men vaginal fødsel er ikke et alternativ.. Tips/råd?

Anbefalte innlegg

Er ei jente på 32 år, føler nå at tiden er inne for å få barn. Jeg og min samboer er blitt prøvere.

MEN, som skrevet i overskriften, er ikke vaginal fødsel noe jeg vil gå gjennom.

Det er ikke smertene jeg frykter, men flere andre ting.

I min barndom ble jeg misbrukt, og som en følge av dette har jeg et anstrengt forhold til underlivet mitt.

Jeg har bearbeidet dettet hos psykolog, men men.. Ble liksom aldri helt ferdig med det. Jeg blir kvalm bare ved tanken på at jeg skal ligge til "utstilling" under fødsel. (vet jo at det er helt normalt å ligge i fødsel, og at jeg ikke er til ustilling, men slik føler jeg det)

En annen ting er at flere ulike mennesker skal ned å rote i underlivet mitt, har en fantastisk fastlege og etter hva jeg har forstått, kan jeg forholde meg til kun han under hele graviditeten?

Ser for meg at under selve fødselen er jeg "låst".. Jeg må ha kontroll over situasjonen jeg befinner meg i, å det tviler jeg på at jeg har under en fødsel. Er diagnosert med panikk angst, må ha muligheten til å trekke meg unna hvis jeg trenger det.

Har vært til samtale med fastlegen min, hvor jeg spurte han om keisersnitt. Vi kunne ikke søke om noe ennå. Er jo ikke gravid ennå.

Men han trodde det kunne være en mulighet for å få det innvilget, på psykisk grunnlag.

Noen som har erfaringer med lignende problemstilling?

På forhånd, tusen takk for svar:)

Fortsetter under...

Hvor bor du? Er det i Oslo er det ikkeno problem. Du får keisersnitt. Policyen på de store sykehusene, feks Ullevål, er at de forsøker å prate folk fra å ville ta keisersnitt - men de tvinger ingen til vaginal fødsel. Jeg hadde ks på Ullevål - på langt mer sviktende grunnlag enn deg! Og det gikk veldig fint!

Såvidt jeg vet er det kun Haukland i Bergen som tvinger kvinner til vaginal fødsel. Men med en historie som din kan det tenkes at selv legene der ville ta til fornuft.

Lykke til!

Du kan jo forhøre deg på flere sykehus om deres stilling til din situasjon, og kanskje få det skriftlig at du vil få ks om du blir gravid?

De vil sikkert ha deg inn til en samtale om du ringer og forteller situasjonen din. :)

Da gjelder det å møte godt forberedt. :)

Takk for svar:)

Jeg bor i Troms, legen mente at hvis jeg fikk avslag på Unn i Tromsø så kunne vi søke meg til Unn i Harstad.

Jeg spurte legen om avklaring av ks før graviditet, men måtte bli gravid først. Men han trodde jeg sku få det innvilget.

Men som han sa, det kommer ann på hvilken lege jeg kommer til. Jeg kunne risikere å komme til en vrien drittsekk (hans ord). Men da søkte han meg til et annet sykehus.

Min fastlege mener jeg burde få ks, så han hjelper meg nok i det lengste:)

Vet av veninners erfaringer at Unn i Tromsø kan være vrien på å innvilge ks.

Ja, det høres ut som en fantastisk fastlege!

Ville ikke vært særlig bekymret med han på laget.

I tillegg har jeg aldri hørt at noen med din historie ikke har fått innvilliget KS, det slitsomme for deg er bare at så ikke skjer før en stund ut i svangerskapet.

Lykke til med å bli gravid, jeg er sikker på at alt det andre ordner seg også!

Annonse

Du bør ikke være så dum å bli gravid først .uten å ha en SIKKER nødutvei -eks bestilt plass for KS i utland på forhånd he he ...for så å søke om KS i Tromsø om du er heldig å får ja - kan du jo avbestille KS plassen på privatsykehuset ...

Er jo lureri dette ..ser du ikke det selv ...! Når du er gravid - har de makta og kan bare bli tverr og nekte deg KS ...du kan få et mareritt av et svangerskap og en evig kamp foran deg ..som kanskje tar motet fra deg og knekker deg helt .Har erfaring med Tromsø ....fyttirakkern så tverre de er ....og Harsta likeså .....avd . overlegen der i Harstad er det minst empatiske og hjelpsomme menneske du kan tenke deg ....snakker av erfaring desverre ..Så Harstad er ingen hjelp å få om du ikke har seteleie da ....men har du ikke det - kan du bare glemme det .Men vet folk skal ha blitt forsøkt tvingt til setefødtsel i Tromsø - men fått KS i Harstad i siste liten før fødtsel etter lang kamp med sykehuset ....

Hvorfor skulle de liksom ikke kunne gi det et skriftlig ja FØR du er gravid ..du har jo attest fra psykolog ?? Sannheten er at de respekterer IKKE attester fra psykolog verken leger el. avd . overleger .eller jormødre . En slik psykolog attest er ikke verdt en dritt i Norge - ergo - ingen vits å bruke penger på psykolog her i landet ...når attestene likevel ikke teller ...om du må søke om KS pga psykisk helse . Er så lei meg for å måtte fortelle dette ...at det er så vanskelig og dårlig stilt her i Nord Norge ... men kan jo ikke lyve for deg heller ....

Så har du hørt fra mine erfaringer med Tromsø og Harstad .

Det sies at Toms / finnmark er verstingene i landet ....og det har jeg nok fått oppleve er ganske så sant desverre . Har det litt som deg ... har også attest - men ingen hjelp eller forståelse og få likevel desverre .Så jeg har bestemt at jeg betaler KS mitt selv privatklinikk . Er bare en flytur over dammen ....ingen problem for min del i hvertfall ...

Lykke til vidre ..fortell gjerne hvordan det går fremover ....

Jeg har ikke hatt noe valg, ettersom bekkenet mitt er for smalt til at jeg kan forløses vaginalt. Første fødsel derimot, gikk jeg gjennom alle faser bortsett fra det aller siste presset hvor barnet glir ut. Andre fødsel var planlagt keisersnitt, og det skal jeg ha denne gangen også. Det som forundrer meg litt er at det virker som de fleste tror at å ta keisersnitt er en enkel løsning. Ikke for å skremme hverken deg eller andre, men det er verdt å tenke gjennom et slikt valg også!! Hvis du er redd for å miste kontrollen, vil jeg utfra mine egne erfaringer si at det var under det planlagte keisersnittet jeg faktisk mistet kontrollen. Da lå jeg naken fra livet og ned med hendene fastspent uten følelse fra brystet og ned. Jeg hadde ingen kontroll og følte at jeg bokstavelig talt la livet mitt og barnets i hendene på de som var der for å gjøre jobben sin. Jeg stolte på dem altså, men kontroll over kroppen min hadde jeg IKKE!! Pulsen på overvåkningsmonitoren økte også i takt med tankene i hodet hva komplikasjoner angår..... Dette førte til at angsten for at ting kunne gå galt økte!! Etterpå kunne jeg heller ikke "sprette" opp og beskytte og ta vare på babyen min, måtte vente flere timer før følelsen i beina var tilbake. Og etter dette kunne jeg knapt snu meg i sengen uten at det rev og slet i såret - AU!!! Det gjør vondt å føde ja, men etter et keisersnitt blir du imobil i mye lengre tid enn ved en vanlig fødsel!! Håper du skjønner litt hva jeg mener, at selv om du har traumer og motforestillinger mot vaginal fødsel så er det ikke sikkert keisersnitt er et alternativ som ikke etterlater noen vonde følelser........ Skulle tro at du kunne få et "eget" opplegg på ditt fødested, hvor de som skal forløse deg er informert om situasjonen din og kanskje med spesialkompetanse?? Ved et keisersnitt virker de rundt deg mye "fjernere" fordi de har fokus andre steder enn mot akkurat deg..... Jordmor forsvinner jo med barnet etter bare noen minutter og du må ligge der nesten en time for å lappes sammen.......

Har et godt råd til deg før du bestemmer hva du vil KS eller vaginal ....

Gå inn på Youtube .com og se alle KS FILMENE der og vaginal fødtsels . filmene .....så ser du va det er ..og hva du foretrekker .

Jeg for min del har sett vaginal fødtsel i virkeligheten ...så jeg vet hva det er ...KS har jeg sett mange filmer også av og lest ALLT om .

Så jeg HAR bestemt meg for KS . Var igrunn veldig lett valg ....

Hei.

Jeg har på en måte vært igjennom en lignende problemstilling! Jeg var også førstegangsfødene og fikk innvilget ks på psykisk grunnlag. Har riktignok ikke vært misbrukt, men sterkt traumatisert på andre opplevelser.

Jeg hører riktignok til oslo området, og her fikk jeg innvilget UTEN diskusjon eller problemer. Men jeg vil råde deg til å søke om ks tidlig i svangerskapet. Jo tidligere jo bedre. Ellers er det jo fritt sykehusvalg, og jeg er helt sikker på at du vil få ks et eller annet sted hvis du skulle få avslag noen steder. Bra at du har legen til å hjelpe deg. Det har mye å si når du skal i møte med helsevesenet. Stå på ditt, ikke gi deg og du VIL få ks!!

Lykke til!

Hei igjen, å tusen takk for flere gode svar:)

Jeg stoler på min lege når han tror det er muligheter for at jeg kan få ks, og jeg blir å få meg time hos han med en gang det blir 2 streker på cb testen. Slik at vi har god tid med denne prosessen.

Har hatt samme lege i flere år, å har svært god tro på ham. Han var med meg på Nav da jeg søkte på- og fikk innvilget ufør, så han i "action" da.

Jeg har og planlagt at når tiden nærmer seg for den omtalte sykehus-praten, vil jeg skrive alt i et brev. Kan da ordlegge meg bedre, og være godt forberedt.

Du er heldig som har en slik flott og empatisk fastlege ...

Men desverre - han har ingen makt eller myndighet til å kunne love deg KS eller innvilge deg det .Din fastlege er maktesløs mot " systemet han også .... Han kan prøve å snakke med dem / evt anbefale KS for deg - men de kommer til å " blåse i han " uansett . Det er sykehuset du skal føde ved som bestemmer , .Og Overlegen v / Tromsø fødeavd . er av den mening at man ikke skal innvilge KS uansett psykisk grunnlag ....men kunn når der er fysiske medisinske . gode grunner . Dette for at ikke gravide friske mennesker - skal beslaglegge oprasjonssalene som har eviglange køer nok og folk som står på ventelister i årevis for oprasjon der og som er virkelig SYKE ..hjertetrøbbel og allt mulig .Noe gravide ikke er ....Ja ..jeg forstår han og problemet - har derfor selv valgt å ikke belaste det offentlige med min fødtsel - og betaler derfor KS selv på privatklinikk utenlands ...selv om det er dyrt ...

Han er den mest restriktive i landet .....på KS ...

Han har uttalt seg ofte i media ....og hans syn vet jo alle

Du bør forstå virkeligheten - er beinharde prioriteringer om HVILKEN pasienter som må opereres eller ikke ...

Tviler sterkt på at de vil prioritere deg .- en 100 % FRISK UNGJENTE

- når folk dør mens de står på ventelister for hjerteoprasjoner her til lands ....

DET er virkeligheten .

Under KS beslaglegger du div Kirurger , tid og opr - salen ....den er ikke ment for friske folk - men akutt SYKE MENNESKER .

Vær ikke så naiv å tro dette blir så lett ....og som du hadde tenkt deg ...

Annonse

Kan forøvrig minne om - at jeg har jobbet på sykehus i mange mange år .....jeg kjenner til den beinharde resurs / økonomi / tidsplanleggingen om pasienter - prioriteringen som må desverre gjøres , hvorfor noen får NEI ....Derfor skjønner jeg også sykehusets ledelses ...dilemma ...og hvorfor det er vanskelig / umulig å få KS på kunn et uselt psykisk grunnlag ...

og ikke bare " mine egne intresser / sak ....Selv om jeg gjerne skulle hatt gratis KS jeg også i Tromsø ....

Nå må du bare gi deg!!!!!!

Hvordan kan du skrive at de ikke vil prioritere henne?

Du driver ikke opplysningskampanje som du kanskje tror, men sprer skremselspropaganda.

Dette begynner å bli altfor drøyt, skjerp deg!

Men du er jo så ung ....du kan vente ennå mange år med å bli gravid ...- ja til du er 40 .. minst ...du kan planlegge det bedre , og når du da har kanskje t.o.m bedre økonomi , etablert deg godt med hus og hjem osv - kan du legge deg opp penger , evt eller ta lån - og få garantert KS på privat klinikk - som dere kommende foreldre betaler selv ...

Da får du akkurat den behandling du vil ha - garantert .Og mye annen luxus du uansett ikke får på off . sykehus ..som EGET ROM / BAD , KJØLESKAP , ROOM SERVICE , TV , INTERNETT , osv osv Så må jeg minne om at " sykehusbakteriene " på off . sykehus er ikke å spøke med... kan bli infeksjoner i KS sår ..

Mindre infeksjoner på små private mor / barn klinikker utenlands ..alltså tryggere også å ta KS der ...

Er du nå så sikker på at det er riktig å få unge akkurat nå ? Kan du ike vente noen år ...koster å ha barn ....har en ikke råd til å betale 100 000 i KS selv - har man da egentlig råd til å sette barn til verden ...om en ikke er bedre stelt enn det ...

Har du allt å tilby et barn ..akkurat nå ?

Det er IKKE FOR Å SKREMME .

Jeg har jobbet på sykehus i mange år , jeg kjenner folk på sykehus ...

Jeg snakker av erfaringer . Jeg kjenner sykehuspolitikken .

Dere andre er naive og skjønner ikke virkeligheten .Dere tror det bare er å kreve ....noe dere ikke har lovfestet rett på ennå i hvertfall - å velge behandling fra øverste hylle ..som dere selv vil ha ....

DET er ærlig talt for godtroende og naivt . Alle vet om sykehusenes underskudd og økonomiske kriser - leser dere idioter i det hele tatt aviser ....

Er dere helt uopplyst og dumme eller som ikke greier forstå virkeligheten ...

Jo, sykehus har stramme budsjett, men det er budsjettert med en del ks inni der også :)

Ikke hør så mye på anonym her HI, hun er visst kun ute etter å skremme andre...hun kan jo ikke vite hvilken innvirkning din fastlege har på sykehuset, kan hun vel? Kanskje han er respektert ved ditt sykehus, og de tar hans meninger og anbefalinger på alvor?

Min fastlege var også behjelpsom ovenfor meg, og sa at det ikke var tale på om at jeg skulle føde igjen, det skulle han sørge for!

Nå fikk jeg en fantastisk lege på sykehuset også, og hun sa at med de attestene jeg har fra både eksperter og fastlege (de står i journalen min), så var det ikke så mye å samtale om. Hun ville sende rekvisisjon om ks til meg lenger ute i svangerskapet. :) (jeg fikk totalruptur etter første).

Så jeg tror du skal stole på legen din jeg, og ikke på anonym over her.

Hun har nok vært forferdelig uheldig med de legene hun har truffet på tidligere, og tror ikke det finnes gode leger i dette landet.

Å be deg vente til du er 40 år for å kjøpe deg et ks i utlandet er jo helt på trynet spør du meg. Dere er jo klare for barn nå, og jo lenger man venter, til større fare er det for at ting går galt i svangerskapet.

Stå på! Ikke la noen påvirke deg med skremselspropaganda. Dette klarer du! :)

Nina - du har medisinsk grunn til å få KS pga totalruptur - skader ..å du har født før ...alltså du har medisinsk god grunn til å få KS .

Hvordan kan du sammenligne ditt grunnlag med henne uten fysiske .medisinske . grunner til å få ks . ??? tror du virkelig det blir like lett for henne som det er for deg denne gang ....

jeg ønsker ikke å skremme henne - men forberede henne på hva hun risikerer ...du risikerer å tvinges / manipuleres til å føde vaginalt dersom du får et nei ......selv om du skriver at vaginal fødtsel er uaktuelt for deg og du har vært utsatt for en del ekle ting ... Akkurat som det er for meg ...

Advarer deg bare ....så du ikke plutselig blir tvingt til noe du absolutt ikke er klar for eller vil selv ...for de er extra kjipe med å innvilge KS til de som aldri har født før ....- de skal på død og liv tvinge alle igjennom ihvertfall 1 vaginal fødtsel først ....for å se hvordan det går ...

Jeg sokner til samme jævla sykehus Tromsø ..desverre som ikke tar panikkangst på alvor eller Post Traumatisk stresslidelse ...som følge av tidligere voldtekt kanskje eller bare fødtselsangst osv ...ingenting er god nok grunn for de jævlene der borte i Tromsø ...de avhører deg som en kriminell avhøres .du må forklare deg KREVER DE ...graver i ubehagelige ting , du må fortelle om overgrep face to face med fremmede mennesker ( MANGE FORSKJELLIGE FREMMEDE MENNESKER - ny person hver gang jo ....er jo så en kan få psykisk sammenbrudd til slutt ) - du blir tvingt til å snakke , ellers kan du jo ikke få KS ...VET DU ...- om ting du ikke orker å prate om , som er alltfor privat . Ting som gjør deg SYK av å prate om .....Er så extra belastende psykisk alle disse mange samtalene di krever med deg - både jordmor og leger ...

Er så ubehagelig ....at du føler deg som en " stakkar " der ..- noe ingen liker .....men blir likevell ikke forstått føles det som ....eller et JA med en gang .Nei - de bare fortsetter å messe for deg hvor mye bedre vaginal fødtsel er for deg ....de skal hjelpe deg med smertelindrende og du skal få extra oppfølging og støtte ....MEN KS FÅR DU IKKE !

ALLT ANNET TILBYR DE DEG ....så du skal greie føde på egenhånd vaginalt ...

Er du sterk nok psykisk til disse avhørene - så vær så god ...begynn å legg ut om incestovergrepene til dem ....se ..hvor mye det hjelper .

Politikken der er at kun FYSISKE grunner er gode nok ( meget alvorlige )

Det psykiske - gir de fullstendig FAN I ....- i Tromsø desverre .

For å ivareta og berge min egen psykiske helse - så jeg ikke blir sprø av dem og klikker " har jeg gitt dem opp og har o tillitt til helsepersonell / leger generelt i TROMSØ .

Jeg klarer meg selv takk - er ikke en fattig blakk stakkar ....heldigvis .

Ellers hadde jeg blitt GAL av dem - om jeg ikke hadde andre valgmuligheter en å legge meg inn der .....kommer ikke på tale ...fra nå av .

gærn hele gjengen - som ikke greide skjønne jeg har særdeles gode medisinske grunner .- selv om de ikke er av fysisk art ....

Nei nå føler jeg meg så bra til sinns og lettet og glad - jeg har bestemt meg ....jeg skal ALDRI dit ...der vettet er borte og uforstanden råder ...

Synd å si det om sitt lokalsykehus - men var slik jeg opplevde det .

Men lykke til ...til deg da . Ønsker deg allt godt .

.

1) Jeg er førstegangsfødende og fikk innvilget KS uten noen spesiell grunn eller angst. Det var en flott opplevelse, og jeg er så glad jeg bor i et land der vi får så god hjelp og omsorg helt gratis. Dersom du mot formodning ikke får innvilget på ditt nærsykehus (men omtrent alle her inne får innvilget, så tror ikke du skal bekymre deg) Kan du bytte. Dette går så bra så :-)

2) HI: Håper virkelig ikke du tar disse krakilske innleggene fra "Anonym" -eller kvinneforkjemper- som hun vanligvis kaller seg på alvor. Hun har vært her inne i årevis er ikke gravid, har aldri født og er sannsynligvis ikke en gang en kvinne.. Søk bare litt på nicket hennes så kjenner du igjen den gærne stilen. Og hun motsier seg selv hele tiden på om hun er gravid osv.

Noen vilkårlige eksempler:

Fra mai 2007:

http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/thread/9219029'>http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/thread/9219029

Fra høsten 2007:

http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/thread/10348827'>http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/thread/10348827

http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/th read/10515660

http://www.barnimagen.com/forum/th'>http://www.barnimagen.com/forum/thread/10560099

http://www.barnimagen.com/ forum/thread/10428131

Jeg har vært utsatt for overgrep og jeg syntes keisersnitt gikk smertefritt. Ville aldri ha taklet vaginal fødsel. Ikke underfødselen der jormødre til stadighet sjekker åpningen og ikke etter fødsel der smertene ville ha minnet meg om noe ganske annet. Keisersnittet mitt var smertefritt.

Du som skriver at dette er tull og vis vas .og at innleggene stammer fra Kvinneforkjemper og allt dette tullet ...bor sikkert på en annen kant av landet rundt Oslo gryta - hvor det er mye enklere å få innvilget KS på psykisk grunnlag enn i nord ( Tromsø )- har dermed fått mye bedre behandling og hjelp enn meg . Du har grunn til å være positiv du . Men uansett er det fryktelig stygt å mistro andre som har vært skikkelig uheldig , som ikke har fått hjelp eller blitt trodd på .Aner du hvor fortvilende det er ? Du eier ikke empati med andre - som gjør narr av oss som har fått elendig behandling eller blitt nektet KS .Vi er mange både i Tromsø og andre kanter av landet ..I Oslo området er det enklere ...mye enklere enn resten av landet .Heldig er jo de som bor der da .Hovedinnlegger - fortell oss gjerne hvordan det går i Tromsø ...når du har kommet lengre inn i prosessen ...med å søke KS på psykisk grunnlag .Såvidt jeg skjønner - er du knapt begynt på " kampen " ....lykke til - kan jo hende du treffer på hyggeligere folk der ...enn det jeg gjorde ...holder fingeren oppe for deg og håper det ordner seg - det fortjener vi alle å få oppleve !

.

På hvilket grunnlag søkte du om KS - Misantrop ..?

Psykisk eller fysisk ...?

Er jo en viss forskjell på det ...er det psykisk grunnlag kan de likevel tvinge deg gjennom fødtsel ... er det et fysisk grunnlag medisinsk . grunn -kan de ikke gjøre det samme ...

I min journal står det følgende; Keisersnitt invilget NN pga psykiske orsaker.

Intet mere. Dato har jeg fått og hvis babyen skulle finne på å ville komme før så tar de den ut med keisersnitt hvis jeg ikke har kommer for langt. Kommer tilbake med oppdatering på vondter og plager i forbindelse med snittet når det er vel overstått. Ps. fastlegen snakket for meg til sykehuset så jeg slapp hele den runden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...