jeg er meg-ferdig med det Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 jenta vår skal egentlig ta vaksina i morgen, men er så utrolig usikker på om jeg vil at hun skal ha den.. har sitti og lest litt på nettet og håper noen av dere kan hjelpe meg med argumenter for og i mot..
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Vet at det finnes mye argumentasjon for og imot her inne på vaksinedebatten. Det er virkelig ikke lett å sette seg inn i alt sammen, så anbefaler deg å lese masse :-) Du kan evt. be om å få utsette vaksinen til 2års kontrollen og så ta en avgjørelse da :-) Lykke til
jeg er meg-ferdig med det Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 takk for sakelig svar =) vi bestemte oss for å utsette den, vil lese litt mer om den før vi tar en endelig beslutning! =)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Klippklipp: Bråket rundt MMR-vaksinen I 1998 publiserte en gruppe engelske forskere en artikkel i det anerkjente medisinske tidsskriftet the Lancet. De mente de kunne vise en sammenheng mellom MMR-vaksinen, inflammatorisk tarmsykdom og utvikling av autisme. Artikkelen skapte internasjonal debatt, redsel for vaksinen og vaksinasjonsdeltakelsen gikk ned. Når vaksinasjonsdekningen går under en kritisk grense i en befolkning, vil det kunne oppstå små epidemier blant uvaksinerte barn. I Vest-Europa har det vært flere slike meslingeutbrudd de senere årene, også med dødsfall. Det er siden gjort store undersøkelser uten å finne holdepunkter for at de engelske forskerne hadde rett. Blant annet har en dansk forskergruppe sett på data for alle barn født i Danmark i tidsrommet 1991 til 1998 (537 303 stykker). De har sammenliknet vaksinerte med uvaksinerte barn, og har ikke funnet noen forskjell i forekomsten av autisme og autismeliknende tilstander hos de to gruppene. Fenomenet rundt og etter publiseringen av artikkelen i the Lancet er ikke bare interessant av medisinske grunner. Den er også en studie i hvordan vi lar oss påvirke. Den viser hvor lett det er å bli revet med av funn som er gjort i en enkelt forskningsstudie, den viser seriøse medisinske tidsskrifters makt og autoritet, den reiser spørsmålet om vaksinering er et individuelt eller sosialt prosjekt og den utfordrer i særdeleshet vår evne til å ta informerte valg. I forskning er det slik at man aldri kan bevise noe med 100 % sikkerhet. Man kan bare si at noe er svært sannsynlig. Det krever mye kompetanse for å vurdere kvaliteten på bruk av metode og statistikk i vitenskapelige artikler. Særlig viktig er det å basere sin formening på flere uavhengige undersøkelser. Som regel må man overlate til ekspertgrupper å trekke konklusjonene. Både Verdens helseorganisasjon (WHO) og det norske Nasjonalt folkehelseinstitutt sine eksperter er helt klare; - de har ikke funnet holdepunkter for at MMR-vaksinen kan forårsake autisme - MMR-vaksinen er viktig fordi den hindrer meslingeutløst hjernebetennelse, hjerneskade og død - det er viktig at vaksinasjonsdeltakelsen er høy for å gi befolkningen god beskyttelse.
Gjest Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 ...ja leke doktor får liksom en ny betydning.....æsj....
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Dr Yppert er en uvitende dust som tror han kan og vet mest og best om det meste. Kan ikke du bare holde kjeften din i saker du ikke vet en dritt om??? Å la være å MMR vaksinere barna sine er en egoistisk handling,som kan påføre andre små barn smitte fra deres barn når de blir smittet og syke. Min sønn har hatt en alvorlig sykdom...inntil han ble frisk av denne ble vi frarådet på det sterkeste å oppsøke miljøer der "voksne" foreldre lar være å vaksinere barna sine. Om han hadde blitt smittet,og blitt syk hadde det vært svært alvorlig. Han er nå heldigvis vaksinert,og utsettes ikke og utsetter heller ikke andre for smitten. I alle tidskrifter kommer det frem at den forskningen som har blitt gjort om skader etter vaksinen bare er tull og tilfeldigheter. Så ja,vaksiner,vaksiner,vaksiner,vaksiner!!
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 har det tørna for deg eller???...for det første så vet de som skriver her inne langt mere enn deg om vaksiner....for det andre så hadde det vel ikke vært noen fare for smitte dersom vaksinen hadde fungert så bra som dem sier......for det tredje....flertallet av de som dropper vaksiner er ytterst opplyste foreldre som så absolutt vet hva de ønsker og ikke ønsker for barna sine...... ....kan du ikke bare kose deg med nyvaksinert unge uten å hyle om det her inne....desuten finnes det et utall patogenere som er langt farligere enn barnesykdommene dersom man har et slikt sykt barn du nevner du hadde.....men disse er det ikke så farlig med kanskje???? ...og jada.....du lot ungen din vaksinere for at andre ikke skulle utsettes for fare....den glorien er neppe spesielt kledelig den dagen du gidder å sette deg inn i vaksine-spørsmålene på en seriøs måte.....
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Svarte faen har du fått en vaksine for mye eller? En liten gutt havnet på sykehuset i en uke pga vaksinebivirkning, heldigvis klarte han seg, pga opplyst lege og vaksinebivirkningen er innmeldt til sysvak!! Ditt nek.
alleminesmå Skrevet 23. juli 2008 #9 Skrevet 23. juli 2008 Enig i at vaksiner ikke alltid er det beste, Spesielt de som er allergiske mot egg skal være forsiktig med MMR. Jeg har også vært personlig borte i et barn som falt i koma etter å ha fått MMR. Valgte å gi jenta kun mot rødehunder pga at hun som voksen sikkert vil bli gravid. Stem gjerne: https://lagring.online.no/sections/competition/view.php?id=13&sortby=votes#3590
Charlie Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Ble ikke meslinger, kusma og roede hunder/rubella ansett som vanlige barnesykdommer foer? Hverken lillesoester eller jeg ble vaksinert mot dette da vi var smaa (foedt -77 og -75) og lillesoester hadde meslinger og kusma som liten og jeg hadde kusma og rubella. Vi har jo begge overlevd det bra og det har jo ogsaa vaert en liten lettelse aa vite at jeg er immun mot rubella naa som jeg er gravid. Begrepet "barnesykdommer" er vel naermest utryddet? (Det er vel det mange oensker ogsaa...?!)
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #11 Skrevet 27. juli 2008 ....barnesykdommene vil aldri bli utryddet....det eneste vi oppnår er at veldig mange etterhvert vil få disse sykdommene som voksne....og da med fatalt utfall.....ennå har vi en god buffer fordi alle over 30 år ca har hatt disse sykdommene naturlig....således er stor parten av den voksne befolkninga ennå sikret....men neste generasjon risikerer et par overaskelser i så måte....når immuniteten er utøpt mellom 20 og 25 års alder og røde hunder kommer poppened i et svangerskap eller man får kusma som vosken mann.....eller meslinger som er noe av det hardeste man kan få som voksen.....det blir sikkert stas for folkehelsa å forklare at de ikke klaret å utrydde disse syksommene desverre....og at det fikk konsekvenser....eller kansje vi er så heldige å bli vaksinert livet igjennom....hvert 7 år....snakk om å skyte spurv med kanon.... disse syksommene er viktige for vår immunforvaret og man proffiterer på et breder plan helsemessig ved å ha full immunitet.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå