Gå til innhold

Mmr vaksinen

jeg er meg-ferdig med det

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta vår skal egentlig ta vaksina i morgen, men er så utrolig usikker på om jeg vil at hun skal ha den.. har sitti og lest litt på nettet og håper noen av dere kan hjelpe meg med argumenter for og i mot..

Skrevet

Hvorfor i all verden tar du ikke turen inn på vaksinedebatten i stedet? Til og med jeg vet at det finnes et underforum for vaksinekrangling.

Skrevet

Innlegget ligger der og!

Skrevet

Å ta eller ikke ta vaksine er et sjangsespill, og jeg syns det er galskap å lete etter svar på et nettforum. Det er en avgjørelse omsorgspersonene er nødt til å ta på vegne av sine barn.

Er du villig til å legge avgjørelsen i hendene på den som er best på å argumentere?

Du har all den infoen som er tilgjengelig på nettet, og du er vel like kompetent til å ta en avgjørelse du som noen annen?

Skrevet

selvfølgelig er jeg jo det, men er bare interessert i å høre andres meninger, og hva du mener er galskap er for meg ravende likegyldig, er bare ute etter synspunter, ikke å legge fremtiden til barnet vårt i andres hender!

Skrevet

Vel, hva med å sende dryppert en pm, så er du garantert å ikke vaksinere ungen din.

Skrevet

er ikke bare interessert i å høre i mot om du skulle ha fått inntrykk av det!

Skrevet

Nei, men siden dryppert er den mest drevne vaksinedebattøren her inne, så sier det vel seg selv at han har mest overbevisende argumenter som går i retning av ikkevaksinering.

Som sagt, å vaksinere eller ikke vaksinere er et sjangsespill uansett hvordan du velger. Så til slutt så handler det bare om å ta en avgjørelse.

Personlig heier jeg på magefølelsen. Den pleier å være en grei veiviser når info blir for mye og vanskelig å ta noen beslutning ut fra.

Skrevet

ja, er det!

tusen takk for linkene =)

Skrevet

Han som svarer på lommelegen:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=327968

har vært overlege ved infeksjonsavdelingen på ullevål, og driver nå reiseklinikken i Oslo tror jeg, så han kan vel en ting eller to om vaksiner.

"Det har i mediene vært sådd tvil om MMR-vaksinen. Vi henviser til omtale i Folkehelsas MSIS-rapport uke 44 og uke 50 2001, og uke 45 2002. Om du ennå ikke er overbevist kan du lese en artikkel fra Tidsskrift for den norske lægeforening, hvor det atter en gang kan fastslås at hele mistanken om sammenheng mellom MMR-vaksine og autisme var en stor feil, og at redaktøren i tidsskriftet Lancet angrer på at den opprinnelige artikkelen ble publisert. Likevel må vi anta at tilhengere av alternativ medisin vil fortsette å fyre opp under frykten for MMR-vaksinen."

Skrevet

Vel!!!! Morsom link du legger med da vennen:-) Så klart man kan stole på at en gjeng med langere som driver legalisert langing av reseptbelagte medisiner og vaksiner, hvis man ønsker det!! At Lægeforeningen har bygd opp en formue på omtrent 10 milliarder kroner i tilfele krise hvor en stor del av kontoen er betalt av vaksineprodusenter og medisinproddusenter (samme dritten), gjør ikke denne såkalte Lægeforeningen til noe mer troverdig infokilde enn noe annet:-) Man må jo kjempe i mot kritikken når den stadig rammer hyklerne som synes det er morsomt å pumpe gift inn i ungene våre! Hvis du vil ha rester av daue unger inn i barnet ditt,, formaldehyd (samme gifta som forårsaker kreft hos voksne, men er nødvendig for unger ned til 3 mnd.), phenol, alluminium, daue virus og bakterier eller rester av bakterier!! Rester av ku, gris, høns, marsvin, rotter, frostveske og masse annet snadder så er det så klart bare å fylle etter!! Så kan glupe foreldre som støtter seg til langerne fra legeforeningen fremdeles stå med fingeren i ræva å lure på hvorfor sykdommer har eksplodert og hvorfor andelen av autister har eksplodert etter at man har prakket på flere og flere av de såkalte livsviktige giftcoctailene som sies å være helsebringende og livsnødvendig:-)

Skrevet

Herlighet, man kan ikke bare sluke alt rått! Dette er barna våre det gjelder. Det er viktig å være skeptisk, det er viktig og sette seg inn i begge sider. Jeg er også veldig skeptisk, spesielt når HS ikke en gang vill snakke om den negative (mulige negative) siden ved vaksinering. Syntes det er flott at du ser etter informasjon, og lurer på hva andre mener om vaksinering og da spesilt MMR vaksinen.

Man skal ikke ta alt for god fisk....

Skrevet

Hei:-)

Her er min mamma mage-følelse:

Jeg vil vaksinere mine barn, jeg vil gi dem den beste beskyttelse jeg tror jeg kan gi dem.

Men redd er jeg..hva om den ene sprøyta forandrer mitt barn??

Etter å ha lest og studert for og imot en stund er jeg kommet frem til:

Aldri gi den om de har tegn til å være syke(litt forkjøla...jeg venter! Selv om snille legen sier det ikke er fare..bare noe i meg som sier jeg vil vente), venter da helt til de er friske

Aldri gi dem den for tidlig, venter alltid litt lengre(en måned kanskje..) enn akkrat tid, spes om barnet er for tidlig født.

Skrevet

Hva gjør du når du er på reisefot da?!? Tenker "nei, gul feber rammer ikke meg?!?" Eller synes du det er ok å være redd for å få fx hepatitt?

Regner med at siden du virker så hysterisk redd for å vaksinere ungene dine så vaksinerer du ikke deg selv heller?

Kanskje mer spennende å sitte på dib enn å se verden?

Andelen autister har da langt fra eksplodert her i landet, og det er INGEN vitenskapelige holdepunkter for at vaksinering har noe med autisme å gjøre i det hele tatt.

Det er jo undersøkt SÅ mange ganger nå, og alle studier kommer fram til det samme. Sjekk fx den store undersøkelsen i Danmark. Kanskje om en generasjon vil en kunne komme fram til årsaker i USA der det tydeligvis er vesentlig flere autister enn i resten av verden.

Når det gifta du nevner som skal "pumpes inn" i barna våre så er vel det meste av det ikke så mye verre enn all den dritten de klarer å putte i munnen selv?

Hvilke sykdommer er det som har eksplodert?!?

Hva med de som har blitt borte?

Skrevet

Ja bortsett fra chlamydia da.. men du kan vel ikke skylde det også på vaksinering?!?

Skrevet

Gul feber? Jo da bare stapp etter med gul febervaksine, koleravaksine, fittekreftvaksine osv osv!! Faktisk så finnes det ikke vitenskapelige bevis ssom sier at disse virker heller:-)

Angående den danske undersøkelssen du viser til og mange andre idioter med deg!! Er den undersøkelsen bra? beviser den noe i det hele tatt? den viser ikke forskjell feks mellom uvaksinerte og vaksinerte, men viser til forskjeller mellom mmr-vaksinerte og ikke mmr-vaksinerte. Ellers er det vel som regel lite populært å finne sammenheng mellom medikamenter eller vaksiner samt å be om videre forskning på dette som en viss Dr.Wakefield gjorde for noen år siden! Ellers er det jævlig morsomt at man fremdeles ikke har funnet en (ikke-vaksinert) med autisme, så for min del burde det vært gjort en solid vitenskapelig meta-analyse av alle autister for å skille hvilken type autisme man prater om fremfor at vaksineprodusentene Merck&co sammen med GlaxoSmithKline skal få sitte inn med patenterte sannheter og hvor alle forskeren som finner feil er sjarlataner, "kjøpt og betalt" osv osv..

Denne her er grei å lese hvis du vil støtte deg til den danske undersøkelsen:-)

MMR-vaksinen - mistenkt for å gi autisme

I 2002 ble en stor, dansk undersøkelse om en mulig sammenheng mellom MMR-vaksine og autisme hos barn lansert med brask og bram. Mediene kastet seg over konklusjonen, som hevdet at sammenhengen ikke var reell. Siste ord i saken var imidlertid ikke sagt, og en ny gjennomgang av det danske materialet i 2004 viste at MMR-vaksinen likevel kan tenkes gi autisme.

I programmet ”Rikets tilstand” presenterte TV2 i 2001 en mulig kobling mellom MMR-vaksinen (kusma, meslinger og røde hunder) og autistisk syndrom hos barn. Bakgrunnen var at en britisk forskergruppe under ledelse av Andrew J. Wakefield mente at denne vaksinen kunne forårsake en viss type autisme hos barn. Wakefield fant blant annet en spesiell form for betennelse samt meslingvirus i nedre del av tynntarmen til en del barn som utviklet autisme en tid etter vaksinering. Wakefields funn satt deler av forskersamfunnet i brann, og i årene etterpå fulgte en opphetet debatt.

Det var dette ”Rikets tilstand” tok opp, og den jevne fjernsynsseer ble sjokkert. En periode etter programmet lot ikke mer enn 70 prosent sine barn vaksinere (mot normalt 90 prosent).

For å finne svarene på dette, bevilget danske helsemyndigheter penger til en omfattende studie. Leger og helsemyndigheter håpet at man én gang for alle skulle få avklart problemstillingen. Men selv om den danske befolkningsstudien er godt utformet, kan den ikke en gang for alle avklare hvorvidt MMR-vaksinen er årsak til autisme. Til det er den beheftet med for mange usikkerheter og metodiske svakheter. Befolkningsstudier er heller ikke førstevalget av metode for å avdekke bivirkninger av vaksiner.

Den danske studien er utført av legen Kreesten M. Madsen i Århus og hans forskningsgruppe. Den er basert på langt mer pålitelige data enn tidligere studier og omfattet hele 537.303 danske barn født i perioden 1991 til 1998. Vel 82 prosent av barna ble vaksinert, og litt over 700 fikk stilt diagnosen autisme. Fordi så mange som 18 prosent av barna ikke ble vaksinert, hadde man en ganske stor kontrollgruppe. I den vaksinerte gruppen utviklet tre av 1.000 autisme, det samme som i gruppa som ikke ble vaksinert. Ergo var det ingen sammenheng, mente forskerne.Nyheten gikk som en farsott verden over. Nå kunne endelig foreldre føle seg trygge, og myndighetene pustet lettet ut. Men selv om 2002-studien tilhører en av de beste befolkningsstudiene som er gjennomført, kom det etter hvert fram en god del motforestillinger mot konklusjonene.

Hva fant så de danske forskerne? Undersøkelsen viste en sterk økning i antall barn med autisme fra 1980- til 1990-tallet – fra under to til mer enn 10 per 10.000. Liknende funn er også rapportert fra andre undersøkelser, f.eks. fra California i 2002. Dette indikerer at en eller annen miljøfaktor kan være ansvarlig. Den danske studien viser at færre barn har autisme i Danmark enn i USA og Storbritannia. Dermed støttes hypotesen om at det kan være kvikksølv fra tiomersal i andre vaksiner som kan være den ukjente miljøfaktoren. Tiomersal er en kvikksølvforbindelse som tilsettes i en del vaksiner for å hindre bakterievekst, men forbindelsen brukes ikke i MMR-vaksinen, verken i Danmark, Norge, USA eller Storbritannia. Siden MMR er en levende vaksine, kan ikke tiomersal brukes som konserveringsmiddel.

MMR-vaksinen er en trippelvaksine mot kusma (Mumps), meslinger (Measles) og røde hunder (Rubella). Den består av levende svekket meslingevirus, kusmavirus og rubellavirus. Målet med vaksinen er å redusere eller utrydde sykdommene. Fra 1983 har alle norske barn fått tilbud om MMR-vaksinen to ganger, første gang ved fylte 15 måneder og deretter når de er 12 år gamle. Vanligvis får ca. 90 prosent av alle norske barn vaksinen, som er frivillig. Det er ikke tiomersal i norsk MMR-vaksine, og den inneholder andre virusstammer enn i England og USA.

MMR-vaksinen er koblet til en spesiell type autisme der barn først utvikler seg normalt og så relativt plutselig blir dårlige, såkalt ”sent innsettende autisme”. Det kan tenkes at MMR-vaksinen kun gir autisme hos en del av de som utvikler denne tilstanden. Dette tok ikke den danske studien hensyn til. Medier i en rekke land presenterte den danske studien som om debatten om MMR-vaksinen og autisme var avsluttet. Men undersøkelsen sier intet om hvilke sammenhenger som foreligger i andre land der innholdet i vaksinene er annerledes. I land som USA og Storbritannia må det derfor gjøres egne undersøkelser. Spesielt er det innholdet av det kvikksølvholdige stoffet tiomersal som lurer i bakgrunnen. For eksempel er det mulig at amerikanske barn lagrer mer kvikksølv enn danske barn: Dette kan skje i svangerskapet gjennom vaksinering av moren, immunglobulinpreparater og miljøforurensninger. På toppen av dette kommer en rekke spedbarns- og barnevaksiner med kvikksølv. Når amerikanske barn får MMR-vaksinen, er utgangspunktet noe helt annet enn i Danmark. Kort sagt kan et amerikansk barn være mer sårbart og ha et dårligere immunsystem enn et dansk barn. Det er nemlig kjent at kvikksølv kan svekke immunsystemet og gjøre kroppen mer sårbar for virus. Påvirkning av kvikksølv på spedbarn er imidlertid dårlig undersøkt, så her har forskningen en viktig oppgave i kommende år.Den danske studien baserte seg på psykiatriske nedtegnelser, ikke medisinske undersøkelser. Wakefield, mannen som satte i gang diskusjonen, la derimot mest vekt på funn av symptomer i mage- og tarmkanalen og tilstedeværelse av virus der. Dermed vet man ikke om meslingvirus fra vaksinen kan ha påvirket de danske barna. Det kan også tenkes at meslingvirus har gjort noen autistiske barn dårligere, selv om det ikke har forårsaket noen økning i antall tilfeller totalt.

I 2004 gikk to amerikanske forskere løs på de danske dataene på nytt. Målet var å ta hensyn til den metodekritikken som var reist. Dette ble blant annet gjort ved å undersøke hvor stor andel av hvert årskull som utviklet autisme, uavhengig av i hvilken alder barnet utviklet symptomene. Den opprinnelige studien hadde kun sett på antall registrerte tilfeller av autisme per år for å finne ut om det var en økning etter 1987, da MMR-vaksinen ble innført i Danmark. Ved å organisere dataene i forhold til årskull så forskerne en klar økning i utviklet autisme fra 1987. Økningen fortsatte med 15 prosent per år fram til 1992, og trenden var statistisk holdbar. Merkelig nok har ikke 2004-studien fått noen som helst mediedekning.

Dr.med. Karl Ludvig Reichelt på Pediatrisk forskningsinstitutt ved Rikshospitalet i Oslo er ekspert på autisme. Han mener vi bør ta debatten rundt MMR-vaksinen på alvor. Som han skrev i en artikkel i 2002: Når ca. 1.000 foreldrepar bare i Storbritannia og USA med bakgrunn i egne opplevelser mener at det finnes en sammenheng mellom autisme og MMR-vaksinen, bør vi sette oss fore å utrede dette skikkelig.

Reichelt mener at kun friske barn bør vaksineres. Dette står også i retningslinjene for vaksinasjon. Syke barn skal utsette vaksinering til de er friske.

Reichelt mener videre at MMR-vaksinen ikke bør gis til barn med svekket immunforsvar, f.eks. de som har hatt en serie med ørebetennelser. Det samme gjelder for barn som lider av kroniske infeksjonssykdommer og barn som har nære familiemedlemmer som er autister, er hyperaktive (ADHD) eller schizofrene. Ei heller bør barn med eggallergi få MMR-vaksinen.

Ifølge Reichelt er det tryggere å la slike barn få vaksiner med én og én virustype – altså oppsplittet i stedet for tre på én gang. Grunnen er at de fleste virus svekker immunsystemet, og dette gjelder særlig meslingvirus.

Siden autismeepidemien er reell, er det viktig å få avklart årsakene – det dreier seg trolig om flere. Det samme gjelder for andre vaksiner, et konfliktfylt tema som involverer sterke følelser på ulike hold. Mange leger og representanter for det etablerte helsevesenet blir indignerte over tanken på ikke å vaksinere barn, mens en del foreldre blir like indignerte over presset for at de skal la sine barn vaksinere. Visse vaksiner har trolig en rekke fordeler, men mange har også ulemper. Problemet er at det ikke foreligger eksakt kunnskap som kan gi svar på hvilke fordeler og ulemper hver enkelt vaksine har for samfunnet som helhet og for det enkelte barn.

En rekke fagfolk mener at mange vaksiner er unødvendige i et moderne samfunn. Med god hygiene, gode boforhold

og ellers god allmennhelse, utgjør mange av de smittsomme sykdommene som vi nå vaksineres mot, liten eller ingen risiko. Verken meslinger, kusma eller røde hunder utgjør noen livsfare i dagens samfunn. Når man i tillegg tilsetter stoffer som kvikksølv og formalin, er det god grunn til å være skeptisk.Per i dag er fremdeles MMR-vaksinen mistenkt for å være en viktig faktor bak de siste to tiårenes økning i autisme. Dette er bl.a. underbygd av 2004-studien, men denne typen befolkningsstudier sier ikke noe direkte om årsaker, kun om samvariasjoner. Derfor bør det være i alles interesse å få satt i gang storstilt, uavhengig finansiert forskning for å få endelig avklart om MMR-vaksinen kan bidra til autisme. Dette krever kliniske studier der man undersøker barn med autisme grundig. I tillegg må man følge barn i flere år etter vaksinasjonen og merke seg hvordan et eventuelt sykdomsforløp arter seg.

Forøvrig har astma, allegier, psykiatriske sykdommer, en drøss av nye syndromer, kreftvarianter:-) Greit for meg at du synes det er morsomt å putte i ungene dine gift:-9 jeg gjølr det ikke uansett!! Er jo tross alt blåøyde nek som ikke gidder å sjekke fakta eller som stoler blindt på ei helsesøster med lynkurs i vaksinasjonsteknikk og ferdimanualer til argumentasjonsteknikk:-) er jo samme dritten de prater om fra Kirkenes, Bodø, Molde, Sogndal, Oslo osv osv osv!! Hvorfor ikke spørre ei hjernevaska helsesøster om hun vet hva vaksiner inneholder, og hva disse stoffene gjør med barnet? Spør også om hun kan garantere at barnet ikke blir sykt på kort sikt eller på lang sikt:-)

Skrevet

Utsett den om du er usikker, og les mer til du føler deg trygg nok til å ta en avgjørelse.

Skrevet

Svært så flittig bruk av copy-paste det var på denna debatten da.

Vitner vel om dårlig dømmekraft dersom man velger å ta argumenter fra nettklippere til betraktning når man skal ta en såpass stor beslutning i ens barns liv.

Gjør det DU føler er riktig for ditt barn.

Hva en avdanka MTV-komiker sitter på kjerring-tv og påstår ville jeg strengt tatt ikke brydd med så mye med,men men.

Skrevet

"Vitner vel om dårlig dømmekraft dersom man velger å ta argumenter fra nettklippere til betraktning når man skal ta en såpass stor beslutning i ens barns liv."

jeg har da aldri sagt at jeg skal ta en beslutning utifra svarene jeg får her!

Jeg vil bare høre litt om hva andre synes og mener!

jeg har utsatt vaksina, og får ta den etterhvert om vi bestemmer oss for det!

Skrevet

Greit at man tar beslutninger som får konsekvenser for kun sitt barn,men velger man å avstå fra vaksine,så får det også konsekvenser for andre barn der ute. Vitkig å huske at man er en del av et større samfunn. Men jeg sier igjen,folk får gjøre som de vil.

Skrevet

Dette er ikke rette stedet å stille seriøse spørsmål om vaksiner. De såkalte "rådene" du får på dib er ikke verdt fem flate øre. Jeg antar jo at du har lest innleggene fra fantatikerene som påstår at de ikke vaksinerer ungene sine - noe de helt sikkert gjør, men alt for en god krangel her inne.

Personlig skjønner jeg ikke at det er noe å stusse over. Tenk deg hvordan dagens samfunn er med reising, innvandring og smitte. At noen virkelig tør å la være å vaksinere synes jeg er å danse samba med genpoolen.....

Gå nå å vaksiner ungen din. Hvis da dette ikke er nok et strø flybensin på bålet innlegg....

Skrevet

Takk for tipset Innmari! Nå tror jeg jammen jeg sprinter ut og vaksinerer unga mine jeg også..!

Skrevet

På tide...... Men enkelte genpooler er det vel best å la forbli uvaksinert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...