julijente Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Jeg er nå i uke 37+0. Har følt meg så kvalm og uopplagt i det siste. Litt ubehagelig med denne kvalmen som kommer og går. I tillegg har jeg hatt stor vektøkning i de siste ukene 1-3 kg pr uke, samt at jeg er skikkelig hoven i leggene og rundt anklene. Får omtrent ikke på meg annet enn ett par slipperser. Legen sier jeg ser frisk og rask ut og ikke har mer ennn +1 på ødemer. Jeg føler meg mer som en slapp hvalross enn frisk og rask. Uff.. En annen ting er at jeg var på sv.kontroll sist når jeg var 36+3 uker, og er ikke satt opp på ny kontroll før jeg er 39+1. Er ikke dette litt vel lenge mellom? Trodde man skulle en gang pr uke på slutten. Legen min drar på ferie nå så det er vel ikke stort jeg kan gjøre. Det positive er at jeg bare har 2 dager igjen på jobb før permisjonen begynner, stolt over at jeg har holdt ut så lenge... Flere meg erfaringer fra denne uka?
En snupp - og en knert i magen Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Hei Jeg er 36+3 i dag og var hos jordmor. Alt fint med mor og barn, men ting har føltes tungt de siste to ukene. Neste gang jeg skal til kontroll er jeg 38+3, det var visst vanlig med annenhver uke på slutten. Jeg er også litt småkvalm innimellom, blit plutselig "skjokksulten" for å så å ikke orke mat i det hele tatt, sover ganske så dårlig enkelte netter - og sover ingen hele netter lenger. Det tar selvfølgelig på, men ikke mer enn at det funker dagen igjennom. Litt vondt i hodet nå og da, men ikke noe farlig. 0-1 på ødemer og det samme blodtrykket som i uke 20, ingenting i veien med urinene - så er vel det man kaller frisk og rask. Men kan ikke si jeg føler meg sånn når jeg to-tre netter på rad har sovet kanskje 3 timer i strekk, er sliten etter masse kynnere og andre småvondter og egentlig ikke orker noen ting. På den annen siden føler jeg meg jo heldig, har ikke vært sykemeldt, ikke vært ekstra hos lege siden en ekstratur i uke 7, sluppet unna den værste kvalmen og halsbrannen. Og nå er det ikke lenge igjen!! Så vært stolt, du, og slapp av med magen, bevegelsene og den siste innspurten på hjemmefronten før dere blir tre. Vi koser oss to-ene på harde livet om dagen - kan bli leeenge til neste gang!
Figa *Fødeklar* Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Hei. Jeg er ikke i uke 37 før i morgen, men skriver allikevel. Er ganske sliten om dagene. Jeg føler hele tiden at jeg ikke får nok oksygen og at jeg ikke klarer å puste skikkelig. Samtidig har jeg masse stikkinger i underlivet og krampe i foten!! Det er ikke så veldig gøy nei. Når jeg er ute med venniner, føler jeg at jeg haster meg sånn etter dem for jeg klarer ikke å gå i normalt tempo! Haha. Jeg har heller ikke sovet en hel natt i strekk. Ligger med vinduet på fullt gap, er iskald på huden, men koker på innsiden av kroppen. Så tisser jeg hvert 20. minutt! Men allikevel er jeg lykkelig hver eneste dag over at jeg blir større og tyngre! Vi er helt på siste etappe og står rett foran stupet! Det kan skje i dag, det kan skje i morgen og det kan skje i overmorgen. Man vet aldri (selv om man skal forberede seg på at det er en liten stund igjen). Og det er jo helt utrolig å tenke på at det ligger et helt menneske inni der! Et menneske som vi bærer inni kroppen, som vi gir næring og beskyttelse! Selv om det å være gravid kan ha sine ulemper er det faktisk noe av det mest fantastiske og det vakreste på jord. Hvem smiler ikke når de ser en høygravid dame? Vi er jo faktisk utrolig flotte da:-D Så vi må prøve å nyte denne siste tiden, med alt det bringer med. Det blir nok en stund (for min del hvertfall) til neste gang!
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Hei hei, jeg er 37+2 idag, så jeg har nøyaktig 3 uker igjen til termin. Anklene mine har forsvunnet mer og mer den siste uka, og det prikker veldig når jeg går. Begynner å kjenne det godt i ryggen også. Jeg er bare 1,60 høy, og jenta mi blir bortimot 5 kg dersom jeg går tiden ut. Men....idag har jeg min første dag i permisjonen, og det er litt rart å tenke på at jeg ikke skal tilbake dit før august til neste år. Nå er planen videre i uka å få bakt noen brød, å så tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage den nesquick-kaka som har blitt snakket om her på bim. Sønnen min på 6 år er ferdig med skolen på fredag så da slipper jeg vekkerklokka også, det blir deilig.... Blir rart når magen forsvinner, jeg blir nok å savne det å kjenne sparkene hver dag, men gleder meg til å holde jenta vår. Siste kontroll var 36+2, neste kontroll er 38+2 og da skal jeg nok inn på en ny vekstkontroll igjen. Lykkeønskninger til alle som nærmer seg termin
Julistråle Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Jeg er nøyaktig like langt på vei som deg tror jeg, har du termin 9. juli? Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, bortsett fra at jeg ikke er så aller verst plaget med kvalmen. Halsbrannen er desto verre... Leggene mine sprenger, men da jeg var hos jordmor tidlig en morgen i uke 36 hadde jeg lite hevelser og derfor lite utslag på ødem. Men vekta kan variere fra +/-2 kg over natta så det er del vann som spiller meg litt puss i blant tror jeg. Skikkelig slapp ellers og føler at jeg duger til så lite. Syns det er ille, men jeg orker ikke være sosial heller...Jeg skyr telefonen og har bare lyst til å sitte hjemme for meg selv, orker ikke planlegge for formen er så opp og ned. Føler meg skikkelig kjip mot gode venninner når jeg takker nei til å bli med på ting, men jeg bare har ikke lyst eller ork. Ille å tenke på at jeg med overtid kan sitte sånn i 5 uker til.... Pent å være gravid, men er nå sliten av å være tung og alt er et ork. Må si jeg gleder meg litt til å "bli meg selv igjen" selv om man sikkert er enda mer sliten når den lille krever sitt... Hilsen julistråle
julijente Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har termin 10. juli. Fint å høre at mange har samme plager som meg. Da er jeg nok ganske "normal" likevel:-) Uff ja, den halsbrannen gleder jeg meg virkelig til å bli kvitt. Jeg får jo halsbrann av omtrent alt jeg spiser..
enik<3M06&L08<3 Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 hei:) jeg er 37+4 idag:) når det gjelder svangerskaps kontroller er nok det forskjellig fra lege til lege, og graviditet til graviditet, med første mann gikk jeg annenhver uke den siste tiden. nå var jeg der forrige onsdag, skal på ny på torsdag og sann skal jeg fortsette en gang i uken fremover.(fordi legen min ønsket og ha meg til kontroll en gang i uken!) Når det gjelder plager er nok ingen av oss unormale nei, shit vondt i ribbena etter at han har sparket meg, vondt i ryggen, vondt i bekkene, sliter med legg kramper, ufattelig halsbrann(kan til og med våkne med det, og hjelper ikke hva jeg spiser) masse vonde kynnere! sliiiten og trøtt, lei av og tisse hele tiden, vansklig og komme seg ut og inn av bil, seng osv, lei av og ikke ha noe og ha på meg, og det og ikke kunne gjøre ting jeg vanligvis ville gjort(sykle med bikkja, gå tur i skogen, finne på aktiviteter) osv osv... !! ja lista blir lang vist man først skal åpne seg og fortelle om plagene! Men samtidig prøver jeg og nyte den siste tiden, før jeg ble gravid igjen savnet jeg det jo fra forrige gang, og kommer sikkert til og savne det innimellom når jeg er ferdig nå også... får det blir nok en stund til jeg gjør dette igjen:) Men får og ikke bare dra frem det negative og slitsomme her, så tenker jeg på det positive å. jeg er HELDIG, jeg kan få barn, jeg har klart og gå et svangerskap fult ut, jeg får bære frem mitt egent barn og det er stort, ikke alle kan det. Ja det kan være litt slitsomt når alle kommenterer graviditeten hele tiden, men er det ikke koselig også da? jeg blir kjempe glad jeg når folk sier, "å så fin mage du har:)","du har jo bare fått magen du","du kler så godt og være gravid" ikke det at jeg føler det sann selv, jeg syntes magen min ser ut som et fotball, jeg føler jeg har lagt på meg ellers å, føler jeg har fått dobbelt hake og ser skikkelig slapp og sliten ut... og da varmer komplimentene så mye. senest istad sto en kompis og sa til meg, "du er utrolig flott gravid, du klær det kjempe godt, og ikke har du lagt på deg ellers heller" jeg tenker seff*ser ikke du de 10 ekstra kg* men nei, folk gjør ikke det!! ja det tungt, ja vi gleder oss til og bli ferdige, osv.. men selv om vente tiden virker lang, så er den faktisk ikke det, så prøv og nyt dagene:) lykke til alle sammen:)
Tott76 Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Jeg er "bare" uke 35, men kjenner meg igjen :-) Hovne ankler, men heldigvis ingen smerter (ennå). Jeg har sagt til alle at jeg kommer til å være asosial den siste tiden - for jeg merker allerede at jeg er har svingende humør! Jobber en uke til bare, og godt er det!! Er i toppform ellers, 0-1 i ødem selv om anklene som sagt er bortevekk, og alt annet er iflg skjema. Jeg skal på kontroll uke 36+4 og igjen uke 39, så det er vel sånn ca med to uker mellom hver kontroll siste tida. Det jeg syns er deilig med magen at vi bare kan "slippe" den ut, haha, vi trenger jo ikke tenke på å holde den inne eller noe sånn. FØler meg forresten helt topp, er skikkelig stolt av magen min om dagen! Lykke til jenter, snart er det mirakler på gang :-)
mamma til fire små Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 heisann! jeg er også 37+ 0 idag:)) syns formen er bedre nå enn den var for noen dager siden - når det var så varmt her. var utsått av varmen og hadde plutselig lite jern i tilegg. nå har jeg fått opp jernprosenten så da går det mye bedre:) litt vodt i bekkenet og blir fort sliten, og føler meg tung. nabojenta sa her om dagen at det så ut som jeg skulle sprenges jo, hehe. og hun har jo forsåvidt rett idet:) jeg skal til legen 23 luni, og så time til jordmor på termindatoen tror det er vanlig med hver annen uke ja, men er nok sånn i ferietiden. sist fikk jeg 18 august, så merket mer til det. du kan soørre om å få gå til en annen lege mens han legen din er på ferie. sånn at du får målt magen ihverfall.
mamma til fire små Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 uff da, var visst litt kjapp der.. er jo bare 36 + 0 jeg, hihi:) står jo når man logger seg inn, hvilken uke man er i, og visste at jeg begynte på en ny uke, så trodde en stund at jeg var 37+0. men er egentlig i uke 37 først idag
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 jeg er 37 uker idag.har kontroll annenhver uke. skal på UL på onsdagen for å se om babyn har vokst noe mer,var -23 % avvik forrige uke er spent nå ja hva de finner ut. Ellers plages jeg med kraftig bekkenløsning så jeg gleder meg til barnet er oppå min mage å ikke inni
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå