Gå til innhold

Allergi og graviditet - noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er allergisk, og har til nå (14+3) klart meg ganske fint uten allergimedisiner... men nå er jeg så tett på natta at jeg sover dårlig og jeg klør som besatt i øynene. Er så trøtt at jeg tror jeg må vurdere allergimedisin.

Er det noen som har erfaring med allergitabletter/ nesespray/ øyedråper?

Tenkte jeg skulle prøve med nesespray først for å se om det kan hjelpe mot den tette nesen om natta. Har ikke lyst til å ta noe hvis det er skadelig på noen måte...

Fortsetter under...

Alle "førstegenerasjons" allergimedisiner skal være trygge å bruke under svangerskap ifølge både min fastlege, hudlege og jordmor. Jeg bruker Poleramin. Den kan man bli litt trett av, men hvis det er om kvelden du tar medisinen er jo ikke det så farlig.

Dersom det kun er øyne og nese som plager deg, ville jeg prøvd å behandle lokalt først, med allergidråper i øynene og saltvannsampuller til nesen. Det er i hvert fall helt uskadelig både for mor og barn.

Jeg fikk forøvrig følgende tommelfingerregel fra legen min da jeg uttrykte skepsis mot bruk av allergimedisiner under graviditeten: "Hvis ikke mor har det bra, har heller ikke barnet det bra!"

Og så lenge det aldri har vært registrert noen fosterskader etter bruk av de "gamle" allergipillene, skal det vel være rimelig trygt å bruke!

Lykke til!

Tusen takk - du og legen har nok veldig rett! Jeg får prøve litt saltvann først og øyedråper først og se hvordan det fungerer. Hvis det ikke funker får jeg snakke med lege om allergimedisin :-)

Jeg prøver i det lengste uten medisin allefall!

Marianne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...