Gå til innhold

Har noen erfaring med disse øvelsene under graviditet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trener en del og bruker en del faste øvelser med vekter som jeg nå er litt usikker på om jeg kan fortsette med. Jeg er i 1.trimester av svangerskapet og er i ellers god form.

For at ikke beina mine skal visne helt bort pleier jeg å stå oppreist med ei vektstang på skuldrene (har gått ned på antall kg nå) og gjøre utfall fremover med en fot slik at den kommer i 90 grader før jeg "støter" meg tilbake. Håper dere skjønner hva jeg mener. Det er jo i utg.pkt bare beina som får belastningen, men kjente litt i magen etter forrige gang.

Jeg bruker også den samme vektstanga og gjør knebøy med begge bena.

Er det noen der ute som vet litt om dette er greie øvelser å ta når en er gravid? Jeg tror ikke de vet så mye om dette der jeg trener.

Er veldig glad på tilbakemelding

Fortsetter under...

Knebøy er trygt. Der har du tyngden fordelt på begge bena og bekkenet er stabilt. Utfall (øvelsen du beskriver først) vil være ubehagelig dersom du får bekkenløsning siden du da har skjev belastning på bekkenet. Så lenge du ikke kjenner noe i bekkenet skal det være trygt.

Generelt er styrketrening bra, både for gravide og ikke-gravide. Som gravid bør du ikke ha på mer vekter enn at du kan puste normalt gjennom hele øvelsen. Dersom du må holde pusten for å gjennomføre øvelsen bør du ta av noe vekt. Generelt anbefales det å kjøre såpass tungt/lett at du klarer 10-12 repetisjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...